همراه با حاجی های شهر نین شیا

Ningxia Hui Autonomous Region

منطقه خودمختار قوم هویی نین شیا بزرگترین منطقه هویی نشین چین است که "استان مسلمان نشین چین" نام دارد. (Ningxia Hui Autonomous Region) در اینجا نزدیک به ۲ میلیون مسلمان قوم هویی زندگی می کنند. حج تمتع یکی از فریضه های مهم دینی برای مسلمانان قوم هویی است که به اسلام اعتقاد دارند. در برنامه امروز، همراه با خبرنگار رادیو بین المللی چین به نین شیا می رویم تا با مسیر حج تمتع مسلمانان نین شیا آشنا شویم.

خبرنگار سی آر آی روز جمعه برای انجام گفت و گویی به مسجد دونگ گوان شهر یین چوان مرکز منطقه خودمختار قوم هویی نین شیا وارد شد. مسلمانان برای نماز خواندن به این مسجد می آیند. آنها در حالی که کلاه سفیدی بر سر دارند، لباس های تمیز می پوشند، به مسجد وارد می شوند. رسم مسلمانان این است که وقتی همدیگر را می بینند به هم سلام می گویند و دست می دهند. در این مسجد، خبرنگار با ما جون فو که به تازگی از حج تمتع بازگشته، رو در رو می شود. وی با خوشحالی احساسات خود را از سفر به مکه بیان می کند و می گوید:
گروه ما جمعا ۳۴۶ نفر بودیم که از شهر یین چوان برای انجام حج به مکه می رفتیم، ما بر یک هواپیمای متوسط سوار شدیم. این نخستین سفر من برای انجام حج به مکه است و به همین خاطر صدها نفر از اعضای خانواده و دوستانم این توفیق انجام حج را به من تبریک گفتند. وقتی که برگشتم، آن ها باز هم به من تبریک گفتند. حج تمتع این بار خاطرات عمیقی بر ذهنم گذاشته است. پس از این هم اگر فرصتی پیش بیاید، باز هم به مکه می روم. متاسفانه همسرم بیمار شد و نتوانست من را در سفر حج همراهی کند. امیدوارم دفعه بعد، بتوانیم باهم سفر کنیم.

Ningxia Hui Autonomous Region2

در «برنامه مشترک» که نخستین نشست عمومی کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین در بیست و نهم سپتامبر سال ۱۹۴۹ به تصویب رسید، قید شده است: مردم جمهوری خلق چین از آزادی عقاید برخوردارند. این آزادی در قانون اساسی جمهوری خلق چین که سال ۱۹۵۴ منتشر شد، قید شده است. سال ۱۹۸۵ ، با پیشنهاد و نامه کتبی محمد ضیا الحق رییس جمهوری پاکستان وقت به پادشاه عربستان سعودی، دیدار هیات نین شیا در راس هی بو لی رییس منطقه خودمختار قوم هویی نین شیا از عربستان سعودی و انجام حج تمتع پیش از موعد حج در همان سال تحقق یافت. هیات در ۱۲ روز از شهرهای بزرگ عربستان سعودی بازدید کردند. از آن به بعد، مسلمانان نین شیا هیچ سالی برای سفر به مکه و انجام فریضه حج تامل نکرده اند.
وانگ جین یو، امام مسجد وو نان شهر وو جونگ نین شیا است. او دو بار برای انجام حج تمتع به مکه رفته است. اولین حج خود را در سال ۱۹۹۸ انجام داده است. در آن زمان انجام حج تمتع در مکه کاری آسان نبود. او خاطرات آن حج را به یاد می آورد و توضیح می دهد:
سال ۱۹۹۸ من برای نخستین بار برای به حج تمتع مشرف شدم. در آن زمان، حج تمتع بسیار سخت بود و تعداد کمی از مردم این فریضه نصیب شان می شد. در کل شهر وو جونگ فقط ۴۵ نفر و در کل نین شیا ۲۵۴ نفر به انجام حج تمتع مشرف شده بودند. در آن زمان باید اول با قطار به یین چوان می رفتیم و بعد از آن با قطار به پکن می رفتیم و سپس با هواپیما عازم جده عربستان سعودی می شدیم. پس از آن هم با اتوبوس از جده به مدینه و از مدینه به مکه می رفتیم.

