کنسولگری ایران در گوانگجو / Iranian Consulate Guangzhou

برقراری روابط تجاری و بازرگانی میان دولت‌ها در عرصه بین المللی در همه ادوار، یکی از ضروریات مسلّم جامعه بشری بوده است. منظور برقراری روابط تجاری میان اتباع دولت‌هاست که به حرفۀ بازرگانی مشغولند و جهت کسب اطلاعات تجاری و معامله با اتباع دیگر دولت‌ها به کشورهای خارجی مسافرت می‌کنند. این امر موجب بروز یک سری مسائل و موضوعاتی در حوزه حقوق بین الملل گردیده و حقوق بین الملل را بر آن واداشت که در عرصۀ برقراری روابط تجاری و اداری میان اتباع دول مختلف نیز مقرراتی جهت تسهیل و تشریع این گونه روابط برای تصویب دولت‌ها فراهم کند. دولت‌ها نیز به منظور حمایت از بازرگان خود در کشورهای خارجی از مقررات مزبور حمایت نموده و آن را در سال ۱۹۶۳ در شهر وین اتریش مورد تصویب قرار دادند. این قواعد و مقررات در مجموعه‌ای به نام کنوانسیون ۱۹۶۳ وین درباره روابط کنسولی جمع‌آوری شده است. بنابراین مجموعه قواعد و مقررات بین المللی ناظر بر روابط کنسولی میان کشورها حقوق کنسولی نام دارد که می توانید این مقررات و قوانین را در جای خود پیگیری و مطالعه فرمایید.

وظایف کنسولگری ها به نقل از سایت وزارت امور خارجه :
روابط کنسولی به معنی حفظ منافع افراد کشوری در کشور دیگر از قدیمی ترین روابط بین المللی است، چنانچه برخی سابقه نهاد کنسولی را قرن سیزدهم قبل از میلاد مسیح(ع) می دانند. امروزه و با توجه به شرایط و پیچیده شدن موضوعات و مشکلات اتباع کشورها ، مجامع و سازمانهای بین المللی نیز ضرورت وجود نهادهای کنسولی در دیگر کشورها را به خوبی ترسیم و نهادینه نموده اند. چنانچه کنوانسیون ۱۹۶۳ وین نیز به همین دلیل تشکیل و مصوبات آن در حال اجرا می باشد.
وظایف نهاد کنسولی هر کشور بر اساس ماده ۵ کنوانسیون تشریح گردیده به نحوی که امکان فعالیت در زمینه های اقتصادی،فرهنگی، علمی و .. در کشور پذیرنده را میسر می سازد. مهم ترین وظایف مامورین کنسولی در دیگر کشورها، حمایت از اتباع کشور خود و انجام وظایف حکومتی از سوی نهادها ،ارگانها ،سازمانهای داخلی است که در راس آنها می توان از اموری به شرح ذیل نام برد:
امور سجلی (تولد- ازدواج- طلاق- مرگ - تنظیم وکالتنامه - تصدیق اوراق و اسناد - و ..)
امور گذرنامه (تعویض گذرنامه و صدور برگ عبور جهت بازگشت به ایران)
امور اجتماعی (رسیدگی به امور زندانیان در کشور متوقف فیه،امور اختلافات بازرگانی و ...)
امور تابعیت ( تحصیل تابعیت ایران- ترک تابعیت ایران و ...)
امور دانشجویی
صدور روادید و تایید اسناد بازرگانی و تجاری
واقعیت آن است که وظایف کنسولی فقط موارد ذکر شده در بالا نمی باشد و موضوعات زیاد دیگری را در بر می گیرد که به دلیل رعایت اختصار ذکر نگردیده است .

