شورش زاغه نشینان چین علیه ثروتمندان

gold-car-in-china

شورش زاغه نشینان چین علیه ثروتمندان

بزرگترین سرمایه داران چینی را بشناسید

زاغه نشینان امیدوارند اقتصاد چین آنها را از ادامه این زندگی نجات دهد ولی حداقل طی ده سال گذشته آنها از اقتصاد چین تنها کار زیاد و پول کم بدست آورده اند.

طی سال های گذشته همزمان با رشد اقتصاد چین، تعداد ثروتمندان چینی هم افزایش یافته اند ولی همچنان روایت های اکونومیست نشان می دهد سرمایه داران شاخص چینی که رقابتی سخت با ثروتمندان جهانی دارند، محدود باقی مانده اند. طی سال های گذشته اندازه طبقه متوسط چین افزایش یافته است و همین موضوع سبب شده تا جریان سرمایه داری مطلق قدری محدود شود. با این حال سرمایه داران چینی، مردم روستایی چین را وارد فضای اقتصاد جهانی کرده اند. در محل کسب و کار یکی از همین ثروتمندان بزرگ چینی شهرکی با جمعیت ۱۰۰ هزار زاغه نشین زندگی می کنند. زاغه نشینانی که امیدوارند اقتصاد چین آنها را از ادامه این زندگی نجات دهد ولی حداقل طی ده سال گذشته آنها از اقتصاد چین تنها کار زیاد و پول کم بدست آورده اند. تاکنون بارها دولت چین تلاش کرده تا با تزریق پول به این بخش اجتماعی، مانع از شورش های آنها شود ولی هنوز هم ثروتمندان بزرگ چینی نمی دانند تا چه زمانی می توانند در مقابل این زاغه نشینان ایستادگی کنند.
معلم گلف

باشگاه اوو ـ باشگاه گلف آسیا‌ـ در هنک‌کنگ و یکی از شلوغ‌ترین مناطق این شهر قرار دارد. گلف به عنوان بازی پولدارها و طبقه بالا در چین بسیار مورد توجه است. هنگ‌کنگ یکی از گران‌ترین و ثروتمندترین شهرهای جهان به شمار می‌آید و به واسطه هزینه‌های بالای زندگی بدل به مقر ثروت‌مندان چینی شده است. این در حالی است که یکی از بزرگ‌ترین زاغه‌نشین‌های جهان هم در همسایگی این شهر قرار دارد که بیش از ۱۰۰ هزار زاغه‌نشین را در خود جای داده است.

باشگاه دار پرکار

گالری او در منطقه مشهور هنری پکن قرار دارد. لی خیلی زود متوجه پتانسیل‌های بازار هنری در چین شد و اولین گالری‌ها در پکن را باز کرد. او دختر یکی از افسران مهم ایالت سوچان است. لی همکاری‌های متعددی با ای وی وی (هنرمند مشهور و معترض سیاسی چینی) داشته و به ایجاد نسل تازه‌ای از هنرمندان چینی کمک کرده است.

عضو همیشگی حزب

وی خیه‌ئن عضو حزب کمونیست و سرپرست دهکده هواخی ـ ثروتمند‌ترین دهکده چین‌ـ است. او و خانواده‌اش تقریبا حاکم مطلق‌العنان این دهکده مدل هستند. گفته می‌شود آنان بر مردم این منطقه چنان حکومت می‌کنند که امپراطوران سنتی چین حکومت می‌‌کردند. این روستا که به شکل مصنوعی ساخته شده در درون خود مدلی از دیوار چین،‌ میدان تیان‌آن‌من، طاق نصرت، و دیگر آثار ماندگار معماری را دارد.

از سرمایه داری تا باشگاه داری

چن متعلق به خانواده‌ای است که باشگاه ۹ اژدها را اداره می‌کند. این باشگاه یکی از گران‌ترین باشگاه‌های شانگهای است. ۲۷ زمین گلف ، یک زمین چوگان، و یک تفرج‌گاه فوق‌العاده ساحلی دارد. چن مدیر این باشگاه‌ها است علاقه‌اش پز دادن لامبورگینی اسپورتش است. یکی از پیامدهای توسعه چین و رفاه آن، توجه به واردات چین و گرم شدن بازار اسب‌سواری در میان ثروتمندان است.

