دانشگاه های برتر و مهم گوانگجو

یکی از شهرهای مهم کشور چین از لحاظ تحصیلات و آموزشی شهر گوانجو است که هر ساله میزبان هزاران دانشجوی داخلی و خارجی است. در این شهر دانشگاه ها و کالج های مختلف و معتبری وجود دارد که در میان آنها می توان به شهرک دانشگاهی گوانجو، دانشگاه زانگ شان گوانجو، دانشگاه پزشکی جنوب گوانجو و دانشگاه جینان گوانجو اشاره نمود.

شهرک دانشگاهی گوانگجو  Guangzhou University City

وسیع ترین و زیباترین دانشگاه شهر گوانجو، شهرک دانشگاهی گوانجو (Guangzhou University City) است. این دانشگاه از سال ۲۰۰۴ بطور رسمی آغاز به فعالیت کرده است. مساحت آن حدود ۹/۱۷ کیلومتر مربع است که سالانه ۱۲۰ هزار دانشجو جذب می کند و حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر ساکن دارد. این دانشگاه بزرگ با تلفیق معماری سنتی چینی و پیشرفت­ های روز دنیا طراحی و ساخته شده و در تمامی قسمت های آن خطوط مترو و اتوبوس برقرار است. در این شهرک دانشگاهی انواع دانشگاه ها در زمینه های مختلف علمی وجود دارد که ظرفیت علمی این شهرک را به حداکثر رسانده است. البته دانشگاه های موجود در این شهرک قدمت طولانی و حتی در اواسط قرن نوزدهم را دارند، اما زمان تجمع و تشکیل آنها به سال ۲۰۰۴ برمی گردد. این مجموعه در دو فاز گردآوری شده است. فاز اول شامل ۱۰ دانشگاه می شود که همه ی آن ها به جز Guangzhou University (دانشگاه گوانجو) ساختار خود را از همان زمان های قرن ۱۹ یا ۲۰ تا کنون حفظ کرده اند. این فاز در Siaoguwei island واقع شده است. فاز دوم شامل دو دانشگاه می شود و در Xinzao town قرار دارد. این دانشگاه ها به صورت مستقل مدیریت می شوند و برخی از آن ها مانند دانشگاه سان یات سن (رتبه جهانی: ۴۰۱) و دانشگاه صنعتی چین (رتبه جهانی: ۶۰۱) دارای رتبه های قابل توجهی در بین دانشگاه های دنیا هستند.

دانشگاه زان شانگ یا سان یات سن  Zhongshan University

دیگر دانشگاه معروف در منطقه، دانشگاه زان شانگ (Zhongshan University) یا سان یات سن است که قدمت آن به سال ۱۹۲۴ و همزمان با اولین دوره رئیس جمهوری خلق چین می باشد. این دانشگاه در زمینه های پزشکی، دندان پزشکی و حقوق بسیار قوی است. محوطه اصلی دانشگاه زان شانگ در منطقه جنوب شهر گوانجو یعنی منطقه ی ژو قرار دارد. محوطه کلی این دانشگاه در حدود ۱۷/۶ کیلومتر مربع مساحت دارد و در چهار طرف اصلی این دانشگاه محوطه وجود دارد که سر در اصلی دانشگاه در سمت شمال بوده و بر سر در اصلی آن مجسمه موسس آن یعنی سان یات سن قرار دارد. تمامی دانشکده های موجود در دانشگاه بر اساس اصول سیاسی حاکم بر دوران تاسیس دانشگاه ایجاد شده اند و می توان اثرات این ایدئولوژی و سیاست موسسین آن را در دیواره ها و معماری دانشگاه مشاهده کرد. لازم به ذکر است که این دانشگاه رتبه جهانی ۴۰۱ را در سال ۲۰۱۷ در بین دانشگاه های جهان به خود اختصاص داده است.

دانشگاه پزشکی جنوب گوانجو  Southern Medical University

دانشگاه پزشکی جنوب گوانگجو (Southern Medical University) یکی دیگر از دانشگاه های معروف در شهر گوانجو است که ساختمان اصلی آن در دامنه کوه بایون احداث شده است. این دانشگاه قبلاً با عنوان دانشگاه اول علوم پزشکی ارتش شناخته می شد و وابسته به ارتش آزادی بخش خلق چین بود. در حال حاضر این دانشگاه یک نهاد آموزش عالی در کشور چین به شمار می آید و در منطقه بویان شهر گوانگجو قرار گرفته است. این دانشگاه در سال ۱۹۵۱ احداث شده و در سال ۱۹۷۱ با تایید شورای دولتی و کمیسیون مرکزی نظامی به عنوان بیمارستان ارتش تعیین گردید و در سال ۲۰۰۴ با مجوز دادگاه استان گوندونگ به دانشگاه علوم پزشکی جنوب تغییر نام داد. این دانشگاه همانطور که گفته شد در دامنه و نزدیک کوه بسیار زیبای بایون قرار گرفته و مساحتی در حدود یک کیلومتر مربع دارد. از مزایای عمده این دانشگاه فضای زیبا و بسیار دیدنی آن است که به کمک گل ها و گیاهان بعضاً دارویی به وجود آمده است. این دانشگاه در زمینه پزشکی بالینی در سطح لیسانس و فوق لیسانس، طب چینی، اقتصاد و پزشکی سنتی فعالیت دارد و عمده فعالیت آن در زمینه طب سنتی با زبان های چینی و انگلیسی است.

دانشگاه جینان  Jinan University

دانشگاه جینان (Jinan University) از دیگر دانشگاه­های معتبر و مهم شهر گونگجو است که از قدیمی­ترین دانشگاه های کشور چین به حساب می­آید. این دانشگاه که در منطقه تایهان قرار دارد در سال ۱۹۰۶ و همزمان با سلطنت سلسله کینگ آغاز به کار کرد. البته جذب نیروی رسمی و چرخه کاری آن از سال ۱۹۱۷ آغاز شد.  این دانشگاه ابتدا با پیشنهاد دان­فانگ به عنوان نایب السلطنه به امپراتور و به هدف احداث دانشگاه و ترویج علم با دانشجویان خارجی احداث شد؛ در نتیجه امپراتور گوانجو این پیشنهاد را پذیرفته و احداث آن آغاز می شود. این دانشگاه با توجه به فلسفه احداثی خود، اولین دانشگاه پذیرنده دانشجوی خارجی در چین بوده و بنابراین ساختار و معماری آن مطابق با این هدف طراحی شده است. قابل توجه است که این دانشگاه دارنده رتبه ۸۰۰ در بین دانشگاه های جهان در سال ۲۰۱۷ است.

دانشگاه جینان دارای ۵ محوطه اصلی است:

·         محوطه اصلی با نام تیان هی

·         کالج فرهنگ و زبان چینی

·         محوطه جدید و تازه تاسیس احداث شده در سال ۲۰۱۴

·         محوطه ژوهای

·         کالج گردشگری

Start typing and press Enter to search