عوارض و مالیات صادرات و واردات در چین

در سال ۲۰۱۶، دولت چین یک سری مقررات جدید برای شرکت های واردکننده و صادرکننده ی کالاها و خدمات مالیاتی به چین اعلام کرد. مهمترین مسائل مربوط به مالیات صادرات و واردات در چین که شرکت های خارجی باید مورد توجه قرار دهند، در زیر مشخص شده است.
شرکت های واردکننده یا صادرکننده محصولات به چین به طور کلی با سه نوع مالیات در ارتباطند:
۱٫ مالیات بر ارزش افزوده
۲٫ مالیات بر مصرف
۳٫ گمرکات

مالیات بر ارزش افزوده برای کالاهای وارداتی

به همه ی کالاهای وارداتی به چین، ۱۳% یا ۱۷% مالیات بر ارزش-افزوده ملی (VAT) اعمال می شود. مالیات ۱۳ درصدی برای کالاهای خاصی که به طور عمده در دسته محصولات کشاورزی و مصرفی قرار می گیرند، اعمال می شود. در حالی که مالیات ۱۷ درصدی برای سایر کالاهای مشمول مالیات بر ارزش افزوده، اعمال می گردد.

مالیات بر مصرف کالاهای وارداتی

مالیات بر مصرف (CT) به شرکت ها و سازمان هایی اعمال می شود که محصولات مالیاتی تولید و وارد، به صورت محموله فراوری می کنند یا می فروشند. محصولات وارداتی مشمول مالیات بر مصرف در چین، شامل مواردی هستند که برای سلامتی افراد مضرند. مانند تنباکو یا الکل، کالاهای لوکس مانند جواهرات و لوازم آرایشی و محصولات با کیفیت بالا مانند اتومبیل های سواری و موتور سیکلت ها.
مالیات بر مصرف برای کالاهای وارداتی، بسته به نوع محصول وارد شده به کشور چین، متفاوت است. مالیات بر مصرف می تواند یا براساس قیمت یا مقدار کالا محاسبه شود.

عوارض گمرکی

عوارض گمرکی، طبق برنامه ی اجرای تعرفه گمرکی چین در سال ۲۰۱۶ ("طرح تعرفه ۲۰۱۶") با ۸۲۹۴ آیتم مالیاتی، شامل مالیات صادرات و واردات در چین است که براساس قیمت یا مقدار کالا محاسبه می شود.

