نخستین اتاق ایران شناسی در شانگهای راه اندازی شد

Otaghe iran shenasi-shanghai1

نخستین اتاق ایران شناسی و لابراتوار زبان فارسی در دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای طی مراسمی راه انداز شد.

 به گزارش ایرنا، خانم لیو رییس بخش زبان فارسی دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای طی سخنانی در این مراسم خوشحالی خود، اساتید و دانشجویان زبان فارسی را از راه اندازی اتاق ایران شناسی با تجهیزات کامل ابراز داشت.

کااو دیمینگ، رییس دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای نیز گفت: چین و ایران دو تمدن باستانی هستند که همواره از روابطی دوستانه برخوردار بوده اند.

وی با اشاره به اینکه دو کشور از دو هزار سال پیش از طریق جاده ابریشم با یکدیگر ارتباط نزدیک برقرار کرده اند، افزود: مناسبات دوستانه بین چین و ایران از زمان برقراری رابطه سیاسی فیمابین در سال ۱۹۷۱ میلادی به طور موفقیت آمیزی پیشرفت کرده است.

دیمینگ در بخش دیگری از سخنان خود از حمایت های جمهوری اسلامی ایران به بخش زبان فارسی دانشگاه شانگهای که در سال ۱۹۹۷ میلادی تاسیس شده سپاسگزاری کرد.

وی گفت: ایران شناسی یکی از شاخه های مهم شرق شناسی به شمار می آید و مطالعات در مورد سرزمین ایران در کشور چین از دوره هان غربی آغاز شد و به تدریج مطالعات ایران شناسی شکل جدی به خود گرفت.

وی با اشاره به اینکه با تلاش های انجام شده محیطی مطلوب برای توسعه بیش از پیش بخش زبان فارسی فراهم شده، تاکید کرد: اکنون زمینه های وسیع تری برای تبادل استاد و محقق بین چین و ایران نیز فراهم آمده است.

در ادامه این مراسم سرکنسول جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن تشکر از مسوولان محلی به خاطر همکاری در زمینه ایجاد همکاری های تازه فرهنگی بین ایران و چین، افتتاح اتاق ایران شناسی را روزی تاریخی دانست .

سبحانی با توجه به روابط رو به توسعه تهران - پکن، این رویداد را در آشنایی بیشتر با فرهنگ و تاریخ ایران موثر دانست و شرایط فراهم شده را برای دانشجویان زبان فارسی موقعیتی استثنایی توصیف کرد.
Otaghe iran shenasi-shanghai

رییس دانشکده زبان های خارجی دانشگاه شانگهای نیز در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: به طور یقین افتتاح اتاق ایران شناسی شرایط تحصیلی دانشجویان زبان فارسی را در این منطقه بهبود می بخشد.

وی با اشاره به اینکه این تحول اشتیاق به فراگیری و تحصیل در دوره های زبان فارسی را بیشتر خواهد کرد، افزود: زمینه گسترش تحقیقات در حوزه ایران شناسی افزایش خواهد یافت و این مهم بدون شک ساختار رشته ما را از تحصیل زبان و ادبیات به یک سطح بالاتر، یعنی مطالعات جامع و متنوع سوق خواهد داد.

رییس دانشکده زبان های خارجی دانشگاه شانگهای همچنین از مهرداد رخشنده وابسته فرهنگی کشورمان به خاطر همت و تلاش درخور برای توسعه رشته زبان فارسی تشکر کرد.

وابسته فرهنگی ایران نیز طی سخنانی ارائه مجوز تشکیل اتاق ایران شناسی را دلیلی بر عمق ارتباطات فرهنگی بین ایران و چین دانست.

رخشنده ایجاد اتاق ایران شناسی با ظرفیت های کامل را در توسعه روابط فرهنگی و آموزشی بین دو کشور به خصوص در جنوب و شرق چین را بسیار مهم توصیف کرد.

در مراسم راه اندازی اتاق ایران شناسی دانشگاه مطالعات بین الملل شانگهای گروهی از شخصیت فرهنگی و علمی از جمله دکتر آل بویه رییس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) حضور داشتند.

Start typing and press Enter to search