بازی های المپیک تابستانی۲۰۰۸ پکن / Olympics Summer 2008

Beijing-2008-Summer-Olympicsپکن در ۱۳ ژوئیه ۲۰۰۱ در اجلاس کمیته بین‌ المللی المپیک در مسکو به عنوان میزبان این دوره از مسابقات انتخاب شد.
پیش از شروع انتخابات شهرهای هاوانا، قاهره، کوالالامپور و سویا که برای میزبانی این مسابقات اعلام آمادگی کرده اما نتوانسته بودند استانداردهای مورد نظر آی او سی برای میزبانی المپیک را به دست آورند و از فرایند رأی گیری کنار گذاشته شدند.
المپیک تابستانی ۲۰۰۸ Olympics Summer 2008 که به طور رسمی با نام «بازی‌های المپیاد بیست و نهم» شناخته می‌شود از ۱۸ مرداد تا ۳ شهریور ۱۳۸۷ در شهر پکن در کشور جمهوری خلق چین برگزار شد. بازی‌ها دقیقاً در ساعت ۰۸:۰۸:۰۸ شب به وقت پکن (۱۲:۰۸:۰۸ به وقت گرینویچ با روشن شدن مشعل المپیک به طور رسمی آغاز شد و با حضور تقریبی ۱۰٬۵۰۰ ورزشکار در ۲۸ رشتهٔ ورزشی به کار خود ادامه داد.
از آنجا که عدد (۸) در فرهنگ چین، عدد خوش شانسی است، شمارش معکوس از این شماره آغاز شد و آغاز مراسم افتتاحیهٔ مسابقات نیز در ساعت هشت و هشت دقیقه و هشت ثانیه روزِ هشتِ اوتِ هشتمینِ ماهِ هشتمینِ سالِ هزارهِ سومِ میلادی بود.
به جز رقابت‌های سوارکاری که در هنگ کنگ و مسابقات قایقرانی بادبانی که در چینگدائو برگزار شد و همچنین تعدادی از مسابقات فوتبال که در تیانجین، شاندونگ و چین هوانگ دائو انجام شد، بقیه رقابت‌ها در پکن میزبانی شدند.
فروش رسمی بلیت‌های مسابقات المپیک تابستانی ۲۰۰۸ پکن، از روز یکشنبه ۱۵ آوریل ۲۰۰۷ میلادی رسماً آغاز شد. نشان رسمی بازی‌ها، پکن رقصان نام دارد. شانس‌بیارهای پکن ۲۰۰۸ نیز پنج عروسک فووا هستند که هر کدام نشان‌گر یکی از حلقه‌های المپیک و نمادی از فرهنگ چینی‌اند.

Beijing_National_Stadiumورزشگاه ملی پکن موسوم به آشیانه پرنده
استادیوم ملی پکن همچنین مشهور به آشیانه پرنده، نام استادیوم اصلی بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ است که مراسم افتتاحیه و اختتامیه المپیک پکن در آنجا برگزار شد.
این استادیوم که با هزینه‌ای معادل ۴۲۳ میلیون دلار ساخته شده است، بعنوان بزرگترین سازه فلزی جهان محسوب می‌گردد.
آشیانه پرنده، به همراه مکعب آب، یکی از دو ورزشگاهی است که به واسطه شیوه طراحی، به نمادهای شهر پکن تبدیل شده است.
ساخت این ورزشگاه در اواخر دسامبر ۲۰۰۳ میلادی آغاز شد.
مراسم گشایش و پایانی
مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ در استادیوم ملی پکن که با نام آشیانهٔ پرنده هم شناخته می‌شود، برگزار شد. این مراسم در ۸:۰۸ عصر به وقت استاندارد چین در ۸ اوت ۲۰۰۸ انجام شد. عدد ۸ در فرهنگ چین همراه با خوش‌یمنی و اطمینان است.
مراسم توسط فیلم‌ساز چینی، ژانگ ییمو کارگردانی شد و به خاطر توجه به فرهنگ و خلاقیت چینی مورد توجه قرار گرفت. آخرین صعود برای روشن کردن مشعل اصلی، توسط لی نینگ قهرمان پیشین ژیمناستیک جهان و المپیک صورت گرفت. او این کار را با دویدن در هوا و دور زدن حلقهٔ بالایی ورزشگاه انجام داد. این مراسم افتتاحیه به عنوان یک مراسم افتتاحیهٔ تماشایی در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفت.
مراسم اختتامیه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ در ۲۴ اوت ۲۰۰۸ المپیک پکن را پایان داد. مراسم ساعت ۸:۰۰ بعدازظهر به وقت زمان استاندارد چین در ورزشگاه ملی پکن برگزار شد. قرار بود تا استیون اسپیلبرگ و ژانگ ییمو به عنوان دو کارگردان سرشناس سینما به طور مشترک مراسم افتتاحیه و اختتامیه مسابقات المپیک تابستانی ۲۰۰۸ چین را طراحی کنند، اما در تاریخ ۱۲ فوریه ۲۰۰۸ میلادی اعلام شد که استیون اسپیلبرگ در اعتراض به اقدام نکردن دولت چین در فاجعه انسانی بحران دارفور از سمت خود به عنوان مدیر هنری افتتاحیه و اختتامیه بازی‌ها کناره‌گیری کرده‌است.

