مسجد نیوجیه پکن / Beijing Niujie Mosque

مسجد نیوجیه Beijing Niujie Mosque قدیمی ترین و بزرگترین مسجد مسلمانان پکن است. این مسجد باشکوه و باستانی در سال ۹۹۶ میلادی و در زمان سلسله میائو ساخته شده است. بنای این مسجد در زمینی به مساحت حدود ده هزار متر با سبک مخلوطی از معماری سنتی چین و معماری اسلامی ساخته و در طی هزار سال تاریخ گذشته بارها مرمت و تعمیر شده است.

Niujie-Mosque-Beijing1نمای بیرونی مسجد کاملا به سبک معماری سنتی چینی که در آن زمان از جنس چوب بوده است، بنا شده است. ولی در داخل مسجد به ویژه شبستان اصلی از هنر معماری اسلامی استفاده شده است. در معماری مسجد نیوجیه برج اذان دیده می شود که در دو طبقه ساخته شده و گنبدی طلایی بر بلندای آن ساخته شده است. این مسجد هزار ساله قدیمی همراه با بقیه مساجد چین در دوران حکومت امپراتوری سلسله های مینگ و کینگ مرمت و بازسازی شده است.

Niujie-Mosque-Beijing2سالن شبستان اصلی مسجد ۶۰۰ متر مربع است که تزییناتی از ترکیب خوشنویسی اسلامی و هنر چینی را در آن می توان دید. در برخی از کتیبه ها و نوشته های مسجد آیاتی از کتاب وحی، قرآن مجید با خط عربی و کوفی به زیبایی تزیین شده است. برخی از این آثار باستانی و هنری در نوع خود بی نظرند. در این شبستان و حیاط مسجد حدود ده هزار نماز گزار فریضه نماز را بجا می آوردند. فرش های نماز گزاران در شبستان، منقش به کتیبه های اسلامی است. حیاط با صفای مسجد با درختان قدیمی و سنگ کاری های متناسب تزیین شده است و مکانی متفاوت را ایحاد کرده است.

مسجد نیوجیه در منطقه مسلمان نشین پکن به نام شوان وو Xuanwu District که بزرگترین منطقه مسلمانان شهر است قرار دارد. در این منطقه بیش از ده هزار نفر از مسلمانان سکونت دارند که برای انجام فرایض دینی خود از این مکان مقدس استفاده می کنند. در ایام خاص و اعیاد و تجمع های فرهنگی ، این مسجد از انبوه مسلمانان نمازگزار پر خواهد شد.

Niujie-Mosque-Beijing7بازدید از مسجد نیوجیه و بقیه مساجد کشور چین برای بازدید کنندگان جایگاه رفیع دین اسلام بعد از ورود به این کشور را نشان می دهد. هر بیننده ای پس از مشاهده آثار و بقایای مانده در این مساجد به تاثیر و علاقه ملت چین به اسلام و عمق آن در تاریخ گذشته چین پی خواهد برد.

Niujie-Mosque-Beijing5

پس از ورود اسلام به چین و شهر پکن در قرن دهم، مساجد متعددی جهت عبادت مسلمانان پکن در این شهر ساخته شد. در دوران سلطنت امپراتوری سلسله کینگ ساخت مساجد در این شهر و برخی دیگر از نقاط چین سرعت و رونق بیشتری به خود گرفت. هم اکنون حدود ۷۰ مسجد در شهر بزرگ پکن وجود دارد.

Start typing and press Enter to search