همدلی مردم چین با ایران

توسط hosein

مردم چین که در کمتر از ۲۴ ساعت، افزون بر نیم میلیون دلار کمک نقدی برای مقابله با شیوع بیماری ویروس کرونا در ایران هدیه کردند بار دیگر خواستار برقراری کانال و مسیری برای جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی خود به مردم ایران هستند.

به گزارش چینستان و به نقل از ایرنا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین، ۵ مارس (۱۵ اسفند) با انتشار پیامی در حساب «ویبو» (توئیتر چینی) شماره حسابی برای جمع اوری کمک های نقدی مردم چین برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در ایران اختصاص داد که مردم همدل چین در کمتر از ۲۴ ساعت ۴ میلیون یوان برابر با ۵۷۶ هزار دلار به حساب سفارت واریز کردند.

در ادامه این اقدام ماندگار مردم چین، سفارت ایران در چین نیز با انتشار پیامی تشکر آمیز نوشت: «تعداد بی شماری از دوستان چینی در پی شیوع بیماری کرونا در ایران درباره روش کمک رسانی به ایران از ما سوال کردند و ما نیز در پاسخ به آن ها روش های رسمی دریافت کمک را اعلام کردیم بدین ترتیب، ۲۴ ساعت گذشته به برهه ای به یادماندنی و ماندگار برای ما تبدیل شد، چرا که در این مدت، ۴ میلیون یوان کمک از دوستان چینی دریافت کردیم، سخاوت و حسن نیت دوستان چینی ما را تحت تاثیر قرار داده و وظیفه سنگینی بر دوش خود احساس می کنیم».

اهدای سه میلیون ماسک توسط جک ما، کار افرین چینی

در ادامه این پیام آمده است: «این کمک های مالی را صرف تامین لوازم و تجهیزات لازم برای جلوگیری از شیوع کرونا در ایران می کنیم و به موقع فهرست خرید و مسیر انتقال آن را علنی می سازیم اما، به اطلاع می رسانیم که با توجه به دریافت کمک های عظیم، به منظور تضمین استفاده منطقی و درست از آن ها، ادامه دریافت کمک ها را متوقف می کنیم».

اما با گذشت سه روز از حذف شماره حساب سفارت ایران در چین برای ارسال کمک های نقدی و بسته شدن این حساب، هنوز شمار زیادی از شهروندان چینی درخواست ارسال کمک دارند و پیام های همدردی آنها همچنان ادامه دارد ۴۳ هزار شهروند چینی در ۲۴ ساعت مذکور کمک های خود را به حساب سفارت واریز کرده بودند.

شمار زیادی از کاربران چینی از اینکه سفارت ایران دریافت کمک ها را متوقف کرده است اظهار گله کرده و از اینکه نتوانسته بودند در آن زمان محدود هدایای خود را واریز کنند ناراحت بودند یکی از آنان ناراحتی خود را چنین بیان کرده بود: «من هنوز کمک نکرده ام چرا متوقف کردید؟».

یکی دیگر از کاربران اینترنت نوشته بود: «من تازه متوجه شدم، نرسیدم، چرا کمک ها را متوقف کردید؟ من پول کمک را کنار گذاشتم تا دوباره باز شد بتوانم بفرستم، ایران قوی باش».

«هنوز سه میلیون ماسک نخریدیم چرا کمک را متوقف کردید»، «روابط ایران و چین پایدار، ایران قوی باش»، «چرا شماره حساب را نمی توانم پیدا کنم» و « آیا هنوز میشه کمک نقدی کرد» از دیگر پیام های دلگرم کننده مردم چین بود که در قسمت نظرهای درخواست سفارت ایران در چین نوشته شده است.

یکی دیگر از کاربران اینترنت نوشته بود:«نزدیک بود دیر کنم حساب بسته بشه، بلاخره تونستم پول را واریز کنم، ایران حتما پیروز میشه، همیشه عاشق ایران»، یکی دیگر نوشته بود من اکنون درخواست کمک را دیدم چند ساعت پیش پول را واریز کردم ولی پول برگشت خورده است انگار دریافت کمک ها را متوقف کردید؟».

