برقراری پرواز مشهد ارومچی

urumqi (1)سفیر جمهوری خلق چین در دیدار با شهردار مشهد گفت: در زمینه راه‌اندازی پرواز مستقیم مشهد به ارومچی ‌باید گفت که این یک پیشنهاد بسیار مطلوب است و فرصت بزرگ تجاری اقتصادی را برای شرکت‌های چینی فراهم می‌کند.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، یانگ سن در دیدار با شهردار مشهد اظهار داشت: در روزهای گذشته از شهر مشهد و نیشابور بازدیدی داشته‌ایم و با مسئولان این دو شهر نیز جلسات مشترک برگزار کرده‌ایم، برگزاری این جلسات در زمینه همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری بوده است.

وی تصریح کرد: موافق این هستیم در چارچوب مشخص از فرصت‌های بی‌شمار که بعد از برجام به وجود آمده همکاری‌های خوبی با ایران داشته باشیم، همچنین می‌دانیم که مشهد همکاری‌های زیادی با شهر ارومچی دارد و قرارداد خواهرخواندگی دارد.

سفیر چین در ایران اضافه کرد: نشست هیئت‌های چینی با مسئولان استان خراسان رضوی در راستای تقویت همکاری‌های دوجانبه و برنامه‌های بلندمدت بوده و فرصت‌های خوبی را برای اقتصاد دو کشور رقم می‌زند، در واقع این دیدارها پلی است برای تداوم دوستی دو کشور.

وی با اشاره به بازدید خود از خط یک قطار شهری مشهد گفت: بازدیدی از خط یک متروی مشهد داشتیم و همه چیز در این پروژه تمیز، منظم و به‌روز بود ضمن اینکه امیدواریم متروهای جدید مشهد برای برطرف کردن ترافیک و حمل و نقل شهر مشهد نقش ویژه‌ای داشته باشد.

یانگ سن با بیان اینکه شهر مشهد دارای فرهنگ درخشان و دیرینه است، ادامه داد: طبق گزارشات شرکت‌های چینی، متروهای مشهد توسط چینی‌ها تجیهز شده و دانش فنی توسط متخصصان انتقال داده می‌شود.

به نقل از چینستان : قابل ذکر است شهر ارومچی در چین با شهر مشهد خواهر خوانده هستند. ارومچی مرکز استان شینجیانگ چین یک استان اویغور نشین و منطقه خودمختار است که اکثر مردمی مسلمان دارد. ارومچی نزدیکترین نقطه کشور چین به کشور ایران است و طول پرواز آن تقریبا سه ساعت است. از شهر اروچی به همه شهرهای چین پرواز داخلی وجود دارد.

پرواز مشهد ارومچی علاوه بر ارتباط اقتصادی ، تحولات سیاسی و فرهنگی عمیقی را ایجاد خواهد کرد و مردم منطقه ارومچی چین کشور ایران را بعنوان یک کشور مسلمان و پیشرفته می دانند و از محصولات بویژه غذاهای حلال ما استقبال ویژه ای دارند و مردم ایران را دوست دارند. یکی از جاهایی که زنان چینی باحجاب خواهید دید و غذای حلال و نان خواهید خورد در کل چین ارومچی است ولی متاسفانه دولت چین با برنامه هایی در حال تغییر ساکنان این منطقه است. دولت چین در نظر دارد با هجرت دادم مردم چین از مناطق دیگر چین منطقه مسلمان نشین ارومچی را از کنترل و انحصار مسلمانان در آورد و در این کار موفق بوده است.

مردم مسلمان این منطقه شدیدا تحت نظارت نیروهای امنیتی چین هستند و همه تحرکات و تجمعات بشدت کنترل می شود. مردم مسلمان منطقه بشدت از وضع موجود ناراضی اند و جو سنگین فضای سیاسی در این منطقه برای هر کسی کاملا حس می شود.

Two ethnic Uighur women pass Chinese paramilitary policemen standing guard outside the Grand Bazaar in the Uighur district of the city of Urumqi in China's Xinjiang region on July 14, 2009. A mosque was closed and many businesses were shuttered a day after police shot dead two Muslim Uighurs, as ethnic tensions simmered in restive Urumqi.   AFP PHOTO / Peter PARKS (Photo credit should read PETER PARKS/AFP/Getty Images)

Start typing and press Enter to search