گزارشی از یک ضیافت بی نظیر در چین

عصر پنجشنبه بود و خسته از کارها و تردد در شهر شلوغ گوانجو. خودم را در جلوی مسجد هاوپن گوانجو دیدم. زود آمده بودم و هیچکس در حیاط مسجد نبود ولی صدایی از آشپزخانه می آمد. گفتم سری بزنم و اگر لیاقتی باشد کمکی کنم که با چهره نورانی آقا سید روبرو شدم پیرمرد مهربان و باخلوص ، همیشه پای هیئت. در اکثر مراسم او را در حال کار و تلاش و رسیدگی به امور می دیدم. همیشه از افراد وارد شده در مسجد به گرمی استقبال می کرد. سلامی گرم با مهربانی به من کرد که خستگی از تنم در رفت و با دیدنش روحم تازه شد.

خیلی دوستش داشتم بخاطر اخلاق نیکویش ، خلوصش ، مرامش ، ارادتش به اهل بیت و گرم بودنش با همه. نه تنها من ، همه دوستش داشتند. با همان لهجه شیرین آذری دعوتم کرد و داخل شدم. مشغول تدارکات شام برای هیئت بود. یک لحظه چشمم به گوشه آشپزخانه خورد و صحنه ای تعجب برانگیز دیدم. صفحه ای فلزی روز گاز که روی آنرا ظروف براق دیزی پر کرده بود. وای خدای من ، اینجا گوانجو کجا و دیزی خودمان کجا ؟ ازش پرسیدم چه کرده ای سید ؟ این ها کجا بوده ؟ دستت درد نکنه چه غوغایی کرده ای امشب. گفت کار آقا امام حسینه. دوستی داشتم از ایران می آمد زنگ زد که چه برایت بیاورم؟ گفتم من هیچ برای خودم نمی خواهم با آقا امام حسین (ع) حساب کتاب داری ؟ گفت بله . چه جور. خیلی به ایشون بدهکارم. منم بهش گفتم اگه حساب داری برای هیئت ظرف دیزی بیار ، اونم دستش درد نکنه اینها رو آورد فقط دو نفره آورده اونم طوری نیست عوضش بچه های هیئت دو نفره همسفره میشن سر سفره امام حسین (ع) دوستی ها بیشتر میشه . همینطور که فلفل دلمه ای و سس و مخلفات دیگه رو روی دیزی ها اضافه میکرد از صفای مرامش لذت می بردم و با همصحبتی این پیرمرد با تجربه کسب فیض و معرفت می کردم. چقدر با دقت کارها رو انجام میداد. آقا سید که در گوانجو دفتر تجاری داره و علاوه بر اون پسرش هم دفتر دبی رو اداره می کنه یکی از افراد هیئت محبین اهل بیت (ع) گوانجو است. همه هیئت همینجورن یکی از یکی با مرامتر و مخلص تر دوست داشتنی تر. آقا حامد، آقا فرشید ، آقای یامی، آقای محمد حاجی، حاج آقا رضا امیری، آقای چنگی، آقا سید مرتضی هاشمی و برادر با صفاشون آقا سید امیر، آقای راهپیما، آقای فکوری و آقای میرباقری، آقای عسکری، آقا مهران خسروی و علی آقا خسروی، حاج محمد تقی، علیرضا نجفی، بچه های خوب و مخلص لار و بچه های مخلص آذربایجان، بچه های مخلص آشپزخانه که همیشه با صدای نوحه کار میکنن و همزمان با کار سینه می زنن و نوحه ها رو زمزمه می کنن. این رو همیشه بدون که اگه اونهایی که توی آشپزخونه و توی اون همه گرما و مشکلات و خستگی با خلوص نیت و از ته خلوص و با آخرین احساسشون غذا برای اهل بیت (ع) آماده می کنن، اون غذا خوشمزه ترین غذای عالم میشه ، چون علاوه بر مواد غذایی حس توشه، حس عشق، مراسم خیلی خوبی بود و دعای کمیل که تمام شد سفره انداختند و سر سفره اهل بیت مهمانی با شکوهی بود.

Dizi heyat

توی گوانجو باشی و دور از وطن و سرسفره اهل بیت (ع)، دیزی اونم با طعم ایرانی و پر ملات ، چی میشه ، باور کنید خوشمزه ترین دیزی که خورده بودم همون شب بود و به خاطره ای ماندنی برایم تبدیل شد. به همین علت گفتم با ثبت اون وظیفه ای کوچک و ناقابل در قبال این دوستان گمنام و مخلصم انجام بدهم. واقعا جای همگی خالی خدا به همه بانیان و برپا کنندگان و خادمان هیئت خیر دنیا و آخرت عطا کنه که در شهر گوانجو جایی رو برای دور هم جمع شدن ایرانی های مسلمان تدارک دیده اند و با تحمل مشکلات بسیار زیاد پرچم و چراغ اهل بیت (ع) را برپا نگه داشته اند. برای همه آرزوی سلامتی و موفقیت می کنیم.

doaa komeil

مراسم دعای کمیل در گوانجو

اگر ساکن گوانجو هستید و یا در گوانجو کار می کنید و یا به گوانجو سفر کردید و پنجشنبه بود، می توانید ساعت هشت و نیم در مسجد هاوپن گوانجو تشریف ببرید و هم در جلسه قرائت قرآن و مراسم پر فیض دعای کمیل شرکت کنید و هم جمعی با صفا و با معرفت از مسلمانان هموطن خودتان را ببنید و با هم مهمان سفره با برکت اهل بیت سلام الله علیها باشید.

هیئت محبین اهل بیت (ع) گوانجو متشکل از ایرانیان ساکن این شهر علاوه بر همت در برپایی همه مراسم مذهبی و اعیاد هر پنجشنبه گردهم جمع شده و ضمن قرائت قرآن و دعای کمیل از همه حضار پذیرایی می کنند. اگر در جمعشان باشید از فیض شرکت در مراسم که بهره می برید هیچ ، ثواب دیدار مسلمانان و مومنان هموطن و حتی مسلمانان غیر ایرانی مخلص اهل بیت (ع) بهره مند خواهید شد. فضایی پر از معنویت و خلوص که هر تازه واردی را جذب می کند.
آدرس مسجد هاوپن به انگلیسی :

Guangzhou, Renmin nan Road, The head of Daxin Road, Haopan St, Haopan Masjed

آدرس مسجد هاوپن به چینی :

广州市人民南路大新路口(往北۱۰米) 濠畔街, 濠畔寺。

چنانچه برای آدرس مشکلی داشتید می توانید با تلفن ۱۳۵۵۶۰۴۹۶۴۴ تماس بگیرید.

از همه التماس دعا داریم.

Start typing and press Enter to search