موزه زمین شناسی و باستان شناسی شین جیان – ارومچی

Xinjiang Regional Museum

موزه زمین شناسی و باستان شناسی شین جیانارومچی
موزه ارومچی یکی از مهم ترین موزه های چین و بزرگترین و بارز ترین موزه استان شین جیان است. در این استان حدود چهل موزه قرار دارد که موزه ارومچی به دلیل اهمیت ، موقعیت ، داشتن اشیاء و قطعات منحصر بفرد از شهرت جهانی برخوردار است. این موزه در سال ۱۹۶۴ ساخته و تجهیز شد ولی بیست سال بعد در سال ۱۹۸۴ رسما بروی مردم باز شد. این موزه با مساحت ۷۸۰۰ متر مربع مجموعه ای بالغ بر ۵۰۰۰۰ قطعه آثار فرهنگی و باستانی قدیمی با ویژگی های قومی منطقه در بر دارد. نمایشگاه وسیعی از دست نوشته ها و نقاشی های قدیمی و انواع ابزار ، سکه ، پارچه ، کاغذ ، اسلحه و ظروف دوران قدیم در این موزه نگهداری می شود. مهمترین بخش موزه که آن را در جهان شهرت داده بخش نگهداری اجساد مومیایی شده است. مهمترین این اجساد شامل یک نوزاد فوت شده در حدود ۳۸۰۰ سال پیش و یک زن و شوهر و از همه مهمتر و معروف تر جسد زن فوت شده از نژاد هند اروپایی که در سال ۱۹۸۰ در بستر رودخانه تییبان در شهرستان لوولان کشف شد متعلق به ۴۰۰۰ سال پیش است و هنوز مو و کیف کوچک و صندل و لوازم همراه آن سالم است.
در بخش دیگر این موزه صنایع و هنرهای دستی و آثار باستانی و نوع زنگی و آداب و رسوم و لباس بیش از ۱۲ اقلیت ملی با سلیقه تزیین شده به نمایش گذاشته شده است . سالن معرفی فرهنگ و آداب رسوم این ۱۲ قوم منطقه شامل ایغور ، قزاق ، روس ، مغول ، قرقیز ، هوی ، تاجیک ، تاتار و ازبک است.
مدل سه بعدی منطقه بصورت ماکت موقعیت جغرافیایی منطقه استان شین جیان و ارومچی و کوههای تیان شان و دریاچه و کشورهای همسایه و محل تمع اقوام و اقلیت ها نشان می دهد. در اینجا اهمیت جاده ابریشم و تاثیر آن بعنوان پل ارتباطی فرهنگی و تجاری این منطقه از جهان را بقیه کشورهای مرتبط با این جاده تاریخی را خواهید دید.

Start typing and press Enter to search