همه آنچه در مورد سیم کارت در چین میخواهید بدانید

توسط امین

اپراتور های تلفن همراه در چین

در چین هم مانند کشورمان اپراتورهای متعددی خدمات سیم کارت برای تلفن های همراه ارائه میدهند. این سه شرکت بزرگترین اپراتورهای چین هستند. China Mobile, China Unicom, China Telecom

چاینا موبایل قدیمی تر و شبکه ای گستره تر دارد و کمی رسمی تر به نظر میرسد (همانند همراه اول خودمان). و چاینا یونی کام خدمات متنوع تر و بسته ها و تعرفه های مناسبتر دارد (همانند ایرانسل خودمان) گزینه سوم کمتر یافت میشود و خدمات ضعیفتری دارد و پیشنهاد نمیگردد. با این توضیح مختصر بهترین گزینه برای ایرانیان مسافر چین چاینا یونی کام است.

خرید سیم کارت

هنگام سفر به چین بهتر است در ساعات اولیه ورود یکی از این سیم کارت ها را تهیه کنید. قیمت سیم کارت ها بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ یوان بسته به شرکت ارائه دهنده و میزان شارژ اولیه متفاوت است. به غیر از فروشگاه های نمایندگی رسمی اپراتور ها که در فرودگاه یا مراکز خرید کم و بیش یافت میشوند، دست فروشان زیادی سیم کارت میفروشند. اخیرا برای خرید از نمایندگی ها ثبت نام شخص و مدارک شناسایی (پاسپورت) لازم است، که ممکن است کمی زمانبر باشد. بنابراین دست فروشان هم گزینه بدی نیستند. فقط بعد از خرید بلافاصله از صحت سیم کارت مطمئن شوید.

اینترنت و تماس با ایران و شارژ سیم کارت

از آنجایی که سیم کارت ها از نسل ۳، ۴ یا ۴٫۵ هستند، سرعت اینترنت خوبی دارند و اینترنت سیم کارت میتواند برای ارتباط با ایران یک روش راحت و حتی ارزانتر نسبت به تماس مستقیم باشد. البته بیشتر توصیه میشود، پس از خرید سیم کارت شماره خود را به دوستان و خانواده خود در ایران دهید تا آنها با شما تماس بگیرند که بسیار ارزان و مناسبتر خواهد بود. بدین صورت شما هم میتوانید در طول سفر از شارژ خود برای ارتباط با همسفران استفاده کنید. معمولا شارژ اولیه سیم کارت ها برای یک سفر ۷ تا ۱۰ روزه کافیست، اما چنانچه شارژ خود را تمام کردید، میتوانید در سوپر مارکت ها شارژ بخرید. شارژ دیتا هم موجود است، اگر فقط اینترنت مصرف میکنید، شارژ دیتا خریداری کنید. البته همچنان بهتر است تا میتوانید از اینترنت هتل خود استفاده کنید.

مدت اعتبار سیم کارت

سوالی که بسیاری دارند: آیا این سیم کارت برای سفر بعدی چین کار میکند؟ جواب کمی مفصل است. طبق قانون جدید، سیم کارت ها باید حتما به نام یک نفر ثبت شده باشند، در غیر این صورت ۶ ماه یا حداکثر یکسال بیشتر کار نخواهد کرد. اما این همه ماجرا نیست. سیم کارتی اعتبار و کارایی خود را از دست نمی دهد که در صورت عدم استفاده حداقل برای آبونمان های ماهانه شارژ داشته باشد. یعنی اگر هنگام ترک چین، سیم کارت شما شارژ اندکی داشته باشد، به زودی (یک یا دو ماه بعد) خواهد سوخت. آبونمان ماهانه بسته به اپراتور و خدمات فعال بین ۹ تا ۳۰ یوان است. پس اگر مثلا هنگام ترک چین تا شش ماه آینده برنخواهید گشت حداقل ۵۴ یوان شارژ باید در سیم کارت شما موجود باشد تا در سفر بعدی بتوانید سیم کارت خود را روشن کنید. که البته پس از ۶ ماه آن اعتبار ۵۴ یوانی مصرف شده است.

Start typing and press Enter to search