بندر شیامن / xiamen port

بندر شیامن یک بندرعمیق واقع در جزیره شیامن، در مجاورت ساحل مرزی و در دهانه رودخانه جیولانگجیانگ در فوجیان جنوبی قرار دارد و دارای ارتباط قوی با کائوسینگ در تایوان است. این بندر یکی از بنادر خط اصلی در منطقه اقیانوس آرام است که بیش از ۶۸ مسیر کشتی رانی، و حمل و نقل به بیش از ۵۰  کشور دارد. بندر شیامن هشتمین بندر کانتینیری بزرگ در چین و هفدهمین بندر در جهان است. همچنین چهارمین بندر در چین است که توانایی اداره کشتی های کانتینری بزرگ نسل ششم را دارد. در ۳۱ اوت سال ۲۰۱۰، بندر شیامن با همکاری بندر ژانگژو، که در همسایگی آن قرار دارد، بزرگترین بندر جنوب شرقی چین را تشکیل داد که یک مورد غیرمعمول ادغام بنادر به صورت قانونی بود. این بندر شامل دوازده منطقه هپینگ، دانگدو، هایتیان، شیهوشان، گائوکی، لیوودیان (در منطقه تانگان) است.

بیست شرکت برتر حمل و نقل در جهان، همه مسیرهای حمل و نقل اصلی را در شیامن راه اندازی و تاسیس کرده اند. در مجموع شصت و هشت مسیر حمل و نقل در بیش از ۵۰ کشور جهان، تقریبا به تمام بنادر اصلی در جهان خدمت رسانی می کنند و هر ماه به طور متوسط ۴۶۹ کشتی در بندر حضور دارند. علاوه بر این، خدمات مسافرتی از شیامن به هنگ کنگ، گوانگجو، شانگهای و ونژو  و همچنین خدمات تردد مکرر به ترمینال شویتو در جزیره کینمن (R.O.C.)  ارائه می شود. این بندر توسط روسای اداره بندر شیامن که بخش دولتی شهرداری شیامن است، اداره می شود.

بندر شیامن و حمل و نقل زغال سنگ

بندر شیامن یکی از اصلی ترین بنادر حمل و نقل زغال سنگ است. بر اساس منابع گمرک شیامن، بندر شیامن در جولای ۲۰۱۰ از کشورهای جنوب شرقی آسیا در مجموع ۹۰۰۰۰۰ تن زغال سنگ وارد کرد. در هفت ماه اول سال ۲۰۱۰، بندر شیامن حدود ۶/۵ میلیون تن زغال سنگ به ارزش کلی ۴۰۰ میلیون دلار وارد کرد. ظرفیت بارگیری زغال سنگ بندر، با نرخ حدود ۹۰۰۰۰۰ تن در ماه، به ۱۱ میلیون تن در سال می رسد.

زیرساخت بندر شیامن

بندر شیامن یک بندر درجه اول توسعه یافته است. لنگرگاه دانگدو در منطقه هایکانگ واقع شده است. خط ساحلی در ناحیه بندر به طول ۳۰ کیلومتر (۱۹ مایل) و عمق آب به ۱۷ متر (۵۶ فوت) می رسد. بندر ۷۴ اسکله دارد که یکی از آنها می تواند کشتی های ۱۰۰۰۰۰ تنی یا بیشتر را اداره کند، ۲۳ اسکله برای کشتی های ۱۰۰۰۰ تنی یا بیشتر و دو اسکله برای کشتی های بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تنی است. همچنین نه ترمینال کانتینر در این بندر وجود دارد.

توسعه بندر

بندر شیامن اولین بندر اصلی است که حمل و نقل مستقیم محموله به کائوسیونگ در تایوان را شروع کرده است و ظرفیت بارگیری اولیه کانتینرها ۳۴/۱ میلیون TEU است.

Start typing and press Enter to search