سودهای کلان در اقتصاد همسریابی چین

China dating
چندی پیش، مرکز آموزش و تبادلات وابسته به کمیته ملی تنظیم خانواده و پایگاه اینترنتی جیا یوان – بزرگترین پایگاه اینترنتی همسریابی در چین نظرسنجی ای انجام داد که بر اساس آن تعداد جوانان مجرد بیش از هجده ساله در چین به ۲۴۹ میلیون نفر رسیده است. این به معنای آن است که این جمعیت همه در شرایط همسریابی و آمادگی برای ازدواج هستند. این فرصت، بازرگانی جدیدی درباره کمک در همسریابی به برخی جوانان از سوی گروهی از شرکت ها فراهم کرده است.
آقای دنگ دا که در سال ۱۹۸۵ میلادی متولد شده در هفت سال گذشته از شغل خود که حقوق سالانه از به ۱۰۰ هزار یوان می رسید استعفا داده و خود یک پایگاه اینترنتی همسریابی راه اندازی کرده است.
وی درباره دلیل استعفا از شغلش و راه اندازی این پایگاه اینترنتی می گوید: دوست دارم اصولا کارهایی را که انجام می دهم با چالش همراه باشد. در آن زمان یعنی هفت سال پیش، یک مقاله درباره اقتصاد همسریابی خواندم که در آن اوضاع کنونی، دورنما و محیط توسعه اقتصاد همسریابی در چین تحلیل و تجزیه شده بود. من هم با در نظر گرفتن شرایط آن زمان، به این باور رسیدم که با توجه به جمعیت زیاد چین و تسریع روند شهری شدن، تعداد جوانان مجردی که در پیدا کردن همسر ایده آل خود مشکل دارند زیاد خواهد شد. بنابراین تصمیم گرفتم یک پایگاه واسطه همسریابی راه اندازی کنم.

China-dating
اقتصاد همسریابی و ازدواج شامل حلقه ای بزرگ از جمله آموزش، برگزاری جشن عروسی، عکسبرداری عروسی، برگزاری مهمانی عروسی و برنامه ریزی برای گذراندن ماه عسل و غیره است. با این حال، آقای دنگ دا در سال ۲۰۰۷ با تنها ۵۰ هزار یوان سرمایه، پایگاه خود را در استان فو جیان واقع در شرق چین راه اندازی کرد.
با توجه به سختی آغاز کار در این زمینه جدید، در دو سال اول زیان دید، اما تا سال ۲۰۱۱، سود پایگاه آقای دنگ دا نسبت به سال قبل ۸۰ درصد افزایش یافت که البته بخش عمده ای از این سود از حق عضویت کاربران اینترنت در پایگاه است. افزون بر این، با شهرت یافتن پایگاه، درآمد پخش آگهی برای شرکت ها نیز به این میزان سود افزوده شد.

China dating1
کارشناسان بر این باورند که اقتصاد همسریابی و ازدواج چین نیروی بالقوه زیادی برای توسعه داشته و دورنمای درخشانی دارد. داده های منتشر شده تجارت الکترونیک چین نشان می دهد که تا کنون بیش از ۵۰ پایگاه واسطه همسریابی و ازوداج راه اندازی شده و میزان داد و ستد آن ها در سال ۲۰۱۲ به یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون یوان می رسد. پیش بینی می شود که میزان این داد و ستد تا سال ۲۰۱۴ به بیش از ۲ میلیارد یوان برسد.
لازم به یادآوری است که پایگاه اجتماعی و همسریابی جیا یوان به بورس نسدک وارد شده است. این نشان دهنده آن است که بازار اقتصاد همسریابی و ازوداج در چین میدان توسعه وسیعی داشته است. با توجه به جمعیت بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیونی جمعیت چین، اگر ۱۰ درصد آن ها واجد شرایط و سن ازدواج باشند و هر نفر در همسریابی تنها ۱۰۰ یوان هزینه کند، ارزش بازار آن به بیش از ۱۰ میلیارد یوان می رسد.
بر اساس آمار، تعداد صنایع مستقیم مربوط به ازدواج بیش از ۳۰ صنعت و صنایع غیر مستقیم بیش از ۷۰ صنعت را شامل می شود. به دنبال تولید محصولات و عرضه خدمات مربوط به آن، از جمله برپایی مهمانی عروسی، اجاره و فروش لباس عروسی، جواهر فروشی، برگزاری مراسم جشن و کالاهای مربوط به ازدواج، بازار همسریابی و ازدواج در چین گسترده تر و جزیی تر می شود.
چن هائو بازرگانی مشهور در زمینه خرید و فروش فیروزه در شهر شن جن است. چندی پیش او پیشنهاد دوستان خود را پذیرفت و سعی کرد تا امور بازرگانی خود را به زنجیره صنایع ازدواج پیوند بدهد و با پایگاه همسریابی دنگ دا همکاری کند. وی در این باره عنوان کرد که اکنون بسیاری از جوانان به فیروزه بسیار علاقه دارند. با توجه به افزایش خرید و فروش فیروزه در سال های پیشین، خرید این سنگ قیمتی به روشی برای سرمایه گذاری برای بسیاری از جوانان تبدیل شده است.

