دانلود قوانین گمرکی و آیین نامه اجرایی گمرک

توسط امین

گمرک عبارتست از سازمان دولتی که مسؤول اجرای قوانین گمرکی و اخذ حقوق و عوارض ورودی (واردات) و خروجی (صادرات) و همچنین مسئول اجرای سایر قوانین و مقررات مربوط به واردات، ترانزیت وصادرات کالاها می‌باشد.[۱] اجرای قوانین و مقررات مربوط به کالای همراه مسافر نیز بر عهدهٔ سازمان گمرک می‌باشد.[۲] حقوق گمرکی در واقع یک گونه مالیات غیرمستقیم است.

واژه شناسی گمرک
کلمهٔ گمرک از ریشهٔ کومرسیوم Comercium اتخاذ شده که در زبانهای فرانسه و انگلیسی کومرس Commerce بمعنی تجارت و مبادله کالا گفته می‌شود. همچنین به معنی حقوقی است که بر کالا و مال التجاره تعلق می‌گیرد و به عقیده بعضی از نویسندگان پس از فتح قسطنطنیه دولت عثمانی این واژه را از زبان یونانی اخذ و با تلفظ ترکی، یعنی کومروک مورد استفاده قرار داده‌است. در فارسی این کلمه از ترکی گرفته شده‌است، در ضمن معاهدات نادرشاه با سلطان محمودخان اول پادشاه عثمانی (۱۱۹۵ ه‍. ق) نیز کلمه گمرک ذکر گردیده‌است.

customs-regulations


با مقدمه فوق برای آشنایی مختصر و اولیه با گمرک در این مطلب قانون جدید گمرکی جمهوری اسلامی ایران و نیز آیین نامه اجرایی فعلی گمرک را برای دانلود از سایت رسمی گمرک کشور برای شما آماده کرده ایم.

قانون جدید گمرکی جمهوری اسلامی ایران

آیین نامه اجرایی فعلی گمرک

Start typing and press Enter to search

گمرک و بازرگانی