مسجد جامع گوانگجو (مسجد سعد ابن ابی وقاص)

توسط امین

یکی از مساجد قدیمی و بزرگ در کشور چین، مسجد جامع گوانگجو معروف به سعد ابن ابی وقاص است که این اسم به دلیل سازنده و ایده پرداز آن یعنی ابی وقاص ساخته شده است. گفته می­ شود که در دوره امپراطوری تانگ، حضرت محمد (ص)، سعد بن ابی وقاص را بعنوان فرستاده مخصوص خود برای تبلیغ دین اسلام در امتداد جاده ابریشم راهی کشور چین می­ کند و در آنجا با امپراطور چین ملاقات کرده و به دعوت دین اسلام می­ پردازد. در واقع ابی وقاص اولین مسلمان وارد شده به کشور چین است که نقش بسزایی در ترویج دین اسلامی در این منطقه داشته است. این مسجد در مساحت ۲۹۹۶ متر مربع ساخته شده و قدیمی ترین مسجد منطقه شناخته می شود.

قدمت و تاریخ بازسازی مسجد جامع گوانگجو

این مسجد با همین اسم در کشور چین معروف است و در نزدیکی آن یک مقبره با نام Muslim stage به احترام سعد بن ابی وقاص ساخته شده است. این مسجد که به مسجد هواشنگ نیز معروف است (البته از لفظ سپیدخانه (lighthouse) نیز برای آن استفاده می شود)، بالغ بر ۱۳۰۰ سال قدمت دارد و یکی از قدیمی­ترین مساجد اسلامی موجود در چین به شمار می­آید که در طول حیات خود در سال های ۱۳۵۰ و در سال ۱۶۹۵ دچار آتش سوزی شده و دوباره بازسازی شده است. این مسجد بسیار زیبا بوده و یک مناره ۳۶ متری دارد که با توجه به موقعیت مسجد بعنوان فانوس دریایی مورد استفاده قرار می گرفته است و به مناره محمد (ص) معروف است.

مسجد جامع گوانگجو و معماری عربی اسلامی!

مسجد جامع گوانگجو (سعد ابن ابی وقاص) مختص مسلمانان منطقه ساخته شده و در طراحی آن از تلفیقی از معماری اسلامی و جلوه سنتی معماری چینی استفاده شده است و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران مسلمان و غیرمسلمان از آن دیدن می­کنند. با توجه به اینکه ساخت این مسجد توسط یک معمار اسلامی و عربی صورت گرفته است در طراحی آن علائم و خصوصیات معماری اسلامی عربی زیادی وجود دارد. به هنگام ورود به این مسجد زیبا، بعد از عبور از سه در متوالی، به یک برج موسوم به برج ماه (Moon) می­رسیم که همانند مسجد در دو دوره زمانی مورد بازسازی قرار گرفته است و دلیل نامگذاری آن استفاده از برج برای مشاهده ماه و تعیین زمان و مکان براساس موقعیت ماه و ستارگان می­باشد.

بعد از عبور از برج­های ماه، یک سالن بزرگ برای عبادت وجود دارد که به سالن نماز (Prayer Hall) معروف است. در دیواره­های اطراف این سالن نوشته­های عربی و اسلامی زیادی به چشم می­خورد و از زیورآلات اسلامی برای تزئین آن استفاده شده است. البته رنگ آمیزی این سالن بر پایه طراحی شرق آسیا صورت گرفته و دکوراسیون آن نیز بر همین منوال انجام شده است. نکته قابل توجه درباره این سالن این است که افراد غیرمسلمان حق ورود به آن را ندارند و فقط از بیرون از سالن می توانند آن را نظاره کنند.

این مسجد در یکی مناطق مرکزی شهر واقع شده و مراکز مهم تجاری بازرگانی زیادی در اطراف آن وجود دارد.

Start typing and press Enter to search