معرفی بخش اقتصادی

بخش اقتصادی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران درگوانجو مسئولیت تسهیل ارتباطات اقتصادی، بازرگانی و تجاری میان کشورمان و استان های همجوار واقع در حوزه مسئولیت خود را برعهده دارد.در این راستا، این نمایندگی برقراری ارتباط میان دستگاه های رسمی اقتصادی کشورمان با دستگاه های ذیربط در حوزه مسئولیت خویش را بطور اخص و همچنین برقراری میان دستگاه های دیگر و سایر دستگاه های همکار در کشور متوقف فیه را برعهده دارد.
بخش اقتصادی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در گوانجو همچنین با انعکاس ظرفیت های اقتصادی کشور محل اقامت و بطور مشخص ظرفیت های اقتصادی مناطق تحت پوشش خود به مراکز اقتصادی علاقمند به همکاری در زمینه های مورد نظر در کشورمان و همچنین با انعکاس ظرفیت های اقتصادی کشورمان به مراکز ذیربط در کشور متوقف فیه نسبت به گسترش روابط اقتصادی تجاری فیمابین اقدام می نماید.
کشور پهناور چین با داشتن جمعیت زیاد و مساحت قابل توجه و بخصوص وضعیت اقتصادی رو به رشد آن و جایگاه این کشور در تجارت جهانی، ظرفیتهای بسیاری برای همکاری و گسترش روابط در بخش های مختلف را دارا می باشد. روابط دو جانبه با چین به دلایل سیاسی ، اقتصادی، فرهنگی و بین المللی همواره حائز اهمیت بوده است، بخصوص در سالهای اخیر که چین رشد قابل توجهی داشته و به رتبه اول اقتصاد جهانی رسیده است.
تاکید مقامات محترم دو کشور بر گسترش روابط بخصوص در امور اقتصادی و ارتقای روابط دوجانبه به سطح همکاری های جامع راهبردی در سفر اخیر رئیس جمهور چین به تهران و همچنین حضور استاندار گوانگ دونگ در ترکیب هیات رئیس جمهوری این کشور و امضای یک سند همکاری با منطقه آزاد قشم ، روابط دو کشور را وارد فضای جدیدی نموده است.
استان گوانگ دونگ استان اصلی حوزه این نمایندگی با حجم تجاری یک تریلیون دلاری و رتبه هجدهم اقتصادی جهان، ظرفیت های بسیار گسترده ای در زمینه های مختلف دارد. منطقه جنوب چین نیز بدلیل داشتن وجود صدها کارخانه و شعبات شرکت های چند ملیتی تولید کننده کالا، سخت افزار و نرم افزار که عمده محصولات آن به خارج از چین صادر می شوند و همچنین به سبب تجارت و مراودات روز افزون این منطقه با سایر کشورها و بخصوص شهر گوانجو، از اهمیت خاصی برخوردار می باشد .حوزه جغرافیایی تحت پوشش سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در گوانجو، علاوه بر استان گوانگ دونگ، چهاراستان "فوجیان"، "هو نان"، "گوانگ شی" و استان " هاینان" واقع درجنوب چین، می باشند.

کنسولگری ایران در شهر گوانگجو خانه ایرانیان در این شهر است. خوشبختانه این کنسولگری با داشتن سرکنسول و کنسول دلسوز و پیگیر در جایی بسیار آبرومند شهر واقع شده بطوری که افتخار، امید و اعتبار ایرانیان به حساب می آید. این کنسولگری در کنار رودخانه ، منطقه شهر جدید جوجیانگ، کنار موزه بزرگ و کتابخانه مرکزی شهر و در طبقه هشتم ساختمان کنکورد در فضایی زیبا قرار دارد.

در این قسمت به معرفی و اطلاعات فردی و سوابق کاری آقای دکتر خلیل شیر غلامی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در گوانجو می پردازیم :
• نام: خلیل
• نام خانوادگی: شیر غلامی
• تاریخ تولد: آبان ماه ۱۳۵۵
• محل تولد: بجنورد
• وضعیت تاهل: متاهل و دارای دو فرزند
سوابق تحصیلی
• کارشناسی روابط سیاسی از دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه
• کارشناسی ارشد دیپلماسی و سازمانهای بین المللی از دانشکده روابط بین الملل
وزارت امور خارجه
• دکتری روابط بین الملل از دانشگاه علامه طباطبائی
سوابق اداری
• کارشناس اروپا و آمریکا- دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی (۱۳۸۱ - ۱۳۷۸)
• دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین ( ۱۳۸۵- ۱۳۸۲)
• کارشناس ارشد مسائل اروپا - دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی ( ۱۳۸۵-۱۳۸۸)
• هماهنگ کننده شورای راهبردی سیاست خارجی وزارت امور خارجه (۱۳۸۶ - ۱۳۸۸ )
• رایزن سیاسی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس ( ۱۳۹۱- ۱۳۸۸)
• کارشناس ارشد حوزه دستیار اقتصادی وزیر امور خارجه (۱۳۹۲- ۱۳۹۱)
• نماینده کارکنان وزارت امور خارجه در شورای استخدام (۱۳۹۵- ۱۳۹۳ )
• سرپرست و رئیس اداره راهبرد روابط اقتصادی (۱۳۹۵ -۱۳۹۲ )
• سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در گوانجو از تاریخ آذر ماه ۱۳۹۵

آدرس :Unit 8B1, Concord Center, No. 57 Linjiang Da Dao,Zhujiang New Town,Guangdong, China
کدپستی :۵۱۰۶۲۳
کد کشور و شهر : ۰۰۸۶۲۰
تلفن نمایندگی : ۸۳۲۷۸۴۹۵- ۳۸۰۷۸۵۷۵
بخش کنسولی :۸۳۲۷۸۴۹۵- ۳۸۰۷۸۵۷۵
آدرس سایت : guangzhou.mfa.ir
ایمیل : [email protected]

ساعات کار اداری سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در گوانگجو :
دوشنبه لغایت جمعه از ساعت ۹ صبح الی ۱۷:۳۰ می باشد. روز های شنبه و یکشنبه نیز تعطیل است.
ساعت مراجعات بخش کنسولی :
صبح : ۹ الی ۱۲
بعد از ظهر: ۱۴ الی ۱۷

Start typing and press Enter to search