کتابخانه گوانگجو / Guangzhou Library

توسط امین

کتابخانه گوانگجو Guangzhou Library یکی از مراکز موثر و دیدنی برای علاقمندان به کتاب و مطالعه و مسائل فرهنگی است. این کتابخانه بزرگ و زیبا توسط شهرداری گوانگجو برای رفاه و خدمت رسانی در زمینه فرهنگ و آموزش در ۲۸ دسامبر سال ۲۰۱۲ ساخته و افتتاح شد. ساختمان جدید کتابخانه در حالی ساخته و راه اندازی شد که کتابخانه قدیمی شهر گوانگجو همچنان به کار خود ادامه می دهد. کتابخانه قدیم در سال ۱۹۵۲ ساخته شده و در خیابان زونگ شان Zhongshan واقع است.

Guangzhou-Library1

ساختمان شیک و مدرن کتابخانه گوانگجو در سواحل رودخانه مروارید ، بر میدان شهر گل guangzhou flower city square و در منطقه جدید شهر جدید ژوجیانگ Zhujiang New Town واقع شده است. در واقع ساختمان جدید و شیشه ای کتابخانه پنجره فرهنگی این میدان است که با تلاش شهرداری گوانگجو به فضایی بسیار مفرح و محیطی باصفا تبدیل شده است. این منطقه از شهر گوانگزو در ظرف چند سال گذشته به طرز عجیبی به بهترین شکل ممکن با ساختمان های زیبا و آسمان خراشها و فضای سبز ساخته و تزیین شده که چشم هر بیننده را خیره می کند. ساختمان اپرای شهر ، ساختمان موزه گواندونگ ، برج کانتون ، ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در گوانگجو و چندین ساختمان مهم شهر مثل دهکده بازی های المپیک در اطراف این کتابخانه قرار دارد.

guangzhou-flower-city-square

خدمات کتابخانه گوانگجو جمع آوری ، ساماندهی و نگهداری از همه موضوعات و طبقه بندی از همه اطلاعات و دانش مکتوب ، چاپی ، صوتی و دیجیتال است. در سرویس دهی خدمات این کتابخانه امانت دادن انواع کتب حتی کتب مرجع و منابع و ایجاد نمایشگاههای متعدد و سخنرانی و کارگاههای آموزشی، امکانات آموزش عمومی و تحقیق، گالری ها و همایش های فرهنگی هنری تعبیه شده است. در این کتابخانه که حدود ۴ میلیون جلد کتاب نگهداری می شود و بر خلاف اکثر کتابخانه های دنیا کتابها در قفسه های باز در دسترس مردم قرار گرفته شده اند. در کنار سالن های کتاب محل مطالعه تعبیه شده که هر کسی براحتی می تواند ساعتها به مطالعه و تحقیق بپردازد.

مساحت زمین کتابخانه گوانگجو ۲۱۰۰۰ متر مربع با ۷۸۰۰ متر مربع ساخت در ۱۰ طبقه و دو طبقه زیرزمین (جمعا ۱۲ طبقه) با زیر بنایی بالغ بر ۱۰۰۰۰۰ متر مربع ساخته شده است. در این کتابخانه ۴۰۰۰ صندلی با ۵۰۰ سیستم کامپیوتر برای مراجعه کنندگان با ۴۰۰۰ امکان اتصال به اینترنت فراهم شده و علاوه بر آن سرویس وای فای رایگان در ساختمان مهیاست. برای سهولت در پیدا کردن کتب از تکنولوژی آراف آی دی RF ID استفاده شده و مراجعه کنندکان می توانند براحتی به متون و کتب درخواستی خود دسترسی پیدا کنند. مدیریت این کتابخانه با در دست داشتن تکنولوزی های جدید و دستگاههای اتوماتیک به مراجعین به سرعت سرویس دهی کنند.

بخشی از منابع این کتابخانه به تفکیک بشرح زیر است :

  • کتب کودک ۵۰۲۰۰۰ جلد
  • کتب صوتی و تصویری ۴۷۸۰۰۰ جلد
  • کتابهای کمیاب و نایاب ۷۳۲۱ جلد
  • کتب خط بریل (ویژه نابینایان) ۳۵۸۶ جلد
  • روزنامه و گاهنامه های آرشیو شده ۱۴۰۰۰۰ نسخه
  • روزنامه ها و گاهنامه های در دسترس ۴۸۶۸ نسخه

متریال های دیجیتال :

  • کتب الکترونیک  ۴۳۸۰۰۰ نسخه
  • مجله الکترونیک ۲۱۰۰۰ نسخه
  • روزنامه الکترونیک ۵۶۵ نسخه
  • پایان نامه ۲۱۳۰۰۰۰ جلد
  • مقالات علمی ۴۵۱۰۰۰۰ نسخه
  • مولتی مدیا (چند رسانه ای ) ۶۸۰۰۰ نسخه

آمار کتب این کتابخانه با کتب کتابخانه قدیم شهر گوانگجو جمعا نزدیک به ۶ میلیون جلد کتاب و نسخ دیگر است.

GuangzhouNewLibrary02

طراحی این ساختمان مدرن که توسط یک شرکت طراحی ژاپنی به نام نیکن سکی اتجام گرفته به شکل دسته ای کتاب است که در کنار هم قرار گرفته اند و از نمای پهلو حرف ان N  و آی I  انگلیسی را برای هر بیننده ای تداعی می کند. این شرکت برای این ساختمان نام کتابهای زیبا را انتخاب کرده است.

بازدید از این کتابخانه را به همه مدیران فرهنگی، طراحان فضاهای فرهنگی شهر، برنامه ریزان خدمات عمومی شهرها ، مدیران مراکز دیدنی و گردشگری و همه علاقه مندان توصیه می کنیم. شاید بازدید از این محل از دیگر مراکز دیدنی و گردشگری گوانگجو کمتر نباشد و برای این قسم از افراد موثرتر و مهم تر هم باشد و ایده ها و برنامه هایی را منتقل کند.

ساعت کار کتابخانه گوانگجو از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب در تمام روزهای هفته حتی روزهای تعطیل بجز روزهای چهارشنبه است. ورود برای عموم آزاد است.

برای رفتن به این مکان از تاکسی و مترو می توانید استفاده کنید . برای دسترسی آسان و سریع آدرس کتابخانه را برایتان آورده ایم :

Address: ۴ Zhujiang E Rd, Tianhe, Guangzhou, Guangdong, China
Phone:+86 20 8383 6666

GuangzhouNewLibrary01

Start typing and press Enter to search