کاخ تابستانی پادشاه پکن / Beijing Summer Palace

کاخ تابستانی پادشاه Summer Palace یکی از جاذبه های گردشگری پکن در ۱۵ کیلومتری شمال غربی این شهر و در مجاورت دریاچه مصنوعی کانمینگ Kunming Lake است. این قصر قدیمی یکی از بزرگترین و معروف ترین پارک های پادشاهی چین شناخته شده است. این قصر به جهت قرار گرفتن در یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق شهری پکن، همواره ۱۰ تا ۱۵ درجه خنک تر از مرکز شهر پکن است و به همین جهت برای استراحت و خوشگذرانی امپراتور و خانواده آن ساخته شده است. گفته شده امپراتور در فصل گرم تابستان از قصر اصلی خود در شهر ممنوعه پکن که در مرکز شهر قرارداشته به اینجا نقل مکان می کرده و از فضای زیبا و هوای خنک بهره مند می شده است. شهر ممنوعه پکن برعکس کاخ تابستانی فاقد درخت و فضای سبز بوده و به همین دلیل امپراتور این مسیر را سوار بر قایق ویژه خود و از راه رودخانه به قصر تابستانه نقل مکان می کرده و در فصل سرما به قصر اصلی برمی گشته است.

Summer-Palace-Kunming-Lake

تاریخچه

در واقع کاخ تابستانی پادشاه یک باغ موزه سلطنتی به شمار می رود. شروع ساخت ساختمان های این کاخ در سال ۱۳۵۰ به عنوان یک باغ تشریفاتی سلطنتی برای استفاده و استراحت و تفریح خانواده پادشاه بوده است. در پایان سلسله کینگ Qing این قصر محل اقامت اصلی خانواده سلطنتی قرار گرفت. ولی مثل بیشتر باغ های مهم و زیبای پکن، این باغ سلطنتی هم نتوانست از تاخت و تاز نیروهای فرانسوی و انگلیسی نجات پیدا کند و توسط آتش جنگ بارها از بین رفت و مورد تهاجم قرار گرفت.

در سال ۱۹۰۰ برای چندمین بار این قصر توسط نیروهای متهاجم مورد اشغال و تخریب قرار می گیرد و بخش اعظم آن نابود می شود. اما دو سال بعد بازسازی می شود تا در نهایت در سال ۱۹۹۸ با ثبت این مجموعه در لیست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از جاذبه های ملی چین شناخته می شود. این اثر باستانی در مراکز باستانی چین توسط میراث فرهنگی ثبت شده و حفاظت و نگهداری می شود.

ساختار کاخ تابستانی پادشاه در پکن

مساحت این باغ موزه حدود ۳۰۰ هکتار و زیر بنای ساختمان های موجود در آن بالغ بر ۷۰۰۰۰ متر مربع است. بیش از ۳۰۰۰ اشیاء تاریخی و گرانبها در این باغ نگهداری و حفاظت می شود. ساختمان های این قصر شامل حیاط ها و سالن ها، نواحی جنگلی و مراتع ، دریاچه و رودخانه های جانبی، کریدورها و پل ها و ... می شود. همه این بخش ها را به ۴ قسمت عمده تقسیم کرده اند که به شرح مختصری از این چهار بخش می پردازیم.

Summer-Palace-map

ناحیه حیاط اصلی Court Area

حیاط اصلی این قصر از شمال شرق کاخ تابستانی و از درب شرقی تا ساحل شمال شرق دریاچه کانمینگ ادامه دارد. در واقع اینجا جایی است که ملکه و امپراتور ملاقات های رسمی خود را انجام می دادند. در این محوطه سالن ها،ساختمان ها و اتاق های متعددی ساخته شده است. بخش هایی برای امور رسمی و اداری و زندگی تعبیه شده است که از آن ها می شود دروازه شرق کاخ، سالن امور اعانه و خیریه، سالن طول عمر و جاودانگی که دفتر کار امپراتور بوده را نام برد. یکی دیگر از سالن های این قصر به نام گلبرگ های امواج یشمی محل زندگی امپراتور گوانگشو Guangxu بوده و سالن دیگر به نام لذت جاودانگی که متعلق به ملکه بوده است.

جنگل جلویی Front - Hill Area

این بخش از قصر تابستانی پادشاه بزرگترین ناحیه است و بیشترین ساختمان ها را در خود جای داده است. ساختمان های متعدد و باغ های زیبا و فرحبخش و در جنوب آن نمایی از برج معبد بودایی قصر که محور مرکزی قصر شناخته می شود. سالن های دیگر در این بخش قصر شامل سالن ابرهای پراکنده، سالن افتخارات اخلاقی، سالن بایون برنزی، سالن گنجینه های چرخان، سالن دریای آزادی می شود. در بعضی از این سالن ها با قرار گرفتن در ارتفاع ، نمایی بسیار زیبا از دریاچه و بخش های دیگر قصر مشخص است.

ناحیه دریاچه  Lake Area

این قسمت از قصر که ناحیه بزرگی را شامل می شود به چشم انداز دریاچه کانمینگ باز می شود و مکان های دیدنی دور دریاچه به رودخانه هوشی Houshi و گالری لانگ متصل شده است. در اینجا چند سالن و پل ها و اسکله قرار دارد که بخش پر جاذبه قصر را شامل می شوند. پل هفده دروازه گاو برنزی ، جزیره نانهو، سالن بزرگ، سالن صحنه روشن، قایق یا کرجی مرمر، خیابان بازار سوژو و ... در این بخش قرار دارند. گردشگران می توانند با خرید بلیط سوار بر کشتی شده و زمانی را بر روی دریاچه لذت ببرند.

SummerPalace_Beijing

ناحیه جنگل پشتی

این ناحیه در مقایسه با جنگل جلویی ساکت تر و خلوت تر است. بسیاری از ساختمان های ناحیه جنکل پشتی در جنگ ها و یورش ها از بین رفته و تعداد کمی از آنها باقی مانده اند. سالن هایی که در این ناحیه قرار دارند عبارتند از سالن افزایش طول عمر، معبد فضیلت حضور، سالن آرامش و سالن بزرگ چهارگانه. معبد بزرگ قصر در این ناحیه که از هر نقطه قصر خودنمایی می کند یک سازه خاص با ویژگی های معماری دوران تبتی ها و قوم هان است که منظره منحصر بفردی را در این قصر ایجاد کرده است.

Start typing and press Enter to search