One_World_One_Dream

شعار مسابقات المپیک پکن به معنی : یک جهان ، یک آرزو
این در حالیست که در المپیک ۲۰۰۸ پکن شعار بازیها «یک جهان ، یک رویا» در المپیک ۲۰۰۴ آتن شعار بازیها « المپیک به خانه خوش آمدی» در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی شعار بازیها « مشارکت در روح ورزش» در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا شعار بازیها «جشن صده المپیک» و در المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا شعار بازیها « دوستی برای همیشه » بود.
نمایی از استادیوم ورزش های آبی بازی‌های المپیک موسوم به استادیوم قطره.

بازی‌ها و تعداد مدال‌های طلا در هر رشته

در این دوره از بازی‌های المپیک ۲۸ رشته ورزشی برگزار و ۳۰۲ دست مدال توزیع می‌شود که یکی از المپیک آتن بیشتر است. البته در مشت‌زنی، تکواندو، جودو و کشتی از برنز مشترک استفاده شده و دو نفر روی سکوی سوم می‌ایستند، به این ترتیب تعداد مدال‌های برنز بیشتر است. از این ۲۸ رشته فقط ۸ رشته ورزش‌های گروهی هستند و ۱۶ مدال در آن‌ها (۸ تا برای زنان و ۸ تا برای مردان) توزیع می‌گردد.
دو و میدانی با ۴۷ مدال و شنا (به جز شیرجه و شنای موزون و همراه با شنای ماراتن) با ۳۴ مدال، مدال‌آورترین رشته‌ها در این المپیاد ورزشی هستند.
با پایان مسابقات در ۲۴ اوت سال ۲۰۰۸ نهایتاً ۸۸ کشور به کسب مدال و ۵۵ کشور به دریافت مدال طلا نائل آمدند، در میان کشورهای قاره آسیا نیز ۱۸ کشور صاحب مدال شده و ۱۱ کشور به مدال طلا دست یافته‌اند.
کاروان ۴ نفره افغانستان با اولین مدال تاریخ ورزش خود در المپیک در رده ۸۱ مشترک جای گرفت.
کاروان ورزشی ایران در رده ۵۱ مسابقات قرار گرفت و نتایج زیر را بدست آورد

iran-Olympics-Summer-2008تعداد ورزشکاران ایران: ۵۴ تن،
تکواندو(۳)، بسکتبال(۱۲)، کشتی آزاد(۷)، کشتی فرنگی(۵)، جودو(۶)،بوکس(۳)، وزنه برداری(۳)، شنا(۱)، بدمینتون(۱)، تنیس روی میز(۱)،قایقرانی(۲)، تیروکمان(۲)، دوچرخه سواری(۳)، دوومیدانی (۵)
نتایج کاروان ورزشی ایران:
- تکواندو: هادی ساعی (طلا)
- بسکتبال: (یازدهم)
- کشتی آزاد: عباس دباغی (دهم)، سید مراد محمدی (برنز)، مهدی تقوی (دهم)، میثم مصطفی جوکا (نوزدهم)، رضا یزدانی (یازدهم)، سعید ابراهیمی (دهم)، فردین معصومی (پنجم)
- کشتی فرنگی: حمید سوریان (پنجم)، علی محمدی (یازدهم)، سامان طهماسبی (یازدهم)، مسعود هاشم زاده (پانزدهم)
- جودو: علی معلومات (پنجم)، محمد رضا رودکی (پنجم)
- بوکس: مرتضی سپهوند (پنجم)
- وزنه برداری: اصغر ابراهیمی (هفتم)،محسن بیرانوند (یازدهم)، رشید شریفی (ششم)
- قایقرانی: محسن شادی در مجموع (بیست و ششم)، هما حسینی در مجموع (بیست وهشتم)
- دوچرخه سواری
مسیر جاده: حسین عسگری (پنجاه و دوم)، قادر میزبانی (هفتاد و نهم)
تایم تریل انفرادی: حسین عسگری (سی و پنجم)
- دوومیدانی:
پرتاب دیسک: احسان حدادی در مجموع (هفدهم)، عباس صمیمی در مجموع (بیست وششم)
- دوی ۸۰۰ متر: سجاد مرادی (نهم)
- ده گانه: هادی سپهرزاد (بیست ودوم)
نتیجه: تیم ایران با کسب یک مدال طلا و یک مدال برنز در رده پنجاه و یکم جای گرفت.