عوارض واردات

نرخ عوارض کالاهای وارداتی شامل موارد زیر است:
• نرخ عوارض بین کشورهای دارای (MFN): نرخ MFN بسیار پایین تر از نرخ های اعمال شده به کشورهای فاقد MFN است و به کالاهای زیر اعمال می شود.
 کالاهای وارداتی از کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی (WTO).
 کالاهای وارد شده از کشورهایی که توافقنامه های تجارت دوجانبه شامل مقررات مربوط به MFN را با چین منعقد کرده اند.
 محصولاتی که در چین تولید می شوند.
• نرخ عوارض متعارف: برای کالاهایی اعمال می شود که از کشورهای دارای توافقتنامه های تجاری منطقه ای با چین، شامل شروط ترجیحی نسبت به نرخ عوارض هستند.
• نرخ عوارض ترجیحی ویژه: ببرای کالاهایی اعمال می شود که از کشورهای دارای توافقتنامه های تجاری منطقه ای با چین، شامل شروط ترجیحی نسبت به نرخ عوارض هستند. طبق این توافق‌های تجاری، چین متعهد شده برای وارد کردن کالاهای کشورهای طرف توافق تعرفه‌های پایین‌تری وضع کند تا از این طریق کالاهای کشورهای مذکور قدرت رقابت بالاتری در بازار داخلی این کشور داشته باشند. این نوع عوارض معمولا کمتر از نرخ MFN و نرخ عوارض متعارف هستند.
• نرخ عوارض عمومی: برای کالاهایی اعمال می شود که از کشورهایی وارد شده اند که تحت پوشش هیچگونه معاهده یا توافقی نیستند و یا در اصل مکان های ناشناخته ای هستند.
• نرخ تعرفه سهمیه ای (TRQ): براساس این برنامه به کالاهای وارداتی سهمیه ای عوارض کمتری اعمال می شود و به کالاهای وارداتی غیرسهمیه ای نرخ های تعرفه بالاتری تعلق می گیرند. برای مثال، نرخ TRQ برای واردات گندم سهمیه ای یک درصد است که به مراتب پایین-تر از نرخ ۶۵ درصدی عوارض MFN و نرخ ۱۳ درصدی عوارض عمومی است.
• نرخ عوارض موقت: برای کالاهای وارداتی خاصی تنظیم شده تا واردات را افزایش داده و تقاضای داخلی را تامین کند. چین در سال ۲۰۱۶، نرخ های مالیاتی موقت را که حتی کمتر از تعرفه های MFN بود در مورد بیش از ۷۸۷ کالای وارداتی شامل پوشک (۲%)، عینک آفتابی (۶%)، داروی اسهال (۱%) و محصولات مراقبت از پوست (۲% ) اجرا کرد.
کشور چین از اول ژوئن سال ۲۰۱۵، تعرفه ها را به میزان ۵۰% درصد برای ۱۴ گروه از کالاها کاهش داد. نرخ های تعرفه جدید برای کالاهای وارداتی به صورت زیر است.
• لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست: ۲% (از ۵%)
• کفش (کفش های اسپرت، چکمه و ...): ۱۲% (از ۲۴%-۲۲%)
• لباس های خزدار: ۱۰% (از ۲۳%)
• لباس های زنانه و مردانه: ۱۰-۸% (از ۲۴-۵/۱۷%)
• پارچه های کشمیر، آستر و قلاب دوزی: ۷% (از ۱۴%)
• پوشک: ۲% (از ۵/۷%)

محاسبه مالیات صادرات و واردات در چین و گمرک قابل پرداخت

مالیات و گمرک قابل پرداخت برای واردات، بعد از تعیین ارزش پرداخت گمرک (DPV) و نرخ تعرفه ها و مالیات کالاها، به صورت زیر محاسبه می شود:
۱) محاسبه گمرک واردات براساس قیمت:
نرخ تعرفه * (DPV) ارزش پرداخت گمرک = گمرک قابل پرداخت
۲) محاسبه گمرک واردات بر اساس مقدار
میزان گمرک هر واحد کالا * مقدار کالاهای وارد شده = گمرک قابل پرداخت
فرمول ترکیبی:
میزان گمرک هر واحد کالا * مقدار کالاهای وارد شده + نرخ تعرفه * (DPV) ارزش پرداخت گمرک = گمرک قابل پرداخت
مالیات و گمرک قابل پرداخت واردات باید با استفاده از معیار نرخ ارز منتشر شده توسط بانک مردم چین به یوان محاسبه شود.

گمرک صادرات

گمرک صادرات فقط برای چند محصول اصلی و کالاهای نیمه تولیدی اعمال می شود. چین از سال ۲۰۱۶ به منظور حفظ منابع، تعرفه های موقت صادراتی برای محصولاتی از جمله نفت خام، کودهای شیمیایی و آلیاژ آهن وضع می کند.
پایه ی مالیات برای گمرک صادرات مشابه گمرک واردات است. ارزش پرداخت گمرک (DPV) برای صادرات براساس قیمت مبادله محاسبه می-شود، مثلا مبلغی معادل مبلغ دریافتی توسط فروشنده ی داخلی که کالا را به خریدار می فروشد. گمرک صادرات، هزینه های مربوط به حمل و نقل، هزینه های بیمه پس از بارگیری در محل صادرات و هزینه های پرداخت شده توسط فروشنده، حذف می شوند.

Start typing and press Enter to search