عقد قرارداد خواهر خواندگی تهران و پکن

Tehran-Beijing

پیمان خواهرخواندگی بین پایتخت کشورهای ایران و چین عصر پنجشنبه طی مراسمی رسمی به امضای شهرداران تهران و پکن رسید.
پیمان خواهرخواندگی دو کلانشهر تهران و پکن عصر روز پنجشنبه هشتم اسفند ۱۳۹۳، طی مراسمی رسمی در محل شهرداری پکن به امضای دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران و وانگ آنشون، شهردار پکن رسید.
در این سفرکه به دعوت شهردار پکن انجام گرفت، سند خواهرخواندگی میان تهران و پکن امضا شد و تهران چهل و پنجمین خواهر خوانده پایتخت چین خواهد شد.
آنکارا ترکیه در سال ۱۹۹۰، دوحه قطر در سال ۲۰۰۸، آستانه قزاقستان در سال ۲۰۰۶، اسلام آباد پاکستان در سال ۱۹۹۲، بانکوک تایلند در سال ۱۹۹۳، هانوی ویتنام در سال ۱۹۹۴، جاکارتا اندونزی در سال ۱۹۹۲، مانیل فیلیپین در سال ۲۰۰۵، سئول کره جنوبی در سال ۱۹۹۳ و توکیو ژاپن در سال ۱۹۷۹ با پکن قرارداد خواهرخواندگی امضا کرده اند.
سه شهر دیگر از قاره آفریقا، دو شهر از اقیانوسیه، ۱۹ شهر از قاره اروپا و ۱۰ شهر از قاره آمریکا نیز با پکن قرارداد خواهرخواندگی دارند.
خواهرخواندگی قراردادی است بین سران مملکتی یا سران دو شهر که برای ایجاد همبستگی و اتحاد بیشتر انسانی و فرهنگی بسته می شود. تهران هم اکنون با ۱۷ شهر در جهان قرارداد خواهر خواندگی دارد.
مفاد این قرارداد‌ها موضوعات فرهنگی اقتصادی و بازرگانی و اخیرا ورزشی را شامل می‌شود در ادبیات اروپایی خواهرخواندگی به شهرهای دوقلو یا همسان هم گفته می‌شوند، اما در کشورهای آسیایی و امریکایی اصطلاح خواهر خواندگی رواج بیشتر دارد.
علت بکارگیری واژه خواهرخواندگی به این اعتبار است که در بیشتر زبانهای دنیا واژه شهر مونث است معمولا دو شهر برای خواهر خواندگی باید دارای تشابهاتی باشند مثلا دو شهر تاریخی، دو شهر علمی یا دانشگاهی و یا دو بندر و یا حتی دو سمبل مشترک باشند که این انگیزه را ایجاد کند.
رونق و رواج گردشگری بین دو شهر خواهرخوانده و نامگذاری متقابل نام خیابانهایی به نام شهر خواهر خوانده از جمله نتایج اعلام خواهرخواندگی شهر‌ها است.
درایران نیز شهر‌های مختلف با دیگر شهرهای دنیا به عقد قرارداد خواهر خواندگی اقدام کرده‌اند. تهران به عنوان پایتخت کشور قبل از انقلاب با دو شهر سئول و لس آنجلس قرارداد خواهرخواندگی بست و بعداز انقلاب در سال ۱۳۷۳ برای نخستین بار با بیشکک پایتخت قرقیزستان خواهر خوانده اعلام شد.
هم اکنون خواهر خوانده‌های تهران به بیش از ۱۷ شهر در جهان رسیده است که در زیر بدان اشاره شده است: سئول کره جنوبی در سال۱۹۶۳، لس‌آنجلس آمریکا در سال ۱۹۷۲ به عنوان دو خواهر خوانده در قبل از انقلاب با تهران بوده و پس از انقلاب شهر‌های بیشکک قرقیزستان در سال ۱۹۹۴، هاوانا کوبا در سال ۲۰۰۱، پرتوریا آفریقای جنوبی در سال ۲۰۰۲، مسکو روسیه در سال ۲۰۰۴، صنعا، یمن در سال ۲۰۰۴، پکن چین درسال ۲۰۰۶، کاراکاس ونزوئلا در سال ۲۰۰۶، می‌نسک بلاروس در سال ۲۰۰۶، استانبول ترکیه در سال ۲۰۰۶، بغداد، عراق در سال ۲۰۰۸، کویت کویت، خارطوم سودان، برازیلیا برزیل، دوشنبه تاجیکستان، مانیل فیلیپین، قدس فلسطین، آنکارا ترکیه در سال ۲۰۱۳ و آخرین قرارداد که چند روز پیش بین تهران و پکن چین در سال ۲۰۱۴ منعقد شد.

متن پیمان خواهرخواندگی تهران و پکن به شرح زیر است:

شهر تهران از جمهوری اسلامی ایران و شهر پکن از جمهوری خلق چین که هر دو پایتخت کشورهای خود می باشند، طبق اصول و چارچوب تعیین شده در بیانیه مشترک برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور، با هدف پیشبرد دوستی و تفاهم میان مردم چین و ایران و تحکیم و توسعه همکاری های دوستانه و عملگرایانه با در نظر گرفتن منافع متقابل دو شهر، از طریق رایزنی های دوستانه، در مورد برقراری روابط خواهر خواندگی به شرح ذیل به توافق رسیدند.

موارد توافق:

۱ - دو طرف بر اساس اصل برابری و منافع متقابل، در زمینه اقتصاد و تجارت، فرهنگ، آموزش، مدیریت و برنامه ریزی شهری، خدمات شهری، ساخت و ساز و توسعه شهری، ترافیک و حمل و نقل شهری، حفاظت از محیط زیست و دیگر زمینه‏ ها به برقراری انواع همکاری ها و مبادلات و نیز پیشبرد، ترویج، توسعه و رونق اقتصادی مشترک، خواهند پرداخت. توافق نامه‏ های مرتبط با زمینه‏ های مورد علاقه مشترک طرفین و بر حسب تناسب، تدوین خواهد شد.

۲ - برای تسهیل رایزنی در زمینه مبادلات، همکاری ها و دیگر مسائل مورد علاقه طرفین، مقامات، مسئولان، سازمان ها و واحدهای اداری مربوطه دو طرف، به برقراری تماس های مستمر خواهند پرداخت.

۳ - این موافقت نامه از تاریخ امضا معتبر بوده و مدت اعتبار آن پنچ سال می باشد. پس از اتمام مهلت اعتبار، در صورت عدم اعلام خاتمه آن از سوی هر یک از طرفین، اعتبار آن تمدید شده تلقی و به قوت خود باقی خواهد ماند.

۴ - این موافقتنامه در دو نسخه به سه زبان فارسی، چینی و انگلیسی با اعتبار یکسان تنظیم و در تاریخ هشتم اسفندماه ۱۳۹۲ هجری شمسی برابر با بیست و هفتم فوریه ۲۰۱۴ میلادی در شهر پکن به امضا رسید.

Start typing and press Enter to search