کمپانی بزرگ صنعتی

یین مینگ‌شان بنیانگذار و مدیر گروه صنعتی لیفان است که کارش تولید ماشین و موتورسیکلت در کلان‌شهر چانگ‌کینگ است. کالاهای تولیدی این کارخانه عموما برای بازار داخلی چین تولید می‌شوند و اغلب برای طبقه متوسط نوظهور این کشور طراحی شده‌اند. شرکت او بسیار موفق است و خود یین هم یکی از ثروتمندتر افراد چینی محسوب می‌شود.

کارآفرین تلویزیونی

برای خودش یک پا ستاره است. مجله پیپل زمانی او را مهم‌ترین زن چینی در قید حیات نامید. تهیه‌کننده و مجری تلویزیون در شانگهای است. چهار کتاب نوشته و اولین خط تولید لوازم آرایشی در چین را در سال ۱۹۸۹ راه‌اندازی کرده است. این خط تولید مدتی است که به کمپانی اورال فرانسه فروخته شده اما جین هنوز در آن سهام دارد و نماد آن محسوب می‌شود. علاقه چینی‌ها به آرایش و زیبایی به لوازم آرایشی محدود نمانده و اکنون چین بعد از آمریکا و برزیل، بیشترین میزان جراحی زیبایی را در خود دارد.

مدیر گلف باز

او مدیر مشهورترین و پرپرستیژترین باشگاه گلف در چین است. خودش قبلا به طور حرفه‌ای این بازی را انجام می‌داده و چهارمین قهرمان ملی چین در بازی‌های گلف محسوب می‌شود. بازی گلف به عنوان ورزش در سال‌های اخیر در چین مورد توجه قرار گرفته است اما هنوز دوران طفولیت خود را می‌گذراند. برآوردهای مختلفی درباره گلف‌بازها وجود دارد که تعداد آن‌ها را بین ۳۰۰ هزار تا ۳ میلیون تخمین می‌زند. همین تعداد هم نشان می‌دهد که پول زیادی در این حوزه خوابیده است.

مدیر بانک چینی ساکن سوئیس

فونگ مدیر شعبه بانک سوئیسی UBS در شانگهای است. از آنجایی که تعداد ثروتمندان چینی به سرعت در حال افزایش است، چین بدل به بازاری مهم برای بانک‌های سوئیسی شده است. جذب بانک‌هایی مانند UBS بخشی از برنامه دولت چین است که می‌خواهد شانگهای را بدل به یکی از مراکز عمده مالی جهان کند. البته چین در این مسیر راهی طولانی در پیش دارد. با این حال باید مدنظر داشت که ۲۰ سال پیش، شانگهای فاقد بورس بود و اکنون رقیب جدی هنگ‌کنگ در منطقه است.

چوگان باز ثروتمند

در باشگاه‌اش ده‌ها اسب نگه‌داری می‌شوند و حتی تعدادی بازیکن آرژانتینی چوگان هم در میان کارمندانش دیده می‌شوند. بازی چوگان پس از انقلاب فرهنگی در زمان مائو دیگر در چین برگزار نمی‌شد. خیا یک‌بار در گفتگو با روزنامه دیلی تلگراف گفته است که پس از دیدن چوگان بازی پرنس چارلز ـ ولیعهد بریتانیاـ مصمم شده که چوگان را در چین احیا کند. او گفته است:‌« گفته می‌شود در چوگان در غرب، بازی اشراف است. ما در چین اشرافیت نداریم اما تعداد زیادی آدم هستند که خیلی خیلی سریع پولدار شده‌اند. می‌خواهم این‌ها را تشویق کنم که مانند آدم‌های متشخص رفتار کنند و چوگان بازی هم بخشی از این رفتار متشخص است»

امپراطوری تجاری

ما جینگ و شوهرش های‌فنگ بدون تردید قدرت‌مند‌ترین افراد در شهر پنگالی چین هستند. خودشان را «زوج جادویی» می‌نامند. آخرین پروژه‌‌شان ساخت هتلی مجلل به سبک امپریال پالاس (یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین هتل‌های لاس وگاس) بود. جینگ بر خلاف نظر پدرش با های‌فنگ ازدواج کرد و شغل پزشکی را به شوق ورود به بازار تجارت رها کرد. این دو کارشان را با راه اندازی یک رستوران آغاز کردند.

منبع: خبر آنلاین

Start typing and press Enter to search