Chinese-Spring-Festival-2

عید بهار چین همانند عید نوروز ایران از اعیاد ملی فرخنده و باستانی مردم چین به شمار می رود. در ایام عید بهار مصرف مردم و همچنین گردش اقتصاد ملی به طور چشمگیر افزایش پیدا می کند. در ایام این عید، هرگونه فعالیت در جامعه افزایش می یابد، از جمله؛ جا به جایی جمعیت، امور مالی، حمل و نقل کالاها و فعالیت مراکزی مثل مخابرات و ... که همه این گونه فعالیت ها به توسعه فرهنگ، امور بازرگانی، راه و ترابری، گردشگری، مخابرات، امور مالی و رستوران ها بسیار کمک می کند. این پدیده ی ویژه "اقتصاد عید بهار" نامیده شده است.

ادای احترام به بزرگان، عشق به کوچک ترها و خرید هدیه برای آن ها در عید و خرید لوازم جدید در ایام عید از سنت های مردم چین است. بدین ترتیب، مصرف در این زمان رشد بسیار قابل ملاحظه ای می یابد.

اعیاد و مناسبات بسیاری در فرهنگ چین وجود دارد، اما چرا تنها عید بهار در توسعه اقتصادی و اجتماعی این کشور بسیار تاثیر گذار است؟ پاسخ این است که در واقع اصناف مختلف خود، برای این عید مهم فعالیت های ویژه انجام داده و محصولات و خدمات مخصوص برای این عید ارایه و تولید می کنند.

بدین ترتیب، یک زنجیره صنعتی و خدماتی کامل برای این عید شکل می گیردکه دامنه آن به شهرها، روستاها و هرجای دنیا که چینی تبارها در آن زندگی می کنند سرایت می کند.

عید سنتی بهار چین نوعی میراث فرهنگی ناملموس است. به منظور حفظ و توسعه مطلوب این میراث فرهنگی باید آن را با فرآورده ها و محصولات صنعتی و بازرگانی مرتبط ساخت و مجموعه ای از فرآورده های ویژه مربوط به این عید تولید کرد. برای نمونه، چین از دوران باستانی، محصولاتی چون ترقه، فانوس رنگی، کارت پستال و نقاشی، پوستر، خوراک ویژه عید و غیره تولید کرده است. اکنون نیز فیلم سینمایی، سریال های تلویزیونی، برنامه های تفریحی و گردشگری، نشریات و صنایع دستی مربوط به عید بهار تولید می شود. از سوی دیگر، با سپری شدن زمان و تغییرات روش های گذراندن عید، "پدیده های جدید اقتصادی" مربوط به عید بهار پیش آمده است. برای نمونه، برخی مردم به جای دید و بازدید، به ارسال پیام، کارت پستال های الکترونیکی از طریق تلفن همراه و یا رایانه بسنده می کنند. همچنین تماشای فیلم های سینمایی در ایام عید و ویژه برنامه های هنری تلویزیونی بر گزینه های گذراندن عید بهار افزوده شده است.

خانم زنگ (Zeng) اهل شهر شانگهای که امسال بیش از ۷۰ سال دارد در گفت و گو با رادیو بین المللی چین می گوید: "ما در ۳۰ سال پیش، برای برگزاری جشن عید بهار، بیشتر در کنار خانواده های خود می ماندیم و با یکدیگر شام شب عید را می خوردیم، برنامه های تلویزیونی عید را هم تماشا می کردیم. خرید لباس نو و ترقه بازی را هم فراموش نمی کردیم. اما در حال حاضر، عادات مردم برای گذراندن این عید بسیار متنوع و گوناگون شده است."

Chinese-Spring-Festival

در ایام عید بهار، در فروشگاه ها و خیابان های شهرها و روستاهای چین، فانوس ها و نوارهای کاغذی رنگارنگ دیده می شود که فضایی گرم و صمیمی برای برپایی جشن ایجاد می کند.

وانگ جن جیانگ (Wang Zhenjiang) مدیر یک فروشگاه در منطقه شی جینگ شان (Shi Jingshan) پکن می گوید: "در این روزها، توانایی خرید مصرف کنندگان روند صعودی داشته و نسبت به روزهای عادی، ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش می یابد. با این حال، ما از یک ماه پیش شروع به ذخیره ی کالا کرده و در کنار فروشگاه ها نیز انباری اجاره می کنیم تا بتوانیم کالاهای مورد نیاز مصرف کنندگان در عید بهار را در دسترس قرار دهیم."

آقای وانگ (Wang) اهل پکن در گفت و گو با رادیو بین المللی چین می گوید: "من تعدادی گل برای تزیین خانه ام خرید کردم و اکنون می خواهم مقداری میوه و گوشت بخرم تا با فرزندانم، عید بهار را با شادی سپری کنم."

چینی ها برای گذراندن عید بهار، به دور ریختن لوازم و اشیای کهنه بسیار اهمیت می دهند. خرید اجناس نو در عید بهار، از آداب و رسوم سنتی مردم چین است. بسیاری از فروشگاه ها پیش از عید بهار کالاهای خود را به حراج گذاشته و اجناس را با تخفیف به فروش می رسانند. خرید کالا در این زمان، بسیار مقرون به صرفه است.

این روزها بازارها در روستاهای مناطق مختلف چین شلوغ ترین مکان هاست. در این بازارها، به غیر از خوراک و پوشاک، فانوس و محصولات ویژه عید بهار و اقلام سنتی هم دیده می شود. بسیاری از روستاییان پس از گشت و گذار و خرید از بازارهای سنتی، برای تهیه مایحتاج دیگر به سوپرمارکت ها و فروشگاه های بزرگ در شهرهای نزدیک می‌روند. برای تضمین عرضه اجناس، فروشگاه ها و فروشندگان کالاهای خود را به طور مستقیم و انبوه از کارخانجات تولیدی تامین می کنند.

آمار نشان می دهد در عید بهار، خرید از طریق اینترنت که این روزها بسیار رایج است و عادت خرید چینیان را تغییر داده است، به روش اصلی بسیاری از مردم برای خرید اجناس عید بهار تبدیل شده است.

خانم هوانگ جیا (Huang Jia)، یکی از مدیران پایگاه اینترنتی "علی بابا" بزرگ ترین سایت خرید و فروش اینترنتی در چین می گوید: در عید بهار، میزان خرید و فروش از طریق این سایت اینترنتی، بسیار افزایش می یابد. بیشتر اجناس آن نیز با عید بهار، مرتبط است.

او می گوید: "در عید بهار، اجناس عمده که در این سایت معامله می شود، شامل: مواد غذایی، لوازم برقی کوچک و کالاهای تزیینی است."

Chinese-Spring-Festival-1

رادیو چین

Start typing and press Enter to search