Visitors participate in speed dating at
در کنار همه این ها، یکی از مهمترین اتفاق هایی که هر چینی در طول عمر خود تجربه می کند بدون شک تجربه ازدواح است. پسر و دختر از آشنایی، علاقه مندی به یکدیگر تا برگزاری مراسم عروسی هزینه های زیادی پرداخت می کنند. به دنبال توسعه اقتصادی و اجتماعی و بالا رفتن سطح رفاه در زندگی مردم، هزینه ها برای برپایی مراسم و جشن های مربوط به عروسی، عکس برداری و غیره نیز سال به سال بیشتر شده است.
آقای لیو که امسال ۲۶ سال دارد و کارمند یک شرکت شهر شانگهای است، قصد دارد پس از دو سال دوستی با دختر مورد علاقه اش در ماه سپتامبر مراسم عروسی برگزار کند. وی در این باره توضیح می دهد: برگزاری مهمانی عروسی در رستوران خوب هزینه زیادی دارد. برای نمونه، اکنون برای برگزاری مهمانی عروسی در رستوران نه چندان عالی در شهر شانگهای برای هر میز حدود ۶۰۰۰ یوان هزینه لازم است. با حساب تعداد دوستان و بستگان ما دو نفر، تقریبا برای مهمانی دادن حدود ۱۵۰ هزار یوان هزینه باید بپردازیم. این مبلغ برابر با حقوق یک ساله من است.
بر اساس آداب و رسوم سنتی چین، پسر و دختر پس از ثبت نام برای ازدواج در محضر باید بستگان و دوستان خود را به مهمانی عروسی دعوت کنند. پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۳ تنها در شهر پکن حدود ۲۰۰ هزار زوج با هم ازدواج خواهند کرد. بر اساس آمار، تقریبا تمامی رستوران های خوب در روزهای خجسته برای ازدواج در کل سال رزرو شده است. با توجه به این، در برخی مناطق چین رستوران های ویژه برای برگزاری مهمانی عروسی راه اندازی شده که این رستوران ها تنها برگزاری مراسم عروسی را می پذیرند و هزینه آن ها هم بسیار بالاست.
خانم چن جین که طراح ارشد یک شرکت برگزاری مراسم عروسی است، در این باره عنوان می کند: فعالیت های شرکت بسیار زیاد و امور شرکت بسیار شلوغ است، در هر سال سفارش های زیادی به ما داده می شود، اما با توجه به تعداد نیروهایی که در اختیار داریم، در سال تا حد اکثر ۲۰۰ سفارش نامه را می توانیم بپذیریم. بنابراین، بسیاری از شرکت های کوچک تر از ما راه اندازی شده اند که به طور مشترک از سود این بازار بهره مند می شود.

dating
با توجه به هزینه سنگین و پیچیدگی در تدارک عروسی، نمایشگاه های گوناگون عروسی مناطق مختلف چین در سال های پیشین برگزار شده است که این نمایشگاه ها برای شرکت های گوناگون خدماتی عروسی فرصت های فراوان تجاری فراهم کرده است. برای نمونه، در نمایشگاه عروسی شهر شانگهای که چندی پیش برگزار شد و تنها دو روز به طول انجامید، بیش از یک میلیارد یوان داد و ستد شده و رکورد جدید ایجاد شد.
یکی از تشکیل دهندگان نمایشگاه عروسی در این باره توضیح می دهد: در سال های پیشین، این نوع نمایشگاه روز به روز بیشتر مورد پسند جوانانی که در شرایط ازدواج قرار دارند، قرار گرفته است. در این نمایشگاه ها، شرکت های خدماتی عروسی زیادی در زمینه های برپایی مراسم عروسی، تعمیر خانه، فروش محصولات الکترونیکی و اثاثیه نو برای زوج های تازه، آرایش عروس و غیره حضور می یابد، که در حقیقت می توان گفت همه این تشریفات، اقتصاد همسریابی و ازدواج را تبدیل به یک صنعت شیرین کرده است. به طوری که مجردها همسر ایده آل خود را پیدا کرده و سودی برای شرکت های مربوط به همراه می آورند.

منبع رادیو چین

Start typing and press Enter to search