یکی دیگر از کاربران چینی از اینکه سفارت ایران حساب را بسته است نگران بود و نوشته است: «لطفا برای نوبت دوم کمک ها را باز کنید و هدیه کوچک ما را از ته قلبمون بپذیرید، ملت چین، کمک های ایران را هرگز فراموش نمی کند، ما هم توی سختی ها ایران را کمک می کنیم، اینجوری همیشه در قلب دو کشور مهربانی می ماند».

«ما برادر هستیم اگر کافی نبود دوباره حساب را باز کنید» و «الان تازه توانستم کمکم را واریز کنم، ایران قوی باش» پیام هایی دیگری هستند که شهروندان چینی در قسمت دیدگاه های خود منتشر کرده اند.

«ما یون» معروف به «جک ما» مدیرعامل شرکت بزرگ علی بابا نیز یک میلیون ماسک تهیه و آماده ارسال به ایران کرده است او در توئیتر چینی خود نوشت: در روزهای اخیر، شیوع کروناویروس جدید در ایران شدت یافته است ایران با کمبود تجهیزات پزشکی رو برو است و تعداد مبتلایان به ویژه در میان زنان و کودکان بسیار زیاد است ما در روزهای اخیر با تلاش طرف‌های مختلف، «یک میلیون ماسک جمع آوری کردیم»، با وجود این که راه بسیار دور است و انتقال بسیار سخت، اما با تمام نیرو، این ماسک‌ها را بزودی به تهران انتقال می دهیم.

این کارافرین چینی نوشت: امیدواریم که این لوازم نیازهای فوری ایران را کاهش داده و کودکان را مورد حفاظت قرار دهد آرزو می کنیم شیوع کروناویروس جدید هرچه زودتر به پایان برسد.

«شو جونگ» یکی از بازیگران سینما و تلویزیون چین با انتشار توئیتی در توئیتر چینی خود نوشت: «۲۲ دستگاه اکسیژن ساز به کنسولگری ایران در گوانجو اهدا کرده است». علاوه بر این بازگیر افراد و سازمان های خیریه دیگری هم در چین کمک های خود را به ایران ارسال کرده یا در نوبت ارسال هستند، برای مثال یک بنیاد خیریه در پکن نیز چندین دستگاه اکسیژن ساز و کیت تشخیص اهدا کرده است.

کافی شاپی «واکاندا» ووهان هم که «سینا کرمی» شهروند ایرانی در زمان قرنطینه ووهان در آن ماند تا با تهیه قهوه و چای به پزشکان و پرستاران این شهر کمک کند، ۳۴ هزار ماسک تنفسی برای ارسال به ایران جمع آوری کرده است.

رییس و کارکنان این شرکت در نامه ای به سینا نوشته اند «سینا، وقتی ما در شرایط سخت قرار گرفتیم، تو ما را رها نکردی و ایستادی و به ما کمک کردی و اکنون سرزمین مادری تو «ایران» در شرایط سخت است، پس ما و ۳۴ هزار حمایت کننده مان هم، تو و کشور تورا رها نخواهیم کرد».

کمک های مردم دو کشور به یکدیگر تازگی ندارد ایرانیان و چینی ها در طول تاریخ به ویژه در دهه های معاصر هر وقت به یکدیگر نیاز داشته اند از یکدیگر حمایت کرده اند نمونه آن کمک های بسیار خوب دولت و مردم چین در مساله سیل سال گذشته به ایران بود که افزون بر ۵ محموله وسایل مورد نیاز به ایران ارسال کردند ایران نیز با آغاز شیوع ویروس کرونا در ووهان کمک های مناسبی به مردم و دولت چین کرد.

کمک های چین به ایران تنها به کمک های مردمی خلاصه نشده است دولت چین نیز تا کنون چهار محموله کمک های خود را به ایران ارسال کرده است.

ارسال دیدگاه

Start typing and press Enter to search