معبد اجدادی خاندان چن در گوانگجو / Guangzhou Ancestral Temple of the Chen Family

معبد اجدادی خاندان چن بین سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۸۹۴ به عنوان آکادمی دانش‌آموزان این خاندان توسط دو فرد چینی-آمریکایی در گوانگجو ساخته شد. این مکان علاوه بر ادای احترام به اجداد این خاندان، مدرسه‌ای برای تشویق فرزندان خانواده برای تلاش بیشتر به منظور کسب رتبه‌های بالا در آزمون‌های سلطنتی بود. هزینه ساخت این مجموعه توسط ۷۲ خانواده از خاندان بزرگ چن تامین شد. این آکادمی بسیار بزرگ، ظاهری فوق‌العاده کلاسیک و سنتی داشته و با کنده‌کاری‌های چوبی بی‌نظیری پر شده است. آثار هنری به جا مانده از آن دوره و معماری و تزئینات سنتی این مجموعه، چنان ارزشمند بودند که در سال ۱۹۸۸ به عنوان میراث فرهنگی ملی، تحت محافظت شورای دولتی چین قرار گفت.

ساختار معبد اجدادی خاندان چن

این مجموعه هم اکنون یک موزه هنرهای مردمی و شامل گالری‌های متعددی از دست‌سازها و آثار هنری بوده و یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری گوانگجو به شمار می­ رود. این بنا حدود ۱۳۲۰۰ متر مربع مساحت دارد و از ۱۹ ساختمان با ۹ سالن و ۶ حیاط تشکیل شده که در یک الگوی متقاون به وسیله راهروها به یکدیگر متصل و توسط دیوارهایی بلند از جهان بیرون جدا شده ­اند. در محور اصلی، ورودی اصلی، سالن اجتماعات و سالن عقبی قرار گرفته‌ که این سه ساختمان اصلی به وسیله حیاط‌ها از هم جدا شده‌اند. ورودی اصلی ۵/۲۷ متر عرض و ۱۵ متر ارتفاع دارد و ستون‌های آن با گل‌ها و آدمک‌ها تزئین شده‌اند.

در مرکز معبد محلی وجود دارد که در گذشته برای دور هم جمع شدن خانواده چن استفاده می­ شده و امروزه از این محل به عنوان تالار اجدادی یاد می­ شود. در قسمت جلوی این تالار یک عمارت بالاخانه سنگی قرار گرفته که دور تا دورش را یک طارمی سنگی محصور کرده است. در بالای دروازه، لوح بزرگی وجود دارد که بر روی آن عبارت آکادمی خاندان چن نوشته شده است. یک جفت طبل سنگی در کنار در ورودی با ارتفاع ۵/۲ متر و دو نقاشی رنگی از خدایان با ۴ متر ارتفاع، در همان ابتدای ورود به مجموعه، گردشگران تور گوانگجو را شگفت‌زده خواهد کرد. قابل‌توجه‌ترین جاذبه معبد اجدادی خانواده چن، کنده‌کاری‌های متنوع و باشکوهی است که در ستایش طبیعت ساخته شده‌اند. این کنده‌کاری‌های دیدنی را می‌توان در شکل‌های چوبی، آجری، سفالی، سنگی، آهکی و چیزهای دیگر دید که داستان‌های افراد مشهور تاریخی را در سرتاسر معبد به نمایش می­ گذارند. این معبد که به آن آکادمی چن نیز می­ گویند هم محلی معنوی برای عبادت و تقدیم قربانی و هدایا به نیاکان و هم مکانی برای تحصیل بوده است.

Start typing and press Enter to search