چین غول مصرف مس جهان

کشور چین در ثبت رکورد در اکثر زمینه ها توفیقات عدیده ای بدست آورده است. این کشور به دلیل بازار بزرگی برای مصرف یکی از مهمترین بازارهای جهان است. همه تولید کنندگان بزرگ و فروشندگان مواد اولیه جهان به فکر تصاحب این مارکت پرمصرف هستند. مطلب زیر در مورد آمار و اخبار مصرف فلز مس در کشور چین است و طبیعی است که مسئولین کشور عزیزمان ایران با داشتن منابع خوبی از این محصول استراتزیک مدیریت هوشمندانه ای در زمینه صادرات این فلز گرانبها به کشور چین داشته و که منافع ملت ایران در این مورد تامین باشد. به همین بهانه مخاطبان عزیز را به مطلبی از سایت مس پرس جلب می کنیم.

کمتر از سه دهه پیش، چین -کشوری با بیش از یک میلیارد جمعیت- تصمیم می‌گیرد که از الگوی هزارساله انزوای مطلق یا نسبی دست بشوید و آگاهانه با سایر نقاط جهان برای خلق یک امپراتوری نوین سیاسی و اقتصادی ارتباط برقرار کند.

در حقیقت، «سیاست‌ درهای باز» مبنا و پایه این سیاست در چین از ۱۹۹۰ تاکنون شده است و سریع‌ترین رشد اقتصادی ممکن و بدون وقفه را برای چین به ارمغان آورده است. از مهم‌ترین تأثیرات این رشد بدون وقفه در چین، تبدیل‌شدن این کشور به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات آهنی و غیرآهنی در دنیاست؛ به‌طوری‌که اکنون کشور چین، با مصرف بیش از نیمی از مس تولیدشده در جهان، غول مصرف مس نام دارد. چین حتی در بحبوحه رکود فراگیر اقتصادی در سال ۲۰۰۸ و بعد از آن با اعمال سیاست‌های حمایتی از صنایع خرد و کلان خود، موفق به حفظ رشد حدود هفت‌درصدی شد. با آغاز سال ۲۰۱۷ برخی مؤسسات و تحلیل‌گران اقتصادی و همچنین شرکت‌های مهم معدنی دنیا بر این باورند که ممکن است چین طی دو دهه آینده نتواند همچون سه‌دهه پیش رشد اقتصادی خود را حفظ کند و احتمالاً با کاهش رشد و به‌تبع آن کاهش فلزات اساسی روبه‌رو خواهد شد و آن را زنگ خطری برای فعالان بازار فلزات اساسی در بلندمدت می‌دانند؛ اما اکنون شرکت «تِک» که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های منابع معدنی در کاناداست، در تازه‌ترین گزارش خود در مورد وضعیت اقتصادی چین در سال جاری و همچنین تا سال ۲۰۳۰ به بررسی میزان مصرف مس چین پرداخته است. تحلیل‌گران این شرکت بر این باورند که در بلندمدت به‌رغم کاهش متوسط رشد سالانه مصرف مس کشور چین، از ۹/ ۱۱ درصد طی ۲۶ سال گذشته (از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۶) به ۷/ ۲ درصد طی ۱۴ سال آینده (از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۳۰)، متوسط رشد حجمی مس تغییر چندانی نمی‌کند. به‌علاوه، این موسسه تأکید می‌کند ‌که کاهش متوسط رشد سالانه مصرف مس کشور چین در این بازه زمانی منجر به کاهش تقاضای جهانی مس در نخواهد شد؛ چراکه «اقتصاد سایر کشورهای جهان مانند هند و کشورهای حوزه CIS و خاورمیانه و اقتصادهای نوظهور آسیایی، مسیر روبه رشدی را طی خواهند کرد.»
«تِک» با اشاره به تزریق اعتبارات در اواخر سال ۲۰۱۵ به اقتصاد چین می‌نویسد: «اقتصاد این کشور روند رو‌به‌رشد قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه کرد و پروژه‌های زیرساخت و توسعه‌ای بسیاری را به نتیجه رساند. با این‌ وجود، با توجه به عملکرد فصل اول سال جاری، سیاست‌های پولی این کشور از حالت انبساطی به انقباضی تغییر پیدا کرده است.» از نگاه «تِک» این امر، «رشد بخش خدمات، تولید و همچنین بازار مسکن این کشور را تحت‌الشعاع قرار داد؛ به‌گونه‌ای که کمتر از میزان انتظار و نسبت به فصل گذشته رشد کردند.»
«تِک» در ادامه گزارش خود با اشاره به برگزاری انتخابات کنگره ملی کشور چین در اکتبر سال جاری می‌نویسد: «این موضوع نیز یکی دیگر از دلایلی است که باعث کاهش رشد در چین شده است؛ چراکه نامشخص بودن روند سیاسی کشور باعث اعمال نکردن سیاست‌های ناگهانی و محرک توسط دولت در این کشور شده است. درنتیجه، عملکرد ضعیف بخش‌های مختلف اقتصاد این کشور موقتی بوده و با تجدید قوای دولت در پاییز سال جاری که حدود نیمی از مسئولان سیاسی این کشور بازنشسته خواهند شد، اقتصاد این کشور همانند آنچه در برنامه توسعه برنامه‌ریزی شده، رشد خواهد کرد.»
این شرکت همچنین در گزارش خود با تأکید بر این‌که عملکرد ضعیف بخش‌هایی چون بازار مسکن و تولیدات صنعتی کشور چین، با کاهش همراه نبوده بلکه نرخ رشد آن‌ها کاهش یافته است، در این‌باره می‌نویسد: «کشور چین، با حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت، بزرگ‌ترین بازار مصرف در جهان است و رشد مصرف فلزات پایه ازجمله مس در این کشور، با اعمال هر نوع سیاستی، با رشد همراه خواهد بود.»
تحلیل‌گران «تِک» با بررسی عملکرد فصل اول بازار مسکن چین به این نتیجه رسیده‌اند که به‌رغم کاهش نرخ رشد خریدوفروش در این حوزه؛ اما حجم سرمایه‌گذاری‌ها افزایش یافته است و این امر، «بعد از انتخابات کنگره ملی، بهبود یافته و سرمایه‌گذاری‌های موجود، کاهش رشد تولید ناخالص داخلی این کشور را تا حد چشمگیری جبران خواهد کرد.»
«تک» در بخش دیگری از گزارش خود به تحلیل بازار مصرف مس بین‌ سال‌های ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۶ تا ۲۰۳۰ می‌پردازد و در پاسخ به منتقدان کاهش مصرف مس چین می‌نویسد: «متوسط رشد حجمی مصرف مس این کشور حدود ۳۷۲ میلیون تن در سال بوده که براساس پیش‌بینی‌ها این رقم تا سال ۲۰۳۰، به‌طور متوسط تا حدود ۲۸۳ میلیون تن در سال کاهش خواهد یافت. این کاهش متوسط رشد حجمی مصرف کمتر از ۹۰ میلیون تن مس در سال، توصیف بهتری از آینده تقاضای مس را نسبت به متوسط رشد مصرف سالانه مس نشان می‌دهد. دلیل این کاهش نرخ حجمی مصرف را نیز می‌توان به سیاست‌های بلندمدت کشور چین در جهت‌گذاری اقتصاد و صنعت این کشور از مصرف به تولید نسبت داد. با این‌ وجود، تقاضای مس کشور چین با وجود کاهش طی ۱۴سال آینده، همچنان میزان قابل‌توجهی خواهد بود.»

Start typing and press Enter to search