شهر جدید جوجیانگ در گوانگجو / Guangzhou Zhujiang New Town

شهر جدید جوجیانگ، در  منطقه گوانگجوی کشور چین قرار دارد. در حالی که گوانگجو، شهر جدیدی نیست و قرن­ها به عنوان یک بندر تجاری بین المللی شناخته شده است، شهر جدید جوجیانگ با برند CDB (منطقه تجاری مرکزی) برای استفاده از زمین­های کشاورزی در خارج از هسته تاریخی شهر، ساخته شده است. این شهر از شمال به خیابان هوانگپو، از جنوب به رودخانه مروارید، از غرب به خیابان گوانگجو و از شرق به بزرگراه جنوبی چین محدود شده است.

این شهر با مساحت بالغ بر ۴۴/۶ کیلومتر مربع، توسط جاده­ی زیان­کوون، به دو بخش تقسیم شده است. بخش شرقی شامل مجتمع­ های مسکونی سر به فلک کشیده و پارک جوجیانگ است که در مرکز آن قرار دارد. این نوع طراحی از پارک مرکزی نیویورک که یک منظره­ی سبز در مرکز شهر فراهم می کند و زیبایی محیط اطراف را افزایش می­دهد، مدل­سازی شده است.

محدوده اصلی بخش غربی شهر جوجیانگ، که دولت به عنوان محور جدید توسعه شهر طراحی کرده، یک بازار طولانی است که تقریبا به طول ۵/۱ کیلومتر از خیابان هوانگپو تا رودخانه مروارید گسترش می­یابد. این بازار شامل مراکز خرید زیرزمینی، تونل­های ماشین­ رو و سیستم حمل­ و نقل مردم است. در ناحیه­ جنوبی آن، چهار مجتمع فرهنگی جدید ساخته شده است: خانه­ اپرای گوانگجو، کاخ دوم کودکان، کتابخانه جدید گوانگجو و موزه گوانگدونگ. بلافاصله در شمال این ساختمان­ها برج­های دوقلو قرار دارند و در امتداد رودخانه، برج کانتون که بلندترین ساختمان در گوانگجو است، به چشم می­خورد.

با وجود اینکه برنامه ­ریزی شهر جدید جوجیانگ در اواخر دهه ۱۹۸۰ شروع شد، ولی توسعه آن بیش از یک دهه طول کشید. دولت محلی به منظور توسعه این شهر، برخی از ادارات از جمله اداره گمرک و دفاتر مالیاتی را به این منطقه منتقل کرد و قطعه زمینی به کنسولگری ایالات متحده واگذار کرد. با این حال، شرکت­های خصوصی به دلیل ارتباطات ترافیکی ضعیف و کمبود امکانات دیگر در آن زمان تمایل به سرمایه­ گذاری در این شهر نداشتند. در نهایت در سال ۲۰۰۳، دولت یک بررسی برنامه ­ریزی شده در منطقه انجام داد که در آن تنظیماتی شامل امکانات عمومی و زیرساخت های حمل و نقل، به طرح اولیه اضافه شد. در نهایت این منطقه با اعلام آمادگی برای میزبانی بازی­های آسیایی ۲۰۱۰، فرصت توسعه سریع خود را فراهم کرد و جزیره هایزینشا در همسایگی این شهر به عنوان محل برگزاری مراسم افتتاحیه انتخاب شد و در نتیجه این منطقه سرمایه­گذاران بزرگ دولتی و خصوصی را جذب نمود. امروزه شهر جدید جوجیانگ بزرگترین مرکز هتل­های لوکس و ساختمان­های اداری است و مجسمه­ها، گل های فصلی و نیمکت­های با سقف متحرک در انتظار بازدیدکنندگان از زیبایی­های شهری و معماری مدرن شهر به سر می­برند.

یکی از جنبه های منحصر به فرد جوجیانگ در مقایسه با سایر شهرهای چین، تلفیق ساختمان­های فرهنگی با برج های اداری تجاری است. در این راستا، شهر جدید جوجیانگ از شهرهای گسترش یافته قرن بیستم آمریکا مانند لس­آنجلس، ققنوس و هوستون زیاد متفاوت نیست. از جمله اماکن دیدنی این شهر می توان به پارک گردشگری هایزن­شا، اشاره کرد که از شمال به هوانگپو دادائو و از جنوب به رودخانه مروارید محدود می شود. این منطقه، محلی برای پیاده ­روی طولانی­ مدت و لذت بردن از بازی های آسیایی ۲۰۱۰، به­ درو از ترافیک و ساختمان­های بتنی موجود در سایر نقاط شهر است. مجموعه­ای از رستوران­های بین­ المللی و کافه­ های ایرلندی، تایلندی، ویتنامی و چینی در ضلع جنوبی خیابان زینگ­شنگ واقع در شمال غربی ایستگاه متروی لیده قرار دارند. فروشگاه­ مواد غذایی وارداتی شیرفود، دارای انواع گوشت و پنیر و مجموعه­ای از کالاهای بسته­ بندی اروپایی و آمریکای شمالی است. در طبقه سوم همان بلوک، در گوشه خیابان زینگ­شنگ فروشگاه ۲۴ ساعته سیف­مکس قرار دارد که شامل همه کالاهای موجود در سوپر مارکت­ها و غذاهای وارداتی از ایالات متحده آمریکا است.

Start typing and press Enter to search