کارآفرینی چینی ها در ایران

ایران در مرکز جاه طلبی های اقتصادی چین

هنگامی که «زوائو رولین» یک کارآفرین چینی قصد سرمایه گذاری در شرق ایران را داشت ابتدا برای سرمایه گذاری تردید داشت. اما پس از آن که به بررسی وضعیت منطقه پرداخت متوجه شد که آن جا بازاری عظیم برای سرمایه گذاری، تولید محصول و فروش آن است.

آقای لین ۴۹ ساله به نیویورک تایمز می گوید:«بسیاری از کشورها نزدیک به این منطقه هستند و اروپایی ها نیز در آنجا داد و ستد مالی دارند. وی که در حال رانندگی در خودروی بی ام دابلیو سفیدی در بزرگراهی بود که تهران را به شرق آن کشور در نزدیکی مشهد متصل می کند گفت که ایران درمرکز همه چیز قرار دارد.

کارآفرینان و کارگران چینی در ایران چه می کنند؟

نیویورک تایمز در ادامه اشاره می کند که هزاران سال است که ایران به عنوان مرکز تجارت بین شرق و غرب شناخته شده است. در حال حاضر این نقش گسترده تر نیز شده است چرا که چین در پروژه جاده ابریشم خود بیش از یک تریلیون دلار سرمایه گذاری زیربنایی در حوزه های پل، ریل، بنادر و انرژی در بیش از ۶۰ کشور جهان در سرتاسر اروپا، آسیا و افریقا انجام داده است و در این بین ایران نقشی کلیدی و استراتژیک دارد که چرا ایران در مرکز جاده ابریشم قرار دارد.

این روزنامه در ادامه اشاره می کند در شرق ایران کارگران چینی با تلاش زیادی در حال مدرنیزه کردن یکی از مهم ترین مسیرهای راه آهن آن کشور، استاندارد سازی، بهبود مسافت مسیر و بازسازی پل ها و ریل ها با هدف نهایی اتصال تهران به ترکمنستان و افغانستان هستند. این همان چیزی است که در غرب ایران در حال روی دادن است و تلاش برای اتصال راه آهن ایران به ترکیه و اروپا در جریان است. پروژه های دیگر نیز اتصال راه آهن تهران و مشهد به بنادر ایران در جنوب آن کشور هستند.

این روزنامه اشاره می کند که ایران در دوران انزوای بین المللی زمانی که تحت تحریم های شدید غرب قرار داشت به چین وابسته شد. اکنون برای چین استفاده از ایران برای تحقق جاه طلبی های اقتصادی اش اهمیت دارد چرا که مسیر ایران به بازارهای غربی از سوی روسیه رقیب بالقوه چین نیز مدنظر قرار دارد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل به نیویورک تایمز می گوید که اگر چینی ها بخواهند در پول و زمان صرفه جویی کنند کوتاه ترین مسیری که انتخاب خواهند کرد ایران است. او اشاره می کند که در مقایسه با روسیه مزایای سیاسی نیز در این همکاری ها وجود دارد و روس ها و چینی ها مایل به همکاری با ایران هستند.

این روزنامه در ادامه اشاره می کند که عده ای دیگر اما نگران هستند که حضور چین در بازار ایران بیش از اندازه افزایش یابد. «مهدی تقوی» استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی می گوید که چین در بازار ایران دست بالا را دارد. این روزنامه می نویسد:«کارگران چینی علاقمند به کار در ایران هستند. آنان با یاد گرفتن چند کلمه فارسی و هم چنین وام های کم بهره و معافیت از مالیات از سوی دولت های چین و ایران از سال ۲۰۰۲ میلادی در حال حرکت برای کار در ایران بوده اند. تنها اقای لین هشت کارخانه در ایران دارد که می تواند بازار خوب فروش محصولاتش را در ایران و کشورهای همسایه بیابد»

لین که خودروی خود موسیقی پاپ چینی گوش می داد در حالی که سیگار می کشید گفت:«اقتصاد ایران رشد خواهد کرد. چین نیز اقتصاد رو به رشدی دارد. قدرت هر دو کشور افزایش می یابد. زندگی در ایران خوب است و اینده خوب خواهد بود».

این روزنامه اشاره می کند که روابط تجاری میان ایران و چین از زمانی اوج گرفت که در اوایل سال ۲۰۰۷ میلادی اروپایی ها و امریکایی ها ایران را به دلیل برنامه هسته ای اش تحت فشار قرار دادند. شرکت های دولتی چینی در سرتاسر ایران فعال هستند از ساخت بزرگراه تا استخراج معادن تا صنعت فولادسازی تا مغازه های تهران که با محصولات چینی پر شده اند و خیابان های شهرهای ایران که پر از خودروهای چینی هستند.

نقل از پایگاه خبری آفتاب

Start typing and press Enter to search