مجموعه کهکشان سوهو در پکن / Galaxy Soho in Beijing

مجموعه کهکشان سوهو در پکن، برگرفته از فرهنگ و مقیاس بزرگ تر و انتزاعی شهر پکن در ذهن خالق و طراح این مجموعه یعنی زاها حدید است. این مجموعه با مساحت ۳۳۰۰۰۰ متر مربع شامل دفاتر، فروشگاه ها و مراکز تفریحی است که به سفارش کمپانی سوهو چین بنا شد. امروزه نیز به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی شهری پکن تبدیل شده است. مجموعه ی سوهو، ساختمانی فوق مدرن بوده که در حال حاضر در کنار برج CCTV و استادیوم ملی لانه ی پرنده به یکی از نمادهای مهم شهر پکن تبدیل شده است.

ساختار مجموعه کهکشان سوهو در پکن

این مجموعه، ترکیبی از پنج حجم مرتبط است که شبیه مجموعه ای ذوب شده اما به یکدیگر متصلند و با پل هایی به یکدیگر وصل شده اند. معماری این احجام به گونه ای است که با وجود اتصال به یکدیگر، به نظر می رسد هر کدام از آنها از دیگری منفصل است. این احجام که در تمامی جهات و اندازه ها با هم منطبقند، یک پانورامای معماری بدون زاویه را تشکیل داده اند که تصویری کهکشانی را به شما القا می کند.

در داخل مجموعه، حیاط های مرکزی وجود دارد که در عین مدرن بودن، بازتابی از معماری سنتی چینی هستند. طراحی حیاط ها به گونه ای است که مانند جهانی با فضاهای باز متوالی به نظر می رسد. در این بنا معیارهای اسلوب شده معماری کنار گذاشته شده و در آن روح لطیف معماری نمایش داده شده است. در فضای مجموعه کهکشان سوهو خبری از بلوک های سفت و سخت نیست و به جای آن لطافت و نرمی به هم آمیخته ای با هم تلفیق شده اند.

سطوح مختلف و طبقات این مجموعه به شکلی طراحی شده اند که بر روی یکدیگر تاثیر گذارند و حس شناوری را به هر بیننده ای القا می کنند. این مجموعه با مصالح سخت و با دوامی ساخته شده و با دقت بالایی طراحی شده است. در ساختمان آن کریدورهای بیضی شکلی وجود دارد که باعث شده مجموعه از دریافت نور طبیعی خورشید برخوردار باشد. این معماری بی نظیر برای مالکین دفاتر تجاری این مجموعه، حس آرامش و کار کردن در یک محیط طبیعی و حاصل خلاقیت را به ارمغان می آورد.

اگرچه معماری مجموعه کهکشان سوهو شگفت انگیز و پیچ در پیچ بوده ولی حریم شخصی افراد در آن کاملا حفظ شده است. بازدیدکنندگان از این مجموعه معتقدند که هر چه بیشتر در فضای داخلی آن پیش می روند، با محیطی منسجم و دارای خطوط منحنی و متداوم مواجه می شوند که تداعی کننده فضایی هماهنگ و صمیمی است. در سه طبقه پایینی مجموعه سوهو امکاناتی مانند فروشگاه های مدرن و مراکز سرگرمی و تفریحی وجود دارد. در حالیکه در طبقات بالایی می توانید شاهد فضاهای کاری و تجاری برای کسب و کارهای خلاقانه و گروه های استارت آپ باشید. در طبقات فوقانی نیز مجموعه ای از کافه ها، رستوران ها و بارها وجود دارند. بازدیدکنندگان از بالای این مجموعه می توانند بهترین و کامل ترین ویو را از شهر پکن داشته باشند.

در مجموعه کهکشانی سوهو، همه کاربردهای ساده و خلاقانه در کنار هم درون یک ساختمان فوق مدرن استفاده شده و همین عامل باعث شده، این مجموعه یکی از نمادهای مدرن شهر پکن باشد. افرادی که از این مجموعه بازدید داشته اند، آن را از نظر معماری و فلسفه ساخت، بسیار شبیه شهر پکن می دانند.

زاها حدید، معمار و طراح این مجموعه ی رویایی و معروف، اولین زنی بود که برای ساخت این مجموعه، جایزه ی پریتزکر را که در سطح جایزه اسکار است، دریافت کرد. تخیل قوی و خلاقانه ی او تنها چیزی است که این مجموعه ی زیبا را به کهکشانی خارق العاده بر روی زمین تبدیل کرده است.

ارسال دیدگاه

Start typing and press Enter to search