دیدار رییس جمهوری چین و ایران

توسط امین

شی جین پینگ، رییس جمهوری خلق چین ۲۲ مه در شانگهای با حسن روحانی، رییس جمهوری ایران دیدار و گفت و گو کرد. سران دو کشور برنامه توسعه روابط طرفین را تنظیم کرده و تصمیم گرفتند که با تلاش مشترک، همکاری دوستانه در زمینه های مختلف را به مرحله جدیدی برسانند. شی جین پینگ تاکید کرد که چین مایل است برای حل همه جانبه و سریع مساله هسته ای ایران سهم خود را ادا نماید.

prasidents

رییس جمهوری خلق چین تصریح کرد که چین و ایران دوستان دیرینه بوده و نیروی بالقوه همکاری دو طرف فراوان است. چین به توسعه مناسابت دو جانبه اهمیت می دهد و مایل است با تلاش مشترک، مناسبات دو کشور را به سطح جدیدی برسانند. دو طرف باید تبادلات مقامات عالی رتبه را حفظ کرده و به تبادلات دولتی، پارلمانی، محلی، و غیررسمی طرفین یاری کرده و ضمن تعمیق همکاری امنیتی، با تروریسم، مواد مخدر و جرایم فرامرزی مبارزه کنند. چین و ایران دو کشور باستانی و متمدن هستند و باید تبادلات انسانی را تقویت کرده، مرکز فرهنگی را تاسیس کرده و به همکاری در زمینه گردشگری اهمیت دهند.

حسن روحانی رییس جمهوری ایران گفت: پیشینه دوستی ایران و چین دیرینه است. روابط کنونی بین دو طرف با هیچ گونه موانع مواجه نشده است. ایران در بلندمدت به همکاری دو کشور در زمینه های اقتصادی، تجاری، انرژی، تجهیزات راه و ترابری اهمیت می دهد. ایران از سرمایه گذاری موسسات چینی استقبال می کند و از تبادلات فرهنگی طرفین حمایت می نماید. چین نیروی مهم پیشبرد صلح و توسعه آسیا و سراسر جهان به شمار می رود. ایران برگزاری موفقیت آمیز نشست سران سیکا را به چین تبریک گفته و مایل است به اتفاق چین، هماهنگی در مجمع سیکا را تقویت بخشیده و با تروریسم و افراط گرایی مبارزه کرده و صلح و ثبات منطقه را حفظ کند.

شی جین پینگ همچنین خاطر نشان ساخت، چین به حق استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی ایران احترام می گذارد و گفت و گو را تنها راه حل سازنده مساله هسته ای می داند. چین از پیشرفت های اخیر در روند مذاکرات هسته ای ایران استقبال می کند و امیدوار است طرف ها نیز همچنان برای دستیابی به توافقنامه نهایی تلاش کنند. چین تمایل دارد هماهنگی با ایران را تقویت بخشیده و برای پیشبرد روند مذاکرات هسته ای نقش سازنده خود را ایفا کند.

حسن روحانی موضع ایران در این مورد را تشریح کرده و تاکید نمود که طبق پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای، حقوق مشروع ایران باید تامین شود. دستیابی هرچه سریعتر به توافقنامه همه جانبه از طریق مذاکرات به نفع همه طرف ها است. ایران از موضع چین مبنی بر پیشبرد مذاکرات قدرانی می کند و امیدوار است چین نقش سازنده ای در این روند ایفا نماید.

منبع: رادیو چین

Start typing and press Enter to search