ایجاد مراکز فرهنگی زمینه ساز توسعه مناسبات میان ایران و چین

hosein jalilvand

مصاحبه رایزن فرهنگی سفارت ج.ا.ایران درچین با خبرگزاری ایرنا

ایجاد مراکز فرهنگی زمینه ساز توسعه مناسبات میان ایران و چین
حسین جلیلوند روز چهارشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا، سفر اخیر دونگ وی معاون وزیر فرهنگ چین به ایران و امضا تفاهم نامه فرهنگی با کشورمان برای ایجاد مراکز فرهنگی مستقل را در راستای بسط روابط دو کشور مهم ارزیابی کرد.این تفاهم نامه روز شنبه این هفته در تهران امضا شد.
جلیلوند داشتن مراکز فرهنگی بین ایران و چین را از نیازهای جدی در راستای توسعه روابط دانست و افزود: این موضوع سال ها است که دردستور کار و پیگیری ها قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه با تشکیل کمیسیون مشترک فرهنگی در اسفند سال ۱۳۹۰در شهر پکن ،مقام های ایرانی و چینی بیش از پیش به خلا نبود این مراکز توجه کردند، گفت: این نشست مقدمات تاسیس مراکز فرهنگی را فراهم کرد و منوط براین شد که تفاهم نامه ای به امضا مقام های فرهنگی ایران و چین برسد.
وی امضا تفاهم نامه اخیر را هویت بخشیدن به وجود مراکز فرهنگی در دو کشور دانست و اظهارداشت:آنچه که اکنون تهران و پکن را به لحاظ فرهنگی به یکدیگر متصل می کند فقط دفاتر رایزنی ها هستند که صرفا جنبه دیپلماتیک داشته و هردو در سفارتخانه ها مستقر می باشند.
جلیلوند با اشاره به اینکه چین تاکنون ۱۳مرکز فرهنگی مستقل در کشورهای مختلف دنیا تاسیس کرده، افزود: حضور چای وو، وزیر فرهنگ چین به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور کشورش در مراسم تحلیف دکتر روحانی و ملاقات هایی که انجام شده زمینه ایجاد مراکز فرهنگی را تسهیل کرده است.
رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه به موضوع جاده فرهنگی ابریشم به عنوان یک نماد درجهت گسترش روابط ایران و چین پرداخت و افزود: هم دولتمردان ایرانی و هم چینی ها به این موضوع اذعان دارند که جریان فرهنگی دو کشور به سالهای دور و قبل از اینکه دولت ها با یکدیگر رابطه داشته باشند، برمی گردد و درآن دوران ملت های ایران و چین از راه تبادلات تجاری و فرهنگی یکدیگر را می شناختند.
وی نقش و تاثیر واردات کالاهای فرهنگی ایران به چین و متقابلا فرهنگ چین در کشورمان را متاثر از جاده ابریشم دانست و افزود: فرهنگ ایرانی در هنر، نقاشی، موسیقی و حتی آداب و رسوم چینی ها دیده می شود و از طرفی شاهدیم که در اشعار شاعران ایرانی و بزرگان دینی کشورمان نیز بر آشنا شدن به اندیشه ها و علم چینی ها توصیه شده است.
جلیلوند تصریح کرد، این پیشینه تاریخی و وجود عرصه های فرهنگی تازه هر دو کشور را به اندیشیدن و اقدام عملی در جهت روابط پایدار رهنمون کرده است.
رایزن فرهنگی ایران درادامه به همخوانی و اشتراکات فرهنگی و تاثیرآن در همکاری های منطقه ای و بین الملل پرداخت و افزود: فرهنگ شرقی و دو تمدن کهن ایران و چین تاثیر به سزایی درشکل گیری تمدن بشری داشته و نقش آنان برای تمدن بشریت نیز با اهمیت است.
وی در ادامه در مورد زمان شکل گیری مراکز فرهنگی گفت: در برنامه در نظر گرفته شده برای تاسیس مراکز فرهنگی ایران و حداکثر یک سال فرصت هست و آخرین گام باید با امضا قرارداد بین مقام های دو کشور بزودی برداشته شود.
جلیلوند آینده خوب و رو به جلویی برای روابط فرهنگی دو کشور پیش بینی کرد و اظهارداشت: عزم دولتمرادن ایران و چین برای گسترش روابط فرهنگی و هماهنگی هایی که در بین دو ملت بخصوص در مباحثی مانند عدالت، دوستی، وفاق، اهمیت و تحکیم خانواده، انسانیت و محبت دیده می شود، امیدهای زیادی را ایجاد کرده است .
وی گفت: در بحث های جدید موضوع هم افزایی تمدن ها از اهمیت بسزایی برخوردار است به گونه ای که هر تمدنی با توجه به ریشه و عمقی که در تاریخ دارد می تواند سهمی در شکل گیری تمدن آینده بشری داشته باشد و این نیاز به تبیین و بازگویی دارد که یکی از وظایف اصلی مراکز فرهنگی است.
وی با اشاره با اهمیت زبان در شناخت ملت های دو کشور گفت: باید با ایجاد مراکز زبان آموزی بتوانیم اطلاعات دست اول را از طریق مراکز تحقیقاتی و جامعه دانشگاهی دو کشور تبادل کنیم .
دکتر جلیلوند با اشاره به اینکه ما اکنون به دلیل فاصله ای که بین مراکز علمی دو کشور وجود دارد اطلاعات دست اول را به دست نمی آوریم، گفت: می بایست از طریق تعاملات دانشگاهی، برگزاری همایش های علمی ، تبادل استاد و دانشجو و ایجاد فرصت های مطالعاتی برای محققان این فضا فراهم شود .
وی دریچه ورود به حوزه تمدنی ایران و چین را فراگیری زبان دانست و گفت: تاسیس مراکز فرهنگی می توانند فضایی ایجاد کنند که دورهای باز آموزی زبان و ادبیات فارسی و زبان و ادبیات چینی به صورت مستمر در دستور کار قرار گیرد.

Start typing and press Enter to search