نگاهی به تعیین هدف رشد ۷ درصدی اقتصادی چین در سال ۲۰۱۵

China's economic growth1

گزارش جدید دولت چین که چندی پیش در نشست سالانه مجلس ملی نمایندگان خلق چین منتشر شد، آمده است که دولت چین رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۵ را ۷ درصد تعیین کرد. این رقم در مقایسه با هدف ۷٫۵ درصد آن در سه سال گذشته پایین تر است. با این حال، اقتصاددانان چینی نگرانی چندانی از آن نداشته اند.

بسیاری رسانه های گروهی خارجی به رشد اقتصادی چین بسیار توجه کرده اند. خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که این نشانگر وداع چین با رشد دو رقمی اقتصادی است. خبرگزاری رویترز نیز در گزارش خود تفسیر کرد که اقتصاد چین پس از رشد سریع در بیش از ۳۰ سال گذشته، رشد خود را کاهش داده، اما "کیفیت رشد" آن بهتر شده است.

با آنکه میزان رشد اقتصادی چین در مقایسه با سال های گذشته کم تر شده، اما در مقایسه با میزان رشد کشورهای دیگر جهان به مراتب بالاتر است.

بر اساس پیش بینی بانک جهانی درباره رشد اقتصادی ۲۳ جامعه اقتصادی جهان در ماه ژانویه سال ۲۰۱۵، چین در سال ۲۰۱۵ رشد ۷٫۱ درصدی خواهد داشت. این در حالی است که جوامع پیشرفته اقتصادی جهان میزان رشد کم تری داشتند. به طوری که میزان رشد آمریکا ۳٫۲ درصد، منطقه یورو ۱٫۱ درصد، ژاپن ۱٫۲ درصد و انگلیس ۲٫۶ درصد رشد خواهند داشت.

از ۱۸ کشور در حال توسعه ، میزان رشد اقتصادی پیش بینی شده آنها از چین بالاتر نبوده است. از میان آنها هند با رشد ۶٫۴ درصدی پس از چین در مقام دوم قرار دارد.

تا سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲)، میزان تولید ناخالص داخلی چین حدود ۵۵ درصد میزان تولید آمریکا بود و از جمع تولید چهار کشور دیگر عضو گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی) بیشتر بود. به عبارت دیگر، رشد ۷ درصدی چین به این حجم کلان اقتصادی یک معجزه بزرگ در جهان است.

چین در سال های گذشته، یکی از نیروهای محرکه عمده رشد اقتصاد جهان بوده ا ست. شی جین پینگ، رییس جمهوری چین در نشست سران سازمان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام در سال گذشته اعلام کرد که با وجود آنکه میزان رشد اقتصادی چین کاهش یافته، اما بخش های افزوده شده اقتصادی در هر سال همچنان کلان است. به طوری که تنها میزان تولید افزوده شده اقتصادی چین در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) برابر با میزان تولید چین در سال ۱۹۹۴ (۱۳۷۳) بود.

میزان تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۱۴ حدود ۶۳ تریلیارد و ۶۵۰ میلیارد یوان (برابر با حدود ۱۰ تریلیارد و ۲۸۲ میلیارد دلار) بود. رشد ۷ درصدی آن در سال ۲۰۱۵ به معنای آن است که تولید افزوده چین در سال ۲۰۱۵ به ۴ تریلیارد و ۴۶۰ میلیارد یوان (برابر با بیش از ۷۲۰ میلیارد دلار) می رسد. این رقم برابر با میزان کل تولید کشور سوییس در سال ۲۰۱۳ است.

چین در سال های متمادی در توسعه اقتصادی به دستآوردهای قابل ملاحظه ای رسیده است. با این حال، بر اساس فهرست رده بندی کشورهای جهان از لحاظ میزان تولید سرانه که توسط بانک جهانی منتشر شده، چین با ۶۸۰۷٫۴ دلار در مقام ۸۴ در جهان قرار دارد. این رقم تنها حدود یک هشتم آمریکا و یک پنجم ژاپن است. حتی در مقایسه با کشورهای در حال توسعه چون برزیل، ترکیه و مکزیک که میزان تولید سرانه آنها به بیش از ۱۰ هزار دلار رسید، کم تر است.

با توجه به واقعیات و تجربیات تاریخی، رشد مستمر میزان تولید سرانه حتمی نیست. اکنون چین وارد لیست کشورهای با درآمد متوسط در جهان شده است. این کشور برای تحقق رشد مستمر و رهایی از "تله کشورهای با درآمد متوسط" همچنان باید اقداماتی در پیش گرفته و تلاش کند.

Start typing and press Enter to search