تبادل تجربیات علمی، فرهنگی و اقتصادی بین دو شهر لین شیا و قم

توسط امین

به گزارش چینستان و به نقل از ایرنا، استاندار قم در این مراسم ضمن خوشامد گویی به فرماندار شهر لین شیای چین و هیات همراه، گفت: از اینکه هیات چینی در زمان مسئولیت من به ایران و شهر مقدس قم سفر می کند بسیار خوشحال هستم.
سید مهدی صادقی افزود: با توجه به گذشت یک دهه از انعقاد نخستین تفاهم نامه میان لین شیا و قم امیدواریم که قدم های بعدی بهتر و قوی تر و عملیاتی تر برداشته شود.
وی اذعان داشت: همزمانی این سفر به قم با شروع سال جدید که از طرف رهبر معظم انقلاب به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده است را به فال نیک می گیریم.
استاندار قم گفت: روابط دو کشور دوست ایران و چین به سالیان بسیار طولانی بر می گردد و روابط بسیار قوی فرهنگی و تجاری فی مابینی از دیر باز میان آنها وجود داشته و امیدواریم در آینده نیز بیشتر از گذشته باشد.
وی افزود: خاطره های بسیار خوب و دوست داشتنی از روابط چین با ایران در ذهن و خاطره مردم ما وجود دارد و بویژه از همکاری های بسیار خوب و موثر دولت چین در حمایت از ایران در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را همیشه به یاد خواهیم داشت، و ما از این بابت از دولت و مردم چین تشکر می کنیم.
استاندار قم همچنین ضمن ابراز خشنودی از توافق های فی مابین بین ایران و چین که از یک دهه پیش شروع شده است، تصریح کرد: توافق جدید نیز باید باب جدیدی در فرایند توسعه این روابط باشد، و ما از این توافق حمایت می کنیم و در جهت توسعه تجاری و اقتصادی بین دو کشور هم کمک خواهیم کرد تا همکاری ها گسترش بیشتری پیدا کند.
وی افزود: امیدوارم که این توافق نامه بتواند منافع مشترک طرفین را تامین کند.
وی گفت: من خودم یک سابقه نسبتا قابل توجهی از همکاری فی مابین صنعت هوایی ایران و دولت چین دارم، و همیشه از روابط خوب و همکاری های مناسبی که دوستان چینی ما با ما داشتند خاطره خوبی در ذهنم مانده است، و مطمئن هستم که با وجود این توافق نامه و همچنین زمینه های مناسبی که در حوزه های مختلف اقتصادی و گردشگری وجود دارد همکاری های خوبی را در آینده شاهد خواهیم بود.
صادقی افزود: اقداماتی که در اجرای این توافقات انجام می شود بویژه در موضوع برند غذای حلال پایه بسیار خوب و مناسبی خواهد شد که از این استان ، کشورهای منطقه خاورمیانه و دیگر کشورها را در بحث مواد غذایی پوشش دهیم.

*فرماندار قم نیز دراین مراسم ضمن ارائه نتایج حاصله از سفر دو روزه هیات چینی به قم به ذکر مفاد ۶ گانه تفاهم دو طرف پرداخت، و افزود: تاسیس کرسی های آموزش زبان فارسی و زبان چینی در دانشگاه های لین شیا و جامعه المصطفی العالمیه (ص) قم ، برگزاری نمایشگاه غذای حلال در قم و لین شیا درسال جاری و سال های آینده از جمله مفاد این تفاهم نامه به شمار می رود.
رضا سیار تصریح کرد: دراین زمینه تجار قم و اتاق بازرگانی اعلام آمادگی نمودند و طرف چینی نیز که متقاضی برگزاری یک نمایشگاه بودند، از آن استقبال کردند و از این رو نمایشگاه غذای حلال در این دو شهر برگزار خواهد شد.
سیار سفر هیات سرمایه گذاران و تجار لین شیا به قم درچند ماه آینده جهت مذاکره و بررسی فرصت های سرمایه گذاری در بخش هتل سازی و مراکز تفریحی، توریستی و مدیریت شهری را از جمله دیگر مفاد این تفاهم نامه مشترک ذکر کرد، و افزود: تاسیس رستوران های زنجیره ای غذای حلال قم و همچنین مبادله گردشگر فرهنگی و زیارتی میان قم و لین شیا نیز از جمله مفاد این تفاهم نامه است.
فرماندار قم گفت: تهیه برنامه های مستند تلویزیونی از دو شهر قم و لین شیا و پخش آن از شبکه های تلویزیونی محلی بنا به پیشنهاد رئیس حکومت لین شیا برای معرفی فرهنگ این دو شهر از دیگر موارد تفاهم نامه فی مابین میان طرف های چینی و ایرانی است.

