نگاهی به پیوستن چین به "باشگاه ۱۰ تریلیارد دلاری"

توسط امین

افزایش تولید ناخالص داخلی چین از یک تریلیارد دلار تا ده تریلیارد دلار تنها ۱۴ سال طول کشیده است و این کشور یه باشگاه ۱۰ تریلیارد دلاری پیوست، این در حالی است که آمریکا برای رسیدن به این هدف ۳۱ سال پیمود.

china-economy

به گزارش برخی رسانه های گروهی بین المللی، چین چندی پیش پس از آمریکا به دومین کشور عضو "باشگاه ۱۰ تریلیارد دلاری" در جهان تبدیل شده است. در چنین شرایطی و با توجه به این دستآورد بزرگ، هر اقدام چین در آینده بیش از پیش مورد توجه جهان قرار خواهد گرفت.

به گزارش روزنامه اقتصاد هنگ کنگ، توسعه اقتصادی چین وارد مرحله جدیدی شده است. اداره ملی آمار چین با انتشار تازه ترین داده های اقتصادی این کشور اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۴ به ۶۳ تریلیارد و ۶۴۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یوان (برابر با بیش از ۱۰ تریلیارد دلار) رسید. این به معنای آن است که چین نه تنها دومین قدرت اقتصادی جهان بوده، بلکه به باشگاه "۱۰ تریلیارد دلاری" پیوسته است.

شایان ذکر است که این دستآوردهای چین در مدت نه چندان طولانی حاصل شده است. در سال ۲۰۰۰ میلادی، میزان تولید ناخالص داخلی چین به بیش از ۸ تریلیارد و ۹۰۰ میلیارد یوان رسید که برای نخستین بار از یک تریلیارد دلار فراتر رفت. تا سال ۲۰۰۵، این رقم به ۲ تریلیارد دلار، در سال ۲۰۰۹ به بیش از ۵ تریلیارد دلار رسید. آنچه غیر قابل تصور این است که تنها پنج سال بعد، این رقم دو برابر شده و به بیش از ۱۰ تریلیارد دلار رسید.

افزایش تولید ناخالص چین از یک تریلیارد تا ۱۰ تریلیارد دلار تنها ۱۴ سال طول کشید. این در حالی است که تولید ناخالص آمریکا قدرتمندترین کشور اقتصادی جهان در سال ۱۹۷۰ میلادی به یک تریلیارد و تا سال ۲۰۰۱ به ۱۰ تریلیارد دلار رسید که ۳۱ سال طول کشید. به عبارت دیگر، چین برای تحقق این هدف تنها کم تر از نصف وقت آمریکا را صرف کرد.

قدرت اقتصادی چین از سال ۲۰۱۰ میلادی از ژاپن پیشی گرفته و به دومین قدرت اقتصادی جهان تبدیل شده و از آن به بعد فاصله خود با ژاپن را زیادتر کرده است. به طوری که تا کنون تولید ناخالص چین بیش از دو برابر ژاپن شده است. با توجه به کاهش ارزش ین واحد پول ژاپن، پیش بینی می شود که تولید ناخالص ژاپن حدود ۴ تریلیارد و ۸۰۰ میلیارد دلار باشد که کم تر از نصف تولید چین خواهد بود.

برخی رسانه های گروهی بین المللی پیش بینی کردند که رشد اقتصادی هند تا سال ۲۰۱۹ به ۷ درصد برسد و رشد چین به ۶٫۹ درصد کاهش خواهد یافت. اما با توجه به آنکه حجم کنونی اقتصادی چین حدود ۵ برابر هند است، هند برای پیشی گرفتن از چین هنوز راه طولانی در پیش دارد.

با این حال، دولت چین به پیوستن خود به باشگاه "۱۰ تریلیارد دلار" چندان توجه نکرده است. دولت چین همواره تأکید کرده است که این کشور یک کشور در حال توسعه بوده و بیش از ۲۰۰ میلیون جمعیت فقیر وجود دارد. ما جیان تان، رییس اداره ملی آمار چین در نشستی خبری عنوان کرد که میزان سرانه تولید ناخالص داخلی چین در حدود مقام ۹۰ در جهان قرار داشته و چین همچنان یک کشور در حال توسعه است. وی افزود که بر اساس معیار تعیین شده بانک جهانی، چین حدود ۲۰۰ میلیون جمعیت فقیر دارد.

کشورهای غرب از جمله آمریکا به این دستآورد و رقابت روزافزون چین توجه بسیاری دارند. باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا چندی پیش در سخنرانی خود تأکید کرد: "چین امیدوار است در منطقه با رشد سریع، مقررات تجاری را تدوین کند که امری نامساعد برای کارگران و تجار آمریکایی است. چرا که ما باید مقررات و قانون بازی را تدوین کنیم."

برخی کارشناسان بر این باورند که پس از تبدیل چین به دومین قدرت اقتصادی جهان، آمریکا چین را به عنوان یکی از رقبای مهم خود تلقی کرده و سیاست هایی در این راستا تنظیم کرده ا ست. با آنکه پیوستن چین به باشگاه ۱۰ تریلیارد دلاری یک رویداد بزرگ برای چین است و جایگاه و نفوذ بین المللی این کشور بیش از پیش گسترش یافته است، اما کشورهای غرب از جمله آمریکا و اروپا برای جلوگیری از این روند تدابیری در پیش خواهند گرفت.

Start typing and press Enter to search