همایش بین‌المللی چشم‌انداز توسعه روابط ایران و چین با محوریت گردشگری و تجارت

توسط امین

اولین همایش بین‌المللی چشم‌انداز توسعه روابط ایران و چین با محوریت گردشگری و تجارت ۲۸ دی ماه ۱۳۹۶ در هتل لاله تهران برگزار شد. این همایش به همت سفارت جمهوری خلق چین و انجمن دوستی ایران و چین برگزار شد و تعداد زیادی از فعالان صنعت گردشگری از دوکشور حضور داشتند. مدیران و کارشناسان گردشگری، جامعه هتلداران، جامعه راهنمایان تور، نماینده سرمایه گذاران صنعت توریسم، مطبوعات و هفته نامه صنعت و توریسم، مرکز اطلاعات و خدمات جامع چین)چینستان(، استادان و دانشجویان رشته های مرتبط دانشگاهی و تعدادی از اعضای اتاق بازرگانی و انجمن دوستی ایران و چین از حاضرین در این همایش پربار یک روزه بودند.

بازار عظیم چین در گردشگری

وزیر گردشگری چین پیامی به این همایش ارسال کرده بود، در این پیام با اعلام اینکه چینیان بیشترین گردشگران دنیا و چین چهارمین کشور توریست‌پذیر در جهان است، تمایل این کشور را برای تقویت حوزه‌هایی همچون تحقیق و توسعه، بازاریابی و آموزش افراد و افزایش همکاری‌های خود با ایران اعلام کرد.

به علاوه یانگ سن ، سفیر این کشور در تهران نیز با اشاره به سابقه طولانی روابط دو کشور اظهار کرد: «با عقد تفاهم‌نامه همکاری میان دو کشور در چارچوب طرح یک جاده، یک کمربند، تلاش‌ها را برای بسط و توسعه روابط سالم دو‌طرف و در تمامی حوزه‌ها آغاز کردیم که بازتاب این مساله در رشد چشمگیر تبادلات تجاری در سال ۲۰۱۷ که به رقم ۳۳ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار رسید قابل مشاهده است.»

وی افزود: «در سال ۲۰۱۷ سفارت چین در ایران تعداد ۱۱۲ هزار روادید برای ایرانیان صادر کرد که از رشدی ۸۸ درصدی نسبت به سال گذشته حکایت دارد.» وی با اشاره به بازار گسترده گردشگران چینی در جهان ادامه داد: «در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۲۹ میلیون گردشگر از کشور چین به دیگر کشورهای جهان سفر کردند. در این میان تعداد قابل توجهی به کشورهایی رفته‌اند که در مسیر طرح یک جاده، یک کمربند قرار دارند.»

دوو ژائوکینگ ، رئیس بخش فرهنگی سفارت چین در ایران نیز در این همایش با اشاره به آمار روزافزون گردشگران خروجی چین تصریح کرد: «پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ تعداد گردشگرانی که از کشور چین به سایر کشورهای جهان سفر می‌کنند به رقم ۱۵۰ میلیون نفر برسد.»… «تصمیم ما بر آن است به گونه‌ای مشارکت داشته باشیم که بتوانیم سفر ۸۵ میلیون نفر از گردشگران خود را در این مسیر هدایت کنیم تا درآمدی ۱۱۰ میلیارد دلاری برای کشورهای این منطقه حاصل شود.» وی در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده در خصوص فعالیت غیرمجاز بنگاه‌های گردشگری چینی در ایران اظهار کرد: «گردشگران چینی که به ایران سفر می‌کنند با کمبود واحدهای اقامتی و همچنین دسترسی محدود به رستوران‌های چینی و راهنمای مسلط به زبان چینی روبه‌رو هستند.»

