ساخت نیروگاه هسته ای توسط چین در کشورهای مسیر جاده ابریشم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد مقاومتی و به نقل از چینستان، کشور چین در سال های اخیر سرمایه گذاری گسترده ای در توسعه صنعت انرژی هسته ای انجام داده و توانسته است با ساخت نیروگاه های هسته ای متعدد به رتبه دوم ظرفیت تولید برق از انرژی هسته ای در بین تمامی کشورهای جهان دست یابد.

اما کشور چین علاوه بر افزایش ظرفیت انرژی هسته ای در داخل مرزهای خود قصد دارد در قالب برنامه بزرگ جاده ابریشم نیز به ساخت نیروگاه های هسته ای در کشورهای همراه با چین در این برنامه اقدام نماید.

در واقع چین قصد دارد به تنها کشور پیشرو در زمینه انرژی هسته ای تبدیل شود و ساخت نیروگاه های هسته ای توسط چین در دیگر کشورهای جهان رابطه تنگاتنگی به برنامه این کشور در احیای دوباره جاده ابریشم دارد. از این رو ساخت نیروگاه های برق هسته ای نیز یکی از محورهای کشور چین در قالب پروژه جاده ابریشم جدید است و این کشور قصد دارد در کشورهای در مسیر جاده ابریشم نیروگاه های هسته ای متعددی احداث نماید.

کشور چین در سال های اخیر برنامه ریزی گسترده ای برای کسب و ارتقاء فناوری های تولید برق از انرژی هسته ای انجام داده و مقامات این کشور مدعی هستند در حال حاضر مدرن ترین ژنراتورهای برق هسته ای توسط این کشور ساخته می شود.

از طرف دیگر کشور چین در مقایسه با دیگر کشورهای صاحب فناوری هسته ای، با هزینه ای به مراتب کمتر در دیگر کشورهای جهان نیروگاه هسته ای احداث می نماید و این مسئله نیز انگیزه کشورها برای همکاری با چین را افزایش داده است.

مقامات چینی اعلام کرده اند تمامی کشورهایی که با کشور چین همکاری اقتصادی دارند اعلام کرده اند از همکاری با این کشور در زمینه ساخت نیروگاه هسته ای استقبال می نمایند. از جمله این کشورها می توان به ایران، پاکستان و چند کشور دیگر در خاور میانه و آسیای میانه اشاره کرد.

منبع: اسپوتنیک

Start typing and press Enter to search