سفر راهبردی رئیس جمهور چین به ایران

Xi-Jinping-3

سفر «شی جین پینگ» به ایران راهبردی است.

اهداف مشترک تهران - پکن درنظام بین الملل
پکن - ایرنا - سفیر کشورمان در پکن اعلام کرد که روابط ایران و چین راهبردی است و سفر «شی جین پینگ» به تهران در شرایط کنونی علاوه بر گسترش و تایید این روابط، در برقراری صلح، ثبات و امنیت بین المللی و منطقه ای حائز اهمیت است.
«علی اصغر خاجی» شامگاه جمعه که در نشستی خبری پاسخگوی خبرنگاران رسانه های ایرانی و چینی در محل سفارت ایران در شهر پکن بود، این سخنان را بیان کرد و گفت که ایران و چین به عنوان دو کشور مستقل و تاثیرگذار در نظام بین المللی، منافع و اهداف مشترکی برای گسترش همکاری‎ها دارند و انجام این سفر در چنین مقطعی می تواند تعمیق بیشتری به آن بدهد.
خاجی با بیان اینکه سفر دو روزه رئیس جمهور چین به تهران تاکید دوباره ای بر گسترش این همکاریها خواهد بود، ابراز امیدواری کرد که نتایج آن به نفع هر دو ملت ایران و چین منتج شود.
او اضافه کرد: قرار است در این سفر مباحث مختلفی از سوی مقامات عالیرتبه دو کشور مورد بررسی قرار گیرد که توسعه و گسترش همکاریهای دوجانبه و راهبردی، رایزنی و مشورت در خصوص آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی از مهمترین محورهای مورد توجه طرفین خواهد بود.
سفیر ایران در پکن همچنین تاکید کرد که ارزیابی توافق ها و پروژه های مشترک بویژه در زمینه اقتصادی، انرژی و تدوین نقشه راه روند همکاری های آینده در دستور کار این سفر قرار دارد و موارد یاد شده اهمیت این سفر را دوچندان کرده است.
وی ابراز امیدواری کرد که در پایان سفر دو روزه «شی جین پینگ» به تهران، دستاوردهای چشمگیری برای هر دو ملت و در جهت توسعه، صلح، ثبات و امنیت در سطح منطقه ای و بین المللی حاصل شود.
خاجی یکی از محورهای مهم سفر رئیس جمهور چین به تهران را امضای سند مشارکت راهبردی بین دو کشور دانست و یادآور شد که امضای این سند می تواند نقطه عطفی در روابط تاریخی دو کشور ایجاد نماید.
وی در عین حال خاطرنشان کرد که اسناد زیاد دیگری نیز برای امضای مقامات دو کشور آماده شده که می تواند بستر ساز افزایش همکاریها در عرصه های مختلف در روابط دو کشور باشد.
* سوآپ ارزی
سفیر کشورمان در پکن در ادامه به همکاری های دو کشور در قالب سوآپ ارزی اشاره کرد و گفت که طرفین در رابطه با این موضوع اشتراک نظر دارند و بحث همکاری در چارچوب ارزهای محلی همواره مورد توجه بوده است.
خاجی ادامه داد: تاکنون در خصوص موافقتنامه سوآپ ارزی بین مقامات دو کشور گفت وگوهای زیادی صورت گرفته و هیچ اختلاف اصولی در این رابطه وجود ندارد. اگر مذاکرات طرفین تا سفر «شی جین پینگ» به نتیجه برسد، سند مربوطه در تهران امضا خواهد شد در غیر این صورت این موضوع همچنان باز خواهد ماند تا در سفرهای آتی مقامات دو کشور امضای آن نهایی شود.
* امضای اسناد همکاری
سفیر ایران در چین در ادامه سخنان خود به طرح هایی از جمله صنعتی، زیر ساختی، حمل و نقل، راه آهن، قطار پرسرعت و همکاری در زمینه مناطق آزاد دو کشور اشاره کرد که مذاکرات مربوط به آنان صورت گرفته و قرار است در سفر پیش روی رئیس جمهور چین به ایران، اسناد و توافقنامه های مربوط به آن امضا شود.
وی در این رابطه به احداث و راه اندازی قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان اشاره کرد که توافقات خوبی توسط دو کشور در این زمینه صورت گرفته است.
