سقوط سهام‌های آسیایی پس از شکست مذاکرات تجاری چین و آمریکا

پس از اتمام گفتگو های تجاری آمریکا و چین بدون هیچ گونه پیشرفت قابل ملاحظه، بورس های آسیایی در روز جمعه با کاهش ارزش روبرو شدند.به گزارش چینستان به نقل از رویترز، علت دیگر سقوط سهام ها به علت سخنرانی رییس فدارل رزرو (بانک مرکزی آمریکا) که نکات تازه ای در باره جهت سیاست پولی ایالات متحده در بر خواهد داشت بوده است.

در همین حال کنشگران بازار پیش بینی نمودند که بورس های اروپایی نتایج مختلطی را ثبت نمایند. نماد FTSE بریتانیا ۰٫۱۵% کاهش داشت، DAX  آلمان ۰۱% افزایش را تجربه نمود و CAC  فرانسه نیز با ۰٫۰۵% رشد مواجه شد.

آمریکا و چین مذاکرات دو روزه خود در واشنگتن را در روز پنجشنبه با پایان رساندند، در حالی که هیچ نتیجه موفقیت آمیزی از گفتگو ها حاصل نشد. در همین حال جنگ تجاری این دو اقتصاد بزرگ با دور تازه ای از تعرفه های دو جانبه تشدید شد.

هر دو کشور در روز جمعه تعرفه های برروی ۱۶ میلیارد دلار از محصولات طرف دیگر اعمال کردند. آمریکا در ماه جولای نیز تعرفه های دیگری بر بر کالاهای چینی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار وضع کرده بود.

به گزارش اکونومیست تعرفه های ۲۵ درصدی  روز جمعه آمریکا شامل واردات ۲۷۹ نوع قلم محصولات از جمله ابزار نیم رسانا و موتور سیکلت می باشد. چین هم تعرفه های تلافی جویانه خود را به همین مقدار یرروی کالاهایی همانند فولاد و خودرو وضع کرد.

پیش از مذاکرات دونالد ترامپ در در مصاحبه ای اعلام کرده بود که به نتیجه این نشست چندان خوشبین نیست  او گفته بود که  حل اختلافات تجاری میان دو کشور نیاز به زمان دارد زیرا چین برای مدت طولانی روزگار خوشی داشته" و به همین دلیل”لوس"  شده است. او همچنین چین را متهم نمود که پول ملی خود را دستکاری می کند تا از تأثیر تعرفه ها کم کند.

در روز جمعه همچنین شاخص بورس Hang Seng هنگ کنک ۰٫۵۵% کاهش داشت و شاخص ترکیبی شانگهای نیز ۰٫۳۵% افت داشت. بورس های استرلیا ۰٫۱۵% رشد داشتند و KOSPI کره جنوبی نیز ۰٫۲% افزایش داشت. Nikkei ژاپن نیز ۰٫۶۵% بالاتر رفت که به علت کاهش ارش ین بود.

سهام شرکت های صنعتی بزرگی نیز همچون بویینگ و Caterpillar نیز کاهش چشمگیری در بورس نیویورک داشتند.

منبع: تابناک اقتصادی

Start typing and press Enter to search