جلوگیری از عوارض مسافرت هوایی به چین / Jet Lag

About-Jet-Lag-Airport-Sleeping

در سفرهای طولانی با هواپیما، ساعت داخلی بدن کار نمی کند و باعث بروز اختلالات موقتی خواب می شود. عارضه ای به نام jet lag در اثر مسافرت طولانی با هواپیما بروز می کند که علائمی دارد. در سفرهای چین به دلیل طولانی بودن مسافت هوایی حدود هشت ساعت اغلب این عارضه رخ می دهد.

علائم jet lag

- می خواهید بخوابید و نیاز به خواب دارید، اما خوابتان نمی آید و بیدار هستید.
- خستگی زیاد ناگهانی
- تضعیف عملکرد جسمی و ذهنی
- سردرد و مشکلات گوارشی

اگر شما دو روز و یا کمتر به سفر می روید و بعد به محل اصلی خود بر می گردید، نیازی به تطبیق دادن خود با سرعت محلی مقصد ندارید. ولی سعی کنید برنامه خواب خود را حفظ کنید. اما اگر برای چندین روز قصد ماندن دارید و با هواپیما به آن محل می روید، بهتر است تا آنجا که ممکن است خود را با ساعت محلی مثصد تطبیق دهید. ساعت رسمی کشور چین چهار و نیم ساعت از زمان رسمی کشور ایران جلوتر است. به دلیل طولانی بودن سفرهای هوایی چین ، برای جلوگیری از بروز عوارض ناشی از مسافرت با هواپیما، روش های زیر را به کار ببندید.

قبل از ترک کردن محل اصلی

۱- خوابیدن
قبل از سفر، مقدار زیادی بخوابید تا بدنتان بهتر با تغییر ساعت کنار بیاید. برنامه خواب خود را تنظیم کنید. اگر به شرق سفر می کنید، چند روز قبل از سفر، زودتر به تختخواب بروید.(کشور چین در شرق کشور ایران قرار دارد) اگر به غرب سفر می کنید، چند روز قبل از سفر، دیرتر به تختخواب بروید.

۲- ملاتونین
ملاتونین هورمون طبیعی تولید شده بدن می باشد که ساعت داخلی بدن را تنظیم می کند. اگر ملاتونین به مقدار لازم در بدن تولید شود، عوارض سفر هوایی کم خواهد شد. برخی از متخصصان خواب می گویند که ملاتونین یک درمان خوب برای jet lag می باشد. این متخصصان به مسافران پیشنهاد می کنند که سه روز قبل از سفر، ملاتونین مصرف کنند و تا زمانی که ساعت بدن با ساعت جدید تطبیق شود، دریافت ملاتونین را ادامه دهند.

۳- نور درمانی
چند روز قبل از سفر، ساعات روشنایی و ساعات تاریکی مقصد خود (جایی که می خواهید سفر کنید) را بپرسید و در همان ساعت ها، بدن خود را در برابر نور و تاریکی قرار دهید.

jet-lag-time

عوارض سفر هوایی در راه رسیدن به مقصد

۱- تنظیم ساعت
در شروع سفر، ساعت خود را براساس ساعت مقصد تنظیم کنید و فکر نکنید که الان ساعت در محل زندگی شما چند است . قطعا زمان برنامه ها و قرارهای شما باید بوقت چین تنظیم و اجرا شود.

۲- تنظیم خواب
اگر صبح به مقصد می رسید، در هواپیما بخوابید. اگر شب به مقصد می رسید، سعی کنید که در هواپیما نخوابید تا بتوانید در مقصد، در ساعت مناسب بخوابید. خوشبختانه اغلب سفرهای هوایی از ایران به چین در شب انجام می گیرد و این فرست برای خواب مسافران فراهم است بشرط آنکه با تدبر آن را تنظیم کنند. در بیشتر سفرها صبح به چین میرسید و اگر شب را در هواپیما خوب خوابیده باشید ، صبح سرحال و قبراق می توانید از روز استفاده کامل ببرید.

۳- راحت باشید.
لباس های راحت بپوشید و هر از چند گاهی و اگر ممکن باشد، از صندلی خود بلند شده و حرکت کنید.

۴- برای جلوگیری از اثرات کمبود آب، در طی پرواز آب بنوشید. نوشیدنی هایی که باعث کمبود آب بدن می شوند و با خواب شما تداخل دارند از قبیل کافئین را، در طول پرواز ننوشید.

About-Jet-Lag-Airport-Sleeping1

بعد از رسیدن به مقصد

۱- بیدار باشید. اگر صبح به چین رسیدید و نیاز به خواب داشتید، عصر برای چند ساعت چرت بزنید.

۲- بیرون بروید. نور خورشید به تطبیق ساعت داخلی بدن شما کمک می کند.

۳- دریافت ملاتونین را ادامه دهید. همانطور که گفته شد، ملاتونین هورمونی است که ساعت داخلی بدن را تنظیم می کند. سه روز قبل از سفر، ملاتونین را مصرف کنید و ۴ تا ۵ روز اول سفر، دریافت ملاتونین را ادامه دهید. نکته مهم این است که ۲ تا ۳ روز قبل از اینکه به خانه خود برگردید، مصرف ملاتونین را متوقف کنید.

۴- ورزش کنید. برنامه مرتب ورزشی داشته باشید، اما از ورزش کردن قبل از خواب جدا پرهیز کنید.

۵- به ندای بدن خود گوش دهید. Jet lag باعث می شود انرژی بدن کم شود، لذا بخوابید و خود را از خطر بیخوابی دور کنید. با عوارض سفر هوایی بجنگید، اما با تمام شدن انرژی ناشی از آن نجنگید.

۶- غذا یکی از مهمترین عوامل تنظیم مکانیسم بدن است. در اغلب هتل های چین وعده صبحانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سعی کنید سبزیجات و بویژه میوه را در برنامه غذایی قرار دهید تا از فواید آن بهره مند باشید.

jetlag1

توضیحات ضروری : در سفرهای تجاری چین به دلیل حجم کار و تلاش و تردد نیاز بیشتری به تنظیم و مدیریت برنامه دارید. سعی کنید در روزهای اول سفر زودتر به استراحت بپردازید و از برنامه هایی که خواب شما را بهم می زند بپرهیزید تا بتوانید صبح ها به موقع از خواب بیدار شده و به برنامه هایتان برسید.
در روزهای ابتدای سفر بیشتر مواظب خودتان باشید. اغلب شهرهای ورودی شما در کشور چین (پکن ، شانگهای ، گوانگجو) بنادری با آب و هوای آلوده هستند. بدن شما به دلیل خستگی و کمبود مواد لازم آمادگی سرما خودگی و یا بیماری دارد. یکی دو روز اول سفر با پوشش مناسب خود را در برابر بیماری ها محافظت کنید تا بدنتان به محیط عادت کند. حیف است چند روز از سفرتان را بخاطر بیماری هدر دهید.
در برنامه های تور چینستان ، راهنمای شما مشاوره های موثری را در زمینه سفرتان به چین در اختیارتان قرار می دهد. قطعا این مطالب از تجربه ها در سفرهای متعدد گردآوری و در اختیارتان قرار گرفته است تا سفری آرام و بانشاط داشته باشید.

به امید موفقیت و سلامتی شما در سفرهای چین با چینستان

منبع : سایت تبیان با تغییرات و اضافات

About-Jet-Lag-Airport-Sleeping2

Start typing and press Enter to search