*فرماندار لین شیای چین نیز با اعلام موافقت خود از مفاد قرار داد تنظیم شده تصریح کرد: ما آماده ورود به حوزه اجرا و عمل کلیه مفاد متن این تفاهم نامه هستیم.
«یوان یان جوانگ» با تقدیم پیام محبت آمیز استاندار گان سو و مردم این استان به استاندار و مردم قم تصریح کرد: بازدید از قسمت های مختلف شهری قدیمی و تاریخی مانند قم از جمله حرم حضرت معصومه (س) ،مسجد مقدس جمکران و طرح های منوریل، شهرک های صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان برای ما بسیار خوشحال کننده است.
وی همچنین با اشاره به سفر مقامات بلند پایه چین به ایران و دیدار آنها با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری ایران، تصریح کرد: در این سفر سند ها و تفاهم نامه های زیادی امضا شد که این امر در گسترش مبادلات دو کشور در زمینه های مختلف اعم از اقتصادی، فرهنگی سیاسی و پزشکی تاثیر بسیار مهمی داشت.
جوانگ همچنین با اشاره به دیدگاه های مشترک موجود بین قم و لین شیا گفت: این دو شهر در گذشته از شهرهای مهم جاده ابریشم محسوب می شدند و لین شیا نیز به بندر خشک معروف بود و امروز نیز قم بندر خشک نام گرفته است که باید از این فرصت بیشترین فرصت را داشته باشیم.
وی با اشاره به سفرهای گذشته استانداران قم و گان سو به استان های یکدیگر، ضمن دعوت رسمی از استاندار و فرماندار قم جهت سفر به چین و شرکت در جشن بزرگ شصتمین سالگرد خودمختاری شهر لین شیا که قرار است امسال برگزار
شود، تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه غذای حلال نیز از جمله برنامه های استان گان سو است که به صورت ویژه ما از مقامات قم جهت شرکت در آن دعوت به عمل می آوریم.

*مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز دراین مراسم با اشاره به قراردادهای گردشگری میان دو شهر تاریخی و مذهبی قم و لین شیا، تصریح کرد: طی ۵ روز گذشته بخش های خصوصی قم و لین شیا مذاکراتی را داشتند که تفاهم های خوبی نیز در زمینه مبادله تورهای گردشگری بویژه گردشگری زیارتی بین دو طرف منعقد شد.
عیسی رضایی با اشاره به تفاهم بخش خصوصی طرف های ایرانی و چینی در زمینه گسترش رستوران های ایرانی در شهر لین شیا، تصریح کرد: طبق وعده داده شده از سوی فرماندار لین شیا ،در سال اول این تفاهم حداقل ۵۰۰ نفر گردشگر چینی برای دیدار از ایران و شهرهای زیارتی اعزام می شوند.
وی افزود: در مورد سرمایه گذاری در بخش های گردشگری ساخت هتل، مجتمع های تفریحی توریستی نیز صحبت هایی با طرف چینی صورت گرفت که قرار است ظرف دو ماه آینده هیات چینی به منظور بررسی ظرفیت های گردشگری قم وارد این استان شوند.
رضایی همچنین خاطر نشان کرد: طبق وعده فرماندار لین شیا یک خانه تاریخی در این شهر تحویل طرف ایرانی داده می شود، تا ظرف دو ماه آینده رستوران سنتی ایرانی با برند دیزی بار در آنجا گشایش پیدا می کند.

* رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم نیز دراین مراسم با بیان اینکه سابقه تفاهم نامه همکاری میان قم و لین شیا به ۱۰ سال قبل و سفر هیاتی با حضور استاندار وقت به استان گان سوی چین باز می گردد، گفت: با استقبال گرمی که استاندار وقت گان سو از هیات ایرانی داشت، تفاهم نامه خواهر خواندگی میان قم و لین شیا منعقد شد.
ابوالفضل خاکی با اشاره به مراودات اقتصادی صورت گرفته به دنبال انعقاد این تفاهم نامه، تصریح کرد: سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار دلار از محصولات تولیدی قم اعم از فرش های ابریشم و ماشینی، شکلات و اقلام خوراکی و غذایی به گان سو صادر و در آنجا یک بازارچه دائمی به نام قم در شهر لین شیا مرکز این استان دائر شده است.
خاکی تصریح کرد: ما علاقه مند هستیم با توجه به ارتباطاتی که بین قم و لین شیا ایجاد شده بتوانیم آن را توسعه بیشتری دهیم تا محصولات قم به صورت دائم در آنجا به فروش برسد و در مقابل آن محصولات غذایی حلال و قابل قبول مانند چای سبز که در کارخانجات لین شیا تولید می شود و امکان فروش بسیار خوبی نیز دارد، در قم عرضه شود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در این سفر میان طرف های ایرانی و چینی در بحث کارخانجات و سرمایه گذاری های مشترک مباحث زیادی مطرح شده است که با توجه به تکنولوژی بسیار سطح بالایی که چین و استان گان سو دارد باید این ارتباطات بویژه در بخش منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان توسعه پیدا کند.

*حمید مکارم رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در قم نیز دراین مراسم با بیان اینکه این تفاهم نامه بین بخش خصوصی ایران و چین به امضا می رسد ، تصریح کرد: اقدامات دیپلماتیک لازم در مورد جمع بندی مفاد ۶ گانه این تفاهم نامه از طریق دفاتر وزارت امور خارجه در قم و لین شیا به منظور اجرای آن انجام خواهد شد.
هیات چینی روز جمعه گذشته برای انجام پاره ای مبادلات تجاری و اقتصادی وارد ایران شدند و روز شنبه هفته جاری در قم حضور یافته و ضمن شرکت در نشست های مختلف از برخی صنایع تولیدی شهرک شکوهیه قم بازدید کردند.
شهر مسلمان نشین لین شیا در جنوب غرب استان گان سو چین قرار دارد، فرمانداران شهر قم و لین شیا در مرداد ماه سال ۱۳۹۳ در استانداری قم با حضور سه تن از مقامات رسمی دو طرف تفاهم نامه همکاری در زمینه فرهنگی و اقتصادی امضا کرده بودند.
این تفاهم نامه برای تبادل تجربیات، تبادل فرهنگی و علمی و ایجاد شهرک های اقتصادی تنظیم و به امضای دو طرف رسیده بود.

Start typing and press Enter to search