بلندترین پل های دنیا در چین

امروزه با پیشرفت قابل توجه شرق آسیا در حوزه‌های عمرانی و توسعه پایدار، کشورهای شرق آسیا به ویژه چین در اکثر موضوعات عمرانی بزرگ مثل سد، پل، تونل، آسمان خراش و ... سرآمد جهان هستند. به لیست بلندترین پل های دنیا نگاه کنید. این رتبه بندی ها هر چند سال یکبار دچار تغییراتی می شوند. اما اکنون کشور چین به جایگاهی دست یافته که به عنوان برترین و بزرگترین پل ساز دنیا تثبیت شده است. از ۱۰ پل بلند دنیا هفت پل در چین ساخته شده اند. بلندترین پل دنیا نیز در چین قرار دارد. نکته جالب در مورد این پل های بلند، ساخت اکثر آن ها برای مترو و قطارهای پرسرعت است. به طوری که حداقل یک لاین مترو یا قطار پرسرعت دارند.

رتبه بندی بلندترین پل های دنیا

نام پل کشور طول بر حسب فوت
Danyang-Kunshan چین ۵۴۰,۷۰۰
Changhua-Kaohsiung چین و تایوان ۵۱۶,۱۳۲
Cangde Grand Bridge چین ۳۸۰,۲۰۰
Tianjin Grand Bridge چین ۳۷۳,۰۰۰
Weinan Weihe Grand Bridge چین ۲۶۱,۵۸۸
Bang Na Expressway تایلند ۱۷۷,۰۰۰
Beijing Grand Bridge چین ۱۵۷,۹۸۲
Lake Pontchartrain Causeway آمریکا ۱۲۶,۱۲۲
Line 1, Wuhan Metro چین ۱۲۳,۹۷۶
Manchac Swamp Bridge آمریکا ۱۲۰,۴۴۰

بلندترین پل دنیا در چین

بلندترین پل دنیا با نام دانیانگ-کانشان در استان جیانگسو چین با طول ۵۴۰ هزار و ۷۰۰ فوت است. این پل روی قسمتی از دلتای رود زرد یا همان یانگ تسه احداث شده است. پل دانیانگ-کانشان حدودا در فاصله بین شانگهای و نانجینگ قرار دارد و در سال ۲۰۱۱ افتتاح شده است. ده ها هزار نفر در احداث این پل به کار گرفته شده اند و ۸ تا ۱۰ میلیون دلار هزینه ساخت آن شده است. قطار پرسرعت بین شانگهای و نانجینگ از پل دانیانگ-کانشان عبور می کند.

اما اگر بخواهیم به بلندی یک تک پل یا بیشترین فاصله بین دو پایه پل بپردازیم، این لیست و رتبه بندی تغییر خواهد کرد. اما جایگاه چین تغییری نمی کند. در این صورت پل اول لیست پل آکاشی کایکو از ژاپن خواهد بود. ولی کشور چین همچنان پنج پل اول دنیا را در خود جای داده است.

رتبه بندی ده پل تک دهانه دنیا

نام پل کشور طول بر حسب فوت
Akashi Kaikyo ژاپن ۶,۵۳۲
Yangsigang Yangtze River Bridge چین ۵,۶۰۰
Nansha چین ۵,۵۳۸
Xihoumen چین ۵,۴۱۳
Great Belt دانمارک ۵,۳۲۸
Osman Gazi ترکیه ۵,۰۸۵
Yi Sun-sin کره جنوبی ۵,۰۶۸
Runyang چین ۴,۸۹۰
Second Dongtinghu چین ۴,۸۵۵
Nanjing Fourth Yangtze چین ۴,۶۵۲

رتبه چین در میان صد پل بلند دنیاچگونه است؟

یک ویدئو کوتاه در شبکه های اجتماعی چینستان منتشر کرده ایم که ضبط شده از یