تحولی بزرگ در صنعت حمل و نقل چین با قطارهای سریع السیر / CRH

CRH

قطارهای سریع السیر چین

CRH. China Railway High-Speed

crh1
قطارهای سریع و السیر چین با شبکه ای در حال توسعه، در این کشور پر جمعیت، تحولی بسیار زیاد ایجاد کرده اند. مدیران جامعه چین با فکر و تصمیم صحیح مشکلی غیر قابل تصور را به راحتی حل کرده اند. حقیقتا دیدن این شبکه و نحوه سرویس دهی این قطارها از نزدیک را به همه، بویژه مدیران ومسوولان حوزه حمل و نقل توصیه می کنیم.

در این قسمت توجه مدیران و مخاطبین محترم را به گزارشی که توسط مدیر سایت چینستان در یکی از سفرهای بین شهری چین نوشته شده جلب می کنیم. امیدواریم مورد استفاده قرار گیرد.
صبح زود با پرواز ایران ایر از تهران به پکن رسیده بودم. چون در نظر داشتم قطارهای سریع السیر چین را از نزدیک بازدید کرده و از نحوه مدیریت و سرویس دهی آنان گزارشی تهیه کنم به دنبال راه انتخابی برای رفتن به ایستگاه غربی راه آهن پکن بودم. برای رفتن از فرودگاه پکن به ایستگاه غربی راه آهن پکن سه انتخاب داشتم. اول تاکسی (تقریبا ۱۵۰ تا ۲۰۰ یوان معادل هشتاد تا صد هزارتومان) دوم اتوبوس ویژه فرودگاه که تقریبا دو ساعت طول می کشید. سوم مترو که باید با وجود داشتن چمدان دو خط را عوض می کردم و مبلغ آن ۲۷ یوان می شد.

توی همین فکرها بودم که با تعجب باجه فروش بلیط قطارها را در سالن اصلی فرودگاه دیدم. خیلی خوشحال شدم از باجه بلیط ساعت ۱ بعد ازظهر را تهیه کرده و با مترو به ایستگاه غربی راه آهن پکن آمدم. موقع ورود به سالن انتظار قطار با جمعیت بسیار زیادی روبرو شدم. موقعی که زنگ اعلام به صدا درآمد و چراغ عبور روشن شد و همه جمعیت هجوم آوردند متوجه شدم اینها همه باید سوار همین قطار شوند. دو گیت وجود داشت یکی برای دارندگان بلیط مقوایی و دیگری دارندگان کارتهای اعتباری الکترونیکی. در چین خرید بلیط قطار و هواپیما و بقیه خریدها با یک کارت ملی اعتباری انجام میگیرد و چقدر کارها را از نظر اتلاف وقت و چک کردن و عبور از گیت ها و شناسایی و خیلی کارهای دیگر آسان کرده که خود گزارش و تحقیق مفصل و زمان مناسب دیگری را می طلبد.

از راهروها به محوطه منظم سکوهای سوار شدن به قطار رسیدم همه چیز بطور حساب شده ای تدارک دیده شده بود و خیلی سریع همه اون جمعیت سوار شدند و همه کارکنان خوش برخورد و واقعا متعهد قطار که با لباس های فرم متمایز بودند به همه کمک میکردند تا مسافران و بارهایشان در جای خود قرار گیرند. قطار دارای شانزده سالن بزرگ با سه درجه صندلی در قیمتهای متفاوت بود. هر چه قیمت بلیط بالاتر، صندلی های بزرگتر و راحت تر، با امکانات متفاوت و فاصله ها بین آنها بیشتر بود که در عکس ها مشاهده می کنید.

crh seet1 crh seet
طراحی قطار به نحوی انجام شده بود که هیچ مشکل و کمبودی برای سرویس دهی به مسافران و امکانات لازم در سفرهای طولانی وجود نداشت. سالن ها بسیار مرتب و تمیز با صندلی های راحت و قابل جابجایی، دارای میز جلو، بین راهروها درب خروجی در دو طرف ، دستشویی ها و توالت ها ، جا برای چمدانهای بزرگ ، لوازم اطفاع حریق ، آب جوش و لیوان یکبار مصرف ، ظروف زباله بزرگ داخل کمد با دقت و در بهترین شکل ممکن تعبیه شده بودند. کارمندان و کارکنان جوان که هر کدام با لباس فرم های رنگی بنابر نوع وظایف تعریف شده، آموزش دیده بودند با کمال دقت به وظایف خود جوری رسیدگی می کردند که نظر هر بیننده ای را جذب می کرد.
crh3 crh4 crh5
این قطارها برای مسافت های مختلف ساخته و بکارگیری شده اند و ممکن است در یک مسیر دهها ایستگاه وجود داشته باشد که مسافران پیاده و سوار شوند. بین پکن تا گوانجو با ۸ ساعت زمان ۱۳ ایستگاه وجود دارد ولی در هر ایستگاه توقف قطار کمتر از یک دقیقه انجام می شد. در این مدت خیلی کوتاه مسافران ایستگاهها پیاده و سوار شده کارکنان بخش کنترل مسافران تازه وارد را جانمایی و چک کرده ، دو باره همه سرویس های قطار را به حالت اولیه در می آوردند. همه امکانات دوباره چک می شد. دهها بار کف قطار تمیز می شد و سطل های زباله خالی می شدند، آب جوش با مصرف بسیار زیاد آن در چینی ها هیچ وقت تمام نشد، لیوان یکبار مصرف ، مایع صابون دستشویی ها ، دستمالهای کاغذی در همه جای قطار هیچ وقت خالی نبود. کارکنان با دلسوزی به مرتب کردن و تمیز کردن و چک کردن همه چیز مشغول بودند.

