فرصت های سوخته در صنایع تبدیلی و بازیافت

همه می دانیم هر جای ایران با داشتن طبیعتی منحصر به منطقه دارای توانمندی هایی است که برای مردم منطقه عادی شده و فقط کارشناسان و مدیران با تجربه و فهیم این فرصتها را می یابند و برای آن نقشه کابردی می نویسند. به دلیل ناامیدی از بعضی مدیران و کارشناسان که سالها بر مسند همین موقعیت ها تکیه زدند و فقط به فکر فرصت سوزی و رانت خواری بودند و فقط به شعار و سخن بسنده کردند و کاری از پیش نرفت. این نوشتار را مستقیم به بخش خصوصی و افراد باسواد جامعه ایرانی نوشته می شود. همان کسانی که تا آستین بالا نزنند و خود با توان محدود خودشان قدمی برندارند کاری از پیش نمی رود. همان کسانی که تا قدم برداشتند و همت، برکت و یاری خدا را با هم در آمیختند، برای تهیه کنندگان برنامه های تلویزیونی سوژه ساختند و پز این کارها را به مدیران بی کفایت مستند ساز و اعلام کنندگان آمار و ارقام هدیه کردند و دوباره ساکت و آرام بدون هیچگونه حمایتی فراموش شدند و به کار خود پرداختند. عذر خواهم، دلمان پر درد است، تا می آییم از یک فرصت مطلبی بنویسیم قلم می رود به جایی که وظیف احساس می کند.

در هر جایی که از این مملکت سرشار از نعمت سر بزنید، فرصتی تجاری در لابلای شلوغی جامعه به روزمره گی تبدیل شده و همه اهالی از کنار آن بارها رد شده و مجالی برای تبدیل آن به پول فراهم نشده. این کار باید با ذهن افراد خلاق و جوان جویای کار جامعه به همراه تجربه و ساز و کار خودش عجین کرد تا بتوان این فرصت ها را تجاری سازی کرد. باید دغدغه های جوانان را به فرصتهای اطرافشان در آمیخت تا این ایده ها به عمل و حرکت درآیند. باید با تحقیق و گشت در اطراف ببینیم چه ایده هایی از کجای دنیا به درد کجای این ممکلت می خورد و جای بومی سازی و اجرائی شدن دارد و دست به کار شد. مقدمه کافی است، بگذارید برای این موارد مثالی بزنیم و در نهایت نتیجه گیری کنیم.

بخشی از نمایشگاه گوانگجو (بزرگترین فرصت صادراتی تولیدکنندگان چینی) به عرضه و فروش محصولات دست ساز و مصارف روزمره خانگی و سازه های دکورسیون داخلی مربوط است. خیلی از این غرفه ها که تعداشان هم کم نیست به عرضه محصولات خانگی ، چوبی، حصیری، آهنی، شیشه ای و ... می پردازند و تجار و بازرگانان آمده از ۲۱۹ کشور دنیا (آخرین آمار ثبت نام کارت ورود نمایشگاه از طرف برگزارکننده) به مذاکره و خرید همین محصولات از دید ما ساده مشغولند. باور بفرمایید از ازدحام و ولع خرید این محصولات توسط خارجیان تعجب خواهید کرد و از قیمتهای آن شاخ در می آورید !!!

به عنوان مثال فقط گزارشی از یکی دو غرفه محصولات چوبی و حصیری بیان می کنیم شما حدیث مفصل از مجمل را خودتان بخوانید. محصولاتی که ما خروار خروار از آن را در جای جای کشورمان به عنوان آشغال دور میریزیم و گاهی به عنوان مزاحم برای جا و مکان آنها را آتش میزنیم تا از شر آنها خلاص شویم. چیزهایی که اصلا برای ما چیزی به حساب نمی آیند و ملت ما اصلا به آنها نگاه نمی کنند. چزهایی که در خیلی از جاهای کشورمان مزاحم است و به چالش تبدیل شده و نمی دانیم چه کارشان کنیم. همین ها را چینی های فرصت طلب به پول تبدیل می کنند و چه گران می فروشند. همین چیزهای بدرد نخور را با حوصله به محصولات تجاری تبدیل می کنند و در بهترین نمایشگاه و بزرگترین رویداد تجاری چین به تجار و بازرگانان دنیا می فروشند. ببینید و تعجب کنید همین خس و خاشاک و برگهای بدرد نخور بیخود ما به چه زیبایی به محصولات تزیینی و دکوری تبدیل شده و چقدر خواهان دارد.

البته ناگفته نماند که ایده، خلاقیت و ابتکار، طراحی و هنر با تخصص تجاری و بازرگانی، بازاریابی و مدیریت عرضه و فروش دست به دست هم داده تا همین چوب های خشک و خس و خاشاک بدرد نخور به محصولاتی قابل عرضه تبدیل شده اند. نوع عرضه با مخاطب سخت گیر آن همخوانی دارد. هر کاری راه و روش خودش را دارد و نمی شود همین ها جمع کرد و به هم چسباند و توقع داشت هر کسی در هر جایی پول برایش بدهد.

به امید روزی که ما هم از فرصتهای سوخته کشورمان استفاده کرده و این فرصت ها توسط جوانان به پولسازی تبدیل شده باشد. روی مجموعه تجربیات ، ارتباطات و اطلاعات چینستان در این مورد حساب کنید و مطمئن باشید هر کمکی از دستمان برآید مضایقه نمی کنیم.

Start typing and press Enter to search