چینی ها غیر قابل اعتماد در تجارت

fake-walnuts-China

آمار کسانی که در تجارت خود با چینی ها متضرر شده اند کم نیست.

اخبار این موضوع که چینی ها کالایی را فروخته، ولی در تحویل چیز دیگری ارسال کرده اند مرتب به گوش می رسد. یعنی تغییر سفارشات از لحاظ رنگ و اندازه و مدل و بسته بندی.

این موضوع که چینی ها یک کالا را با یک کیفیت خوب نشان داده و سفارش گرفته ولی در تحویل کالایی بدون کیفیت را ارسال کرده اند متداول است.

و یا ممکن است با شرکتی مواجه شده، مذاکره کرده و بیعانه پرداخت کنید و بعدا متوجه شوید اصلا وجود خارجی نداشته و همه آن چیزی که دیده اید یک شرکت مجازی بوده است و ...

و هزاران تجربه تلخ دیگر.

از هر راه ممکن باید تدابیر خود را در مورد تعامل تجاری با چینی ها بکار ببندید. بعد از معامله، جبران ضرر و برگشت ممکن است سخت یا ممکن نباشد. چینی ها در اینکه خودشان را به هواس پرتی و بی توجهی بزنند بسیار معروفند. وانمود می کنند که هیچ اتفاقی نیفتاده و شما تا آنها را متقاعد کنید زمان زیادی را باید تلف کنید. پی گیری و باز پس گرفتن پول یا گرفتن جریمه از طرفهای چینی بسیار سخت یا گاهی غیر ممکن است. دادگاهها در چین بصورت فدرالی یا منطقه ای اداره می شوند و دارای قوانین سخت و یکطرفه به نفع چینی هاست. رفتن به سفارت ایران و یا کنسولگری هم باید با مدارک قانونی و محکمه پسند باشد و گرنه آنجا هم کسی نمی تواند برای کسی کاری انجام دهد. قرار دادها و نوشته ها و فاکتورها باید به زبان انگلیسی و چینی باشد تا قابل دادخواهی باشد و تمام این پرونده ها هزینه های کلان و وکیل حاذق می طلبد و دنبال کردن این موارد همانند آب در هاون کوبیدن است.

پس بقول شاعر : آب این رود به سرچشمه نمی گردد باز

بهتر آن است که غفلت نکنیم از آغاز

مواظب باشید و به این توصیه ها دقت کنید چون این تجربه ها گران بدست آمده است :

۱ – در پیدا کردن فروشندگان، تولید کنندگان و شرکتهای چینی دقت کرده به سایت و ابزارهای ایترنتی و لوح های فشرده و کاتالوگ ها اعتماد نکنید و بعد از پیدا کردن، آنها را بررسی کنید تا از جایگاه خوب و با اعتباری برخوردار باشند. دقت کنید چینی ها در سند سازی – دکور سازی . راه اندازی سایت و کاتالوگ و عکاسی و اینجور موارد حرفه ای هستند و خیلی خوب می توانند تجار دنیا را گول بزنند.

۲ – در خرید کردن عجله نکرده بسیار دقت کنید با شیوه های حرفه ای خودتان به فروشنده تفهیم کنید. در کار خود دقت، حساسیت و تخصص دارید و از کالاها نمونه گرفته و عکس بگیرید و تمام ریز موارد را در فاکتور یا قرارداد ذکر کنید. در مذاکرات خود را هول نشان ندهید و احساساتی نشوید.

۳ – فروشندگان چینی این را خوب می دانند که شما بعد از خرید خود به فاصله چند روز کشور چین را ترک خواهید کرد و آنها می توانند هر بلایی سر شما و سفارش شما در بیاورند چون شما هر آنچه برایتان ارسال شده را نمی توانید باز گردانید.

۴ – اگر خود قادر به مذاکره و یا از قدرت لازم در این کار برخوردار نیستید از افراد با تجربه و یا مترجم قابل اعتماد کمک بخواهید. (مواظب مترجمان چینی باشید که از دو طرف کمسیون های کلان میگیرند و خودشان نوعی سود جو به حساب می آیند)

۴ – یکی از روش هایی که چینی ها از انحراف در معامله و خیانت در این کار باز می دارد وجود شرکت یا فردی مورد اعتماد شما در چین برای پی گیری این امور در زمان نبود شماست. بعد از رفتن شما باید پی گیری تحویل و بازرسی و مسائل مالی و موارد دیگر پی گیری شود.

۵ – سر راه شما افراد یا شرکتهایی سبز خواهند شد که خود را انسانهایی شریف و قابل اعتماد معرفی خواهند کرد. اغلب چینی هایی که یا زبان ایرانی می دانند و یا چند سالی را برای تحصیل در ایران گذرانده و تغییر نام به نامهای ایرانی داده اند . اکثرا قابل اعتماد نیستند و از دو طرف دستمزد های کلان می گیرند و در معامله شما مزاحمت ایجاد می کنند.

۶ – ایرانی ها معمولا با یکی دو بار سفر خود را به عنوان متخصص معرفی کرده به بقیه مسافران مشاوره های غلط و ناکارآمد می دهند. از گوش کردن  به توصیه های افراد غیر متخصص جدا خودداری کنید. آنها شاید در کار خود یا کالای خود موفق بوده اند ولی این به کار یا کالای شما ربطی ندارد.

راه چاره برای تجارت با چینی ها چیست  ؟

باید مواظب چینی ها باشید شش دانگ

Start typing and press Enter to search

گمرک