برابری ماه های میلادی و شمسی (ایرانی)

جدول برابری ماه های میلادی و شمسی

از تاریخ

ماه

تا تاریخ

ماه

برابر با

ماه

ماه

۱۱

دی

۱۱

بهمن

=

ژانویه

January

۱۲

بهمن

۹

اسفند

=

فوریه

February

۱۰

اسفند

۱۰

فروردین

=

مارس

March

۱۱

فروردین

۱۰

اردبیهشت

=

آوریل

April

۱۱

اردبیهشت

۱۰

خرداد

=

مه

May

۱۱

خرداد

۹

تیر

=

جون

June

۱۰

تیر

۱۰

مرداد

=

جولای

July

۱۱

مرداد

۹

شهریور

=

آگوست

August

۱۰

شهریور

۸

مهر

=

سپتامبر

September

۹

مهر

۱۰

آبان

=

اکتبر

October

۱۱

آبان

۹

آذر

=

نوامبر

November

۱۰

آذر

۱۰

دی

=

دسامبر

December

 

توجه : در بعضی از سالها ایام یک روز جابجا می شوند. که به خاطر تفاوت رخداد سال کبیشه در شمسی و میلادی است.

تبدیل تاریخ های میلادی و شمسی

برنامه های کامپیوتری و سایتهایی وجود دارند که این ایام را هوشمند تبدیل می کنند. می توانید در سیستم خود از آنها استفاده کنید. سایت زیر یکی از این مبدل های آنلاین است.

Calendar

تقویم میلادی

گاه‌شماری گریگوری یا میلادی ابتدا در میان کشورهای اروپایی کاتولیک و سپس در میان پروتستان‌ها و ارتدکس‌ها پذیرفته شد. در میان کشورهای اروپایی، یونان آخرین کشوری بود که در سال ۱۹۲۳ اقدام به پذیرش این گاه‌شماری کرد. ژاپن، کُره و چین به‌ترتیب در سالهای ۱۸۹۵، ۱۸۷۲ و ۱۹۱۲ گاه‌شماری میلادی را پذیرفتند. امروزه در اکثر کشورهای جهان، ازجمله در اغلب کشورهای اسلامی، گاه‌شماری میلادی به‌عنوان تقویم رسمی شناخته می‌شود. مصر در سال ۱۸۷۵ و ترکیه در سال ۱۹۱۷ اقدام به پذیرش تقویم میلادی کردند.

تقویم شمسی

مبدأ گاه‌شماری هجری خورشیدی یا شمسی مانند گاه‌شماری هجری قمری، سال هجرت پیامبر اسلام، محمد، سال ۶۲۲ میلادی از مکه به مدینه می‌باشد. آغاز هجرت پیامبر اسلام از مکه روز دوشنبه (۱ ربیع‌الاول/ ۲۴ شهریور سال ۱ هجری) برابر با ۱۳ سپتامبر ۶۲۲ میلادی قدیم (ژولینی) و ۱۶ سپتامبر ۶۲۲ میلادی جدید (گرگوری) و ورود پیامبر به مدینه روز ۸ ربیع‌الاول همان سال می‌باشد.

سرآغاز گاه‌شماری

سرآغاز گاه‌شماری هجری شمسی روز جمعه «۱ فروردین سال ۱ هجری خورشیدی» (۲۹ شعبان ۱ سال پیش از هجرت) برابر با ۱۹ مارس ۶۲۲ میلادی قدیم (ژولینی) و ۲۲ مارس ۶۲۲ میلادی جدید (گرگوری) است.[۱] البته روز اول سال یک هجری شمسی (از ۱ فروردین تا ۲۴ شهریور) ۵ ماه و ۲۴ روز پیش از هجرت پیامبر (کمتر از یک سال) است. این گاه‌شماری از ۳۶۵ روز در قالب ۱۲ ماه تشکیل شده است و براساس گاه‌شماری جلالی (دقیق‌ترین تقویم جهان) سرآغاز آن اعتدال بهاری در نیمکرهٔ شمالی است. با این تفاوت که مبدأ آن هجری است. طراحان گاه‌شماری جلالی، گروهی ریاضیدان و اخترشناس بودند که نامدارترین آنها حکیم خیام ریاضیدان و شاعر ایرانی بود.

Start typing and press Enter to search