با وجود این مشکلات، حج تمتع در مکه برای وانگ جین یو بسیار هیجان آور است. او با اشاره به تجریبات سخت مسلمانان درباره این حج می گوید:
در آن زمان اقامتگاه ما به کعبه دور بود. همچنین شرایط اقامت مسلمانان کشورهای مالزی، اندونزی و فیلیپین بسیار خوب بود و کولر هم داشت. اما ما در چادر اقامت می کردیم چادری که از بالای آن می توانستیم آسمان را ببینیم.
در سال های اخیر، برای کمک به حج تمتع مسلمانان در مکه، دولت نین شیا بسیار تلاش کرده است. نهادهای مربوط در زمینه های دیپلماتیک، هواپیمای مسافربری، مالی و بهداشتی پشتیبانی زیادی فراهم کرده است. سال ۲۰۰۸ وانگ جین یو این افتخار را داشت که به عنوان سرپرست مسلمانان شهر وو جون بار دیگر به مکه مشرف شود. این بار وضع گروه زایران بسیار تغییر کرده بود. وی به خبرنگار سی آر آی می گوید:
در این ده سال، تعداد زایران بسیار افزایش یافته است. در اولین بار که من به مکه رفتم، تعداد ما تنها ۴۵ نفر بود. وقتی که برای دومین بار در سال ۲۰۰۸ به مکه رفتیم، ۴۸۲ نفر از شهر وو جونگ حرکت کردند و تعداد تقریبا ده برابر شده بود. کار من به عنوان سرپرست بسیار راحت بود. اداره مذهبی شهر وو جونگ با اعزام خودروها مستقیم ما را به فرودگاه فرستاد. با هواپیما مستقیم به مکه رسیدیم. وقتی که به مکه رسیدیم، اقامتگاه از پیش آماده شده بود.

Ningxia Hui Autonomous Region1

ما شنگ مینگ ۳۹ ساله امام مسجد شین چنگ شهر یین چوان است و سرپرست گروه زایران یین چوان امسال است. او درباره سفر خود برای انجام حج تمتع در مکه بسیار تعریف می کند و از این که به حج مشرف شده بسیار خوشحال است. وی که جوان ترین زایر در گروه زایران شهر یین چوان، با افتخار به خبرنگار ما توضیح می دهد که در جریان حج، شرایط گروه زایران نین شیا بسیار خوب است. وی می افزاید: برای انجام حج باید بدن سالم و همچنین پول کافی داشته باشید. الان افراد بیشتری می توانند به حج تمتع بروند که این نشانگر ارتقای سطح زندگی مردم است. حالا مردم درآمد خوبی دارند و بسیاری از آن ها قصد دارند برای انجام حج به مکه بروند.
بر اساس آمار، در سال ۲۰۱۳ به طور کلی ۱۱ هزار و ۸۰۰ مسلمان به مکه رفته اند. از این میان بیش از ۲۰۰۰ نفر از نین شیا بوده اند که حدود ۲۰ در صد زایران سراسر چین را تشکیل می دهد. تاکنون، گروه زایران سالم بازگشته اند و مسلمانان بیشتر نین شیا فعالانه تدارک می بینند تا سال آینده سفر حج خود را آغاز کنند.

نقل از : رادیو چین

در کشور چین مسلمانان زیادی زندگی می کنند که آشنایی و ارتباط با آنها زمینه های روابط دو ملت ایران و چین را گسترش می دهد. جا دارد مراکز و موسسات دینی و فرهنگی ضمن رصد این فرصت ها برای اینگونه تعامل برنامه ریزی کنند. امکان ایجاد هرگونه فرصت فراهم است. چینستان ، مرکز اطلاعات چین با توان ارتباطی و امکانات و شناخت و تجربه لازم و کافی در این زمینه آماده اراِه مشاوره های لازم است.

Start typing and press Enter to search