بسیاری از تحلیل گران ورزشی بر این عقیده هستند که بازی‌های المپیک تابستانی پکن، سیاسی‌ترین دوره در تاریخ بازی‌های المپیک در دوران معاصر است. بخاطر اینکه این دوره از بازیها جنجال هایی به همراه داشت.

جنجال‌های قبل از آغاز بازی‌ها
دولت چین در آوریل ۲۰۰۷ میلادی اعلام کرد که از مخالفت تایوان با مسیر حرکت مشعل المپیک آینده شگفت‌زده شده است. مقام‌های چینی، تایوان را بخشی جدایی ناپذیر از خاک کشور خود قلمداد می‌کنند. اما مسئولان دولتی در تایوان گفته‌اند که نمی‌خواهند مشعل المپیک از خاک چین به کشورشان وارد شده یا از کشورشان به چین خارج شود.
• سازمان عفو بین‌الملل در اواخر آوریل ۲۰۰۷ میلادی و در اطلاعیه‌ای رسمی، دولت چین را متهم کرد که به بهانه آماده سازی مقدمات بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ در شهر پکن، به سرکوب مخالفان خود و «نقض حقوق بشر » دست زده است.
• مقامات کمیته بین‌المللی المپیک نگرانی خود را از وضعیت آلودگی هوا در پکن به مقامات چینی اعلام کرده‌اند. مسئولین کمیته بین‌المللی المپیک معتقدند که آلودگی روزافزون هوا در شهر پکن، می‌تواند بر نحوه فعالیت ورزشکاران شرکت کننده در المپیک سال آینده تأثیرات منفی بگذارد.

olympics_beijing_2008

حاشیه های المپیک پکن
• یک روز پس از آغاز المپیک یکی از خویشاوندان مربی تیم والیبال آمریکا در مقر استقرار مربیان آمریکایی به قتل رسید. پیش از آن نیز چند آمریکایی به قتل رسیده بودند.
• جونگ سو کیم یک تیرانداز کره شمالی به دلیل استفاده از داروی ممنوعه پروپرانولول برای جلوگیری از لرزش دست، کاهش ضربان قلب و فشار خون و اضطراب صحنه استفاده کرد، از مسابقات اخراج و یک مدال نقره و یک مدال برنز او پس گرفته شد.
• تی نگان تونگ دو، ژیمناست زن ویتنام هم به دلیل استفاده از یک داروی ممنوعه دیگر از رقابت‌ها اخراج شد.
• دخترانی که برای اجرای مراسم میزبانی مسابقات در نظر گرفته شدند، تحت آموزش‌های بسیار سخت گیرانه‌ای قرار گرفته بودند. از حدود ۵۰۰۰ دختری که از کالج‌های چین به عنوان میزبان تحت آزمایش قرار گرفتند تنها ۲۵۰ نفر انتخاب شدند. تناسب بدنی و زیبایی یکی از مهمترین معیارهای انتخاب آنان بوده‌است.
• انتقادهایی در مورد داوری مسابقات از سوی برخی کشورها مطرح شد آن‌ها مدعی بودند که داوران نتایج رابه سود ورزشکاران چین تغییر داده‌اند.
• در پی مشکوک شدن به سن اعلام شده ورزشکاران، کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد که قصد دارد درباره سن واقعی یک ورزشکار چینی تحقیق کند.
پس از برگزاری مراسم افتتاحیه فاش شد که چند موضوع در این مراسم به شکل غیر واقعی بوده‌است، از جمله اینکه دخترک آوازخوان مراسم فقط لب می‌زده‌است و صدا متعلق به شخص دیگری بوده‌است. مقامات چینی علت این کار را زیبا نبودن خواننده اصلی که او هم یک دختر بچه بوده، اعلام کردند. همچنین مشخص شد که برخی از قسمت‌های در آن روز انجام نشده بود و مسئولین چینی از جلوه‌های ویژه از پیش تهیه شده استفاده کرده بودند.
همچنین پس از مراسم مشخص شد که اغلب آتش‌بازی‌های مراسم نیز جلوه‌های کامپیوتری بوده‌است. حتی فاش شد تصاویری که از روی هلی‌کوپتر بر فراز ورزشگاه پخش می‌شد با ایجاد جلوه‌های سه بعدی از قبل ساخته شده بود. تمامی شبکه‌های تلویزیونی دنیا مجبور بودند این تصاویر را از طریق شبکهٔ المپیک بیجینگ تهیه کنند.
مواد غذایی
دولت چین تصمیم گرفته است برای جلوگیری از رنجش خارجیان شرکت کننده در مراسم بازیهای المپیک، گوشت سگ را از فهرست غذای ۱۱۲ رستوران رسمی المپیک خارج کند و از کارکنان این رستوران‌ها خواسته شده به کسانی که گوشت سگ سفارش داده‌اند، غذای دیگری را پیشنهاد کنند. رستوران‌هایی که از این ممنوعیت تخطی کنند، در لیست سیاه قرار خواهند گرفت. بعضی از چینی‌ها، گوشت سگ معروف به "گوشت معطر" را به خاطر خواص دارویی‌اش می‌خورند.