crh servis

علاوه بر رستوران وسط قطار که به بهترین و زیباترین شکل ممکن از مهمانان پذیرایی می کرد، بارها و بارها کارکنان آن انواع غذا ، تنقلات و نوشابه و مواد غذایی دیگر را با چرخ دستی در راهروها می چرخاندند تا هر کسی هر چه می خواهد تهیه کند و بارها میزهای جلوی مسافران و زیر پاهای آنان تمیز شد و اشیاء اضافی جمع آوری شد. این قدر این کارکنان که اغلب دختران و پسران جوان هستند در راهروها تردد می کنند که شما را به تعجب وامی دارند. تلویزیونهای رنگی نصب شده در سالن ها دائم به پخش برنامه های متنوع می پردازد. همه مسافران با موبایل و لب تاپ و وسایل همراه خود به بازی و دیدن فیلم و موزیک و ... مشغولند و یا به استراحت می پردازند. هر جور وسایل لازم برای مسافر مانند پریز برق در زیر صندلی وجود داشت. هیچکس خسته و بیکار و کلافه نیست ولی کارکنان هیچ وقت نمی نشینند و همیشه در حال تردد و سرکشی و سرویس دهی هستند.
crh food
بعد از عبور از شهرهای مختلف و گذشت ساعت های طولانی بدون هیچ گونه مشکلی به گوانجو رسیدم. ولی هیچ وقت گذشت زمان را حس نکردم (البته شاید بخاطر دقت در عملکرد و سرویس دهی قطار بوده) بعد ار رسیدنم در ایستگاه گوانجو براحتی با مترو به نزدیک هتل محل اقامت رسیدم و دائم در فکر تنظیم گزارش بودم. دلم نمی خواست هیچ چیز را از قلم بیفتد و تلاش می کردم چیزهایی که دیدم را با نوشته ها و تصاویر منتقل کنم. امیدوارم این اتفاق افتاده باشد و مسافران این تجربه را از نزدیک کسب کنند.
البته قابل ذکر است قطارهای سریع السیر چین در حال حاضر با شبکه ای بسیار وسیع (که هر روز روبه افزایش هم هست) در اکثر شهرهای مهم چین در تردد است. اکثر مسافران می توانند برای رسیدن به مقاصد خود در شهرهای داخلی این کشور از این وسیله راحت و مناسب استفاده کنند. در بعضی از موارد یک قطار در طول مسیر خود از چند یا چندین شهر می گذرد که کار انتقال مسافران زیادی در بین این شهرها را بعهده گرفته است.
اینها برای تعریف از چین و چینی ها نیست هر چند که صد البته قابل تعریف و شایسته تقدیرند و آفرین، بلکه به این جهت مطالب را نقل کرده ایم که علاوه بر وظیفه اطلاع رسانی و رسالت تاثیر گذاری، از مسئولین اجرایی سازمانها و ادارات دولتی که در طول خدمتشان بارها و بارها با پول بیت المال از کشورهای مختلف بویژه چین دیدن کرده اند بپرسیم این صحنه ها را دیده اند ؟ بپرسیم سفرشان چه تاثیری در جهت پیشبرد کارها داشته است ؟ و سوالای زیاد دیگر ...
اگر به ما توصیه شده سفر کنیم و از پیشرفت و علم و تجربه بقیه ممالک به نفع مملکت خود بهره ببریم ، چرا وقت اینگونه سفرها صرف گشت و گذار، خرید شخصی و کارهای متفرقه می شود و اگر سمینار، نمایشگاه و جلساتی برگزار می شود، فقط در حد حرف باقی می ماند و رهتوشه های این سفرهای گران فقط می شود گزارشات کاغذی برای لای زونکن های بایگانی و عکس های شخصی آلبوم های خانه ها و فیلم های یادگاری ؟
این تذکر و نقد فقط به موضوع صنعت حمل و نقل و قطار مرتبط نیست بلکه به همه موضوعات و صنایع مختلف تنه می زند و می شود این اشکال را به همه حوزه ها و موضوعات مختلف مانند کشاورزی، صنعت توریسم ، خدمات شهری و اجتماعی و صدها بخش دیگر وارد دانست.
در همین جا ازتلاش همه مدیران، کارکنان دولت، سازمانها، شرکتهای دولتی و خصوصی و مراکزی که دلسوزانه و با خلوص نیت به انجام وظایف خود همواره مشغول بوده اند و فکرشان خدمت و تلاش برای اعتلا و پیشرفت کشور بوده صمیمانه عذرخواهی و تشکر می نماییم و اعلام میداریم هدفمان از نقل اینگونه گزارشات و نقد برخی افراد بی مسولیت ، زیر سوال بردن خادمان واقعی و مخلص میهنمان نبوده و نخواهد بود. در اینجا برای همه خادمان با خلوص که شبانه روز به خدمتگزاری مشغولند آرزوی سلامتی و موفقیت می نماییم.
مرکز اطلاعات جامع چین - چینستان

Start typing and press Enter to search