تاکید بر توسعه روابط تجاری ایران و چین/ حجم مبادلات ۱۳.۶ میلیارد دلار

توسط امین

به گزارش چینستان و به نقل از خبرگزاری فارس، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی که در راس یک هیات از مقامات اقتصادی ایران هم اکنون در پکن به سر می‌برد، صبح امروز در گفت‌وگو با معاون نخست وزیر چین ، بر توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

طیب‌نیا در این دیدار اعلام کرد: ایران به توسعه روابط با چین بسیار اهمیت می‌دهد و همکاری خود با چین را در ابعاد اقتصادی، انرژی، سرمایه گذاری، ساخت تاسیسات زیربنایی تقویت خواهد کرد.

جان گائو لی در این دیدار اظهار کرد: چین دوستی سنتی خود با ایران را بسیار غنیمت می‌شمارد و همواره ایران را شریک مهم استراتژیک خود می‌داند.

ministers

وی در عین حال خاطر نشان کرد: در سال های اخیر، بر اساس تلاش مشترک دو کشور توسعه روابط چین و ایران گرایش مطلوبی داشته است و مبادلات دو جانبه مقامات عالی رتبه افزایش یافته، اعتماد سیاسی متقابل تقویت شده و همکاری های مختلف دو کشور نیز گسترش یافته است.

معاون نخست وزیر چین که عضو شورای ۷ نفره چین نیز است، در ادامه یادآور شد: میزان تجارت دو جانبه دو کشور ایران و چین ضمن حفظ سطح کنونی رشد داشته است و چین مایل است همکاری‌ مختلف دو کشور به ویژه همکاری اقتصادی و دارایی دو جانبه را تقویت بخشیده تا روابط دو کشور بیش از بیش ادامه یابد.

بهروز علیشیری معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل سازمان سرمایه گذاری ، معاون بین الملل وزیر نفت ، معاون رئیس کل بانک مرکزی و چند تن از مقامات اقتصادی دیگر، دکتر طیب نیا را همراهی می کنند.

حجم روابط بازرگانی غیر نفتی دو کشور ایران و چین در سال ۲۰۱۲ میلادی، بالغ بر ۱۳٫۶ میلیارد دلار بوده که از این میزان حدود ۳٫۵ میلیارد دلار آن مربوط به صادرات ایران به چین و ۸٫۱ میلیارد دلار واردات از چین بوده است و حجم تجارت دو کشور برای سال ۲۰۱۳ میلادی حدود ۱۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

Start typing and press Enter to search