China's Deng Linlin competes on the flooآزمایش دوپینگ
ژاک روخه رئیس کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرده که شمار آزمایش‌های دوپینگ در المپیک پکن نسبت به دور گذشته بازی‌های المپیک ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت. آزمایش دوپینگ از افرادی صورت می‌گیرد که درباره نتایج آزمایش‌ها عادی خون آن‌ها شبهاتی پیش آید، یا اینکه در عملکرد آنها پیشرفتی چشمگیر ایجاد شده باشد.
مترو
برای کاستن از ترافیک و آلودگی هوای پکن در جریان مسابقات المپیک، سه خطّ متروی جدید به قطار شهری پکن افزوده شد. تاریخ گشایش این سه خط مترو یک روز پیش از آغاز طرح ممنوعیت رفت‌ و آمد اتومبیلها در شهر پکن برقرار شد که با اجرای آن از هشتم تا بیست و چهارم اوت، بیش از یک میلیون ماشین و وسیله نقلیه دیگر اجازه عبور و مرور در خیابان‌های پکن نخواهند داشت.
به مناسبت بازی ها المپیک پکن وسایل نقلیه در ایام ممنوعیت از رینگ وسط اجازه تردد نداشتند و این موضوع در ایام قبل از شروع بازی ها در اطلاع رسانی فراگیری به مردم خبر داده شده بود و چند بار این موضوع توسط مردم و مسئولین تمرین شد. قبل از بازی های المپیک پکن با تصویب بودجه های کلان به فرهنگ سازی و آموزش مردم جهت آمادگی ایام برگزاری بازی ها و حضور ورزشکاران خارجی در دستور کار

2008-beijing-summer-olympics-mascots-fuwa-beibei-jingjing-huanhuan-yingying-nini

اگر بدانید از یکسال قبل ار شروع بازی های المپیک پکن چینی ها چقدر از این عروسک ها و جاکلیدی و مجسمه و عکس و ... از این عروسک ها در اندازه های مختلف و اجناس متنوع ساختند و فروختند تعجب می کنید .

بیش از یکسال قبل از شروع بازی های در تمام هتل های چین و مراکز تردد مسافر پکیج های تبلیغاتی و اطلاع رسانی و استندهای فروش اجناس المیک برپا بود.

هم اکنون از همه مجموعه ایجاد شده برای بازیهای المپیک پکن به عنوان یک جاذبه توریستی و گردشگری استفاده می شود و مدیران و برنامه ریزان بهترین بهره برداری را از این سرمایه گذاری می کنند. اکثز مسافران خارجی برای بازدید از این مجموعه و خرید نمادها و هدایا و عکس به این مجموعه آورده می شوند. بازدید از استادیوم آشیانه پرنده و استادیوم قطره و مجموعه وزرشگاهها و محوطه بازیها در برنامه های تور پکن چینستان همواره یکی از جذابیت هایی بوده که مسافران به آن علاقه نشان داده اند.

Start typing and press Enter to search