 نیاز به رشد و افزایش زیرساخت ها

اما در این همایش سعید اوحدی ، معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز از کمبودهای  کشور برای پذیرایی گردشگران انتقاد کرد و افزود: «یک نمونه از ضعف در زیرساخت‌ها، کمبود زیرساخت‌های اقامتی است؛ به طوری که از میان حدود ۱۱۲۰ هتلی که در پهنه کشور وجود دارد، تنها ۳ درصد از آنان باکیفیت بوده و ۵ ستاره هستند.» وی با طرح مسئله جذب سرمایه‌گذاران چینی در بازار گردشگری ایران گفت: «ایران یکی از مترقی‌ترین قوانین را درخصوص حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی دارد که موجب شده هیچ ریسکی متوجه سرمایه آنان نباشد. معافیت‌های مالیاتی گسترده‌ای برای سرمایه‌گذاران لحاظ شده و برای این افراد و اعضای خانواده‌شان روادید چندبار ورود صادر می‌شود.»

از سوی دیگر، محمد محب‌خدایی ، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی نیز در این همایش با تاکید بر اهمیت بازاریابی تخصصی اظهار کرد: «در معاونت گردشگری سازمان میزهای تخصصی برای بازارهای هدف شکل گرفته ... این رویه با تشکیل میز عراق آغاز شده و با دایر شدن میز چین ادامه پیدا خواهد کرد ... با چند برنامه‌ریزی ساده و در صورتی که راندمان فعالیت‌ها اصلاح شود، بدون هیچ توسعه زیرساختی خاصی می‌توانیم رقم کنونی ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر ورودی به کشور را به میزان ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افزایش دهیم.»

پنل های تخصصی و تقدیر از برگزیدگان و فعالان

در ادامه این همایش دو پنل برگزار شد؛ پنل اول به بررسی اشتراکات فرهنگی موجود و نگاه به جاده ابریشم نوین و فرصت های بازرگانی پیش رو و بررسی توسعه گردشگری دو کشور و چالش‌ها و موانع پرداخته شد. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به همراه رئیس جامعه هتلداران و سفیر سابق ایران در چین به همراه رئیس بخش فرهنگی سفارت چین در ایران و یکی از اعضای هیات مدیره جامعه راهنمایان، رئیس انجمن دفاتر مسافرتی ایران سخنرانی کردند.

پس از جلسه پرسش و پاسخ پنل دوم با موضوع فرصت های تجاری خرد و کلان بخش های خصوصی در حوزه گردشگری و نقش سازمان‌های دولتی دو کشور برگزار شد. در این پنل نیز رئیس جامعه تورگردانان، نایب رئیس انجمن دوستی ایران و چین، علمایی استاد دانشگاه و پژوهشگر روابط ایران و چین، نماینده سازمان گردشگری در شانگهای و رایزن سیاسی و فرهنگی سفارت چین سخنرانی کردند.

همچنین از مقالات ارائه شده به این همایش دو مقاله برگزیده شده بود. امین خوشنواز مدیر عامل شرکت افق تجارت چینستان با موضوع"چرا چینی‌ها باید خیلی بیشتر به ایران سفر کنند؟" و فائزه آخوندی از فعالان گردشگری با موضوع "بررسی انتظارات و رضایت گردشگران چینی در سفر به ایران" نویسنده دو مقاله برتر بودند که مقالات خود را ارائه کردند.

در کنار این همایش غرفه های کوچکی از فعالیت های مختلف مرتبط با این برنامه برپا شده بود از جمله شرکت های ایرانی که خودرو چینی وارد و تولید میکنند ، موسسه ای برای  آموزش زبان چینی و غرفه فروش صنایع دستی و معرفی پروژه های سرمایه گذاری چینی. نمایشگاهی نیز از عکس های منتخب گردشگری عکاسان ایرانی نیز در کنار این همایش برپا شده بود، این عکسها برگزیده های عکس های شرکت کننده در فراخوان عکاسی این همایش بود که در پایان مراسم نیز از آنها به همراه برخی از فعالان این حوزه و برگزارکنندگان همایش تقدیر شد.

Start typing and press Enter to search