سفیر ایران در پکن همچنین به همکاریهای دور کشور در رابطه با انرژی اشاره کرد و اینکه ایران و چین مکمل یکدیگر در این زمینه هستند که می توانند این همکاریها را توسعه دهند.
وی یادآور شد که گفت وگو در خصوص چگونگی توسعه همکاریهای دو طرف در حوزه انرژی یکی از مهمترین مباحث مورد توجه مقامات در این سفر خواهد بود.
* نقش ایران در جاده ابریشم
«خاجی» همچنین به طرح «یک کمربند - یک جاده» مربوط به احیای جاده ابریشم اشاره کرد و گفت: ایران به عنوان یکی از کشورهای با قدمت تاریخی و داشتن موقعیت جغرافیایی ایده آل می تواند نقش مهمی در احیای این جاده داشته باشد و همانند پلی غرب را به شرق از طریق زمینی و شمال به جنوب را از طریق دریایی به یکدیگر متصل کند.
وی یادآور شد: ما معتقدیم این طرح می تواند علاوه بر نزدیک تر شدن کشورهای منطقه به یکدیگر، گسترش و امنیت آنان را از طریق توسعه فراهم سازد.
او همچنین گفت: با توجه به اهمیتی که این جاده برای ایران دارد، کمیته ای با همین عنوان در ایران تشکیل شده و نمایندگانی از ارگانهای مسئول، شرکت های خصوصی و بخش های اتاق بازرگانی در آن عضویت دارند.
خاجی خاطرنشان کرد که در سفر رئیس جمهور چین به تهران همچنین قرار است یک توافقنامه همکاری در همین زمینه به امضای مقام های مسئول دو طرف برسد تا پس از آن کارهای اجرایی و عملی میان ایران و چین و همچنین با سایر کشورهایی که در مسیر این جاده قرار گرفته اند، صورت بگیرد.
* خاورمیانه و پدیده تروریسم
وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص وضعیت منطقه خاورمیانه و انتظار ایران از دیگر کشورها از جمله چین در جهت برقراری صلح و ثبات منطقه گفت: ایران همواره خواستار صلح و ثبات نه تنها در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس بلکه در همه جای دنیا است و همواره تمام تلاش خود را برای تحقق این مهم بکار بسته است.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت منطقه و تاثیر پیامدها و تحولات آن در مناطق پیرامونی و سایر جهان ما از هرگونه همراهی و مساعدت هر کشوری که بخواهد در راستای صلح و ثبات منطقه کمک کند، استقبال می کنیم.
خاجی یک از مشکلات اصلی منطقه خاورمیانه و دیگر نقاط دنیا را گسترش پدیده تروریسم دانست و گفت: متاسفانه امروز تروریسم به یک بلای جهانی تبدیل شده که راه مقابله و ریشه کنی آن نیز یک اجماع بین المللی است.
او گفت که ایران و چین دیدگاههای بسیار نزدیکی در خصوص تروریسم دارند و با توجه به این که هر دو کشور از این ناحیه دچار آسیب هایی شده اند، این موضوع می تواند زمینه ساز گسترش همکاری در این بخش باشد.
«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین دوم و سوم بهمن ماه سالجاری در صدر یک هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی و به دعوت دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر می کند.
این سفر در پاسخ به سفر رسمی سال گذشته دکتر روحانی به چین و پس از حدود ۱۴ سال از سفر رئیس جمهور اسبق چین (آقای جیانگ زمین) به ایران انجام می گیرد.
رئیس جمهور چین را در این سفر علاوه بر سه معاون نخست وزیر و شش وزیر، هیئت بزرگی از بازرگانان و رسانه های چینی همراهی می کنند.

Start typing and press Enter to search