نتایج چشمگیر در تلاش چین برای محدویت استفاده از کیسه های پلاستیکی

Control the use of plastic bags in China2

از سال ۲۰۰۸ میلادی تا کنون، که دولت چین قانونی مبنی بر محدودیت استفاده از کیسه های پلاستیکی، به اجرا گذاشته، میزان مصرف پلاستیک در این کشور به میزان ۶۰۰ هزار تن کاهش یافته است.
در مقابل، مقاماتی از کمیتۀ توسعه و اصلاحات ملی چین نیز اظهار داشته اند که برنامۀ محدودیت استفاده از کیسه های پلاستیکی به نتایج موثری دست یافته است، اما هنوز در اجرای این قانون و نظارت بر آن مشکلاتی وجود دارد و به منظور دائمی شدن این سیاست که با هدف حفاظت از محیط زیست و صرفه جوئی در مصرف منابع طبیعی، وضع شده است، هنوز نیاز به فرهنگ سازی و بالابردن سطح آگاهی مردم نسبت به این موضوع، احساس می شود.
چین از بزرگترین تولید و مصرف کنندگان کیسه های پلاستیکی است. مسئلۀ «آلودگی سفید» که عنوانی برای آلودگی های ناشی از کیسه های پلاستیکی است، از گذشته تا کنون مورد توجه محافل گوناگون بوده است. از ابتدای ژوئن سال ۲۰۰۸ میلادی، دولت چین با صدور حکمی، تولید، فروش و استفاده از کیسه های پلاستیکی با ضخامتی کمتر از ۰٫۰۲۵ میلی متر، و همچنین عرضۀ رایگان کیسه های پلاستیکی در فروشگاه ها، سوپرمارکت ها و بازارهای خرده فروشی و دیگر موسسات را ممنوع اعلام کرده است.
حال، اجرای این سیاست دولت در اماکن مختلف، به ویژه در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها نتایج مثبتی داشته است.
Control the use of plastic bags in China
معاون رئیس «وال مارت» یکی از مراکز خرده فروشی که دارای شهرت جهانی است در مصاحبه ای گفت که، در حال حاضر میزان مصرف کیسه های پلاستیکی در فروشگاه های زنجیره ایِ چین، به اندازۀ چشمگیری کاهش یافته است.
آقای بری فریدمن گفت: پس از اجرای برنامۀ محدودیت استفاده از کیسه های پلاستیکی، با اینکه تعداد فروشگاه ها بیشتر شده، اما میزان مصرف کیسه های پلاستیکی فقط یک دهم میزان اصلی گذشته است.
طبق آمار دولتی چین، تا کنون میزان مصرفی سالانۀ کیسه های پلاستیکی در فروشگاه های عمدۀ چین، حدود ۲۴ میلیارد تن کاهش داشته که برابر با صرفه جوئی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن نفت و کاهش انتشار بیش از ده میلیون دی اکسید کربن است.
معاون بخش صرفه جوئی در منابع و حفاظت از محیط زیست از کمیته توسعه و اصلاحات ملی چین، اظهار داشت: اجرای سیاست محدودیت استفاده از کیسه های پلاستیکی تاثیر مثبت قابل توجهی در کاهش میزان مصرف کیسه های پلاستیکی و ارتقای فرهنگ و آگاهی مردم در این زمینه داشته است.
خانم لی جین اعلام کرد: مشاهده می شود که میزان مصرف کیسه های پلاستیکی به اندازۀ چشمگیری کاهش داشته، این مسئله نقش مهمی در صرفه جوئی در مصرف منابع طبیعی ایفا کرده است. اکنون در اکثر فروشگاه ها و سو پر مارکت های چین، مردم ترجیح می دهند که از کیسه های پارچه ای استفاده کنند. از طرف دیگر، میزان کیسه های پلاستیکی جمع آوری شده در میان زباله ها نیز کاهش یافته است. همۀ اینها نشانگر ارتقای سطح آگاهی مردم و علاقۀ آنان به حفظ محیط زیست و کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی است.
یکی از مصرف کنندگان چین با اشاره به این سیاست دولت می گوید: من هنگام خرید، همیشه کیسۀ پارچه ای همراه خود دارم. چرا که محیط زیست برای من اهمیت دارد. این برنامۀ دولت بسیار مفید است.

Control the use of plastic bags in China.
اینکه چطور می شود مصرف کنندگان را به کاهش یا عدم استفاده از کیسه های پلاستیکی عادت داد، امری است که اجرای آن به زمان نیاز دارد، برنامه ای که دولت چین آن را محور دستورات آتی خود قرار داده است.
معاون دبیر کل کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین اظهار داشت که دولت از طریق بهبود سیاست های نظارتی بر قیمت و مالیات و همچنین کاهش تولید کیسه های پلاستیکی، استفاده از آن را محدود می کند.
خانم جائو جیا رون گفت: ما در آینده ای نزدیک، با افزایش نظارت برفروشگاه ها، خرده فروشی ها، به ویژه بازارهای مکاره و تکمیل این برنامۀ دولت و اصلاح مقررات مربوط به مدیریت در استفاده از «کیسه های پلاستیکی در قبال پرداخت وجه در خرده فروشی ها» و همچنین از طریق بهبود سیاست های نظارتی بر قیمت و مالیات و کاهش تولید کیسه های پلاستیکی، استفاده از آن را محدود می کنیم.
منبع روزنامه چاینا دیلی

Control the use of plastic bags in China1

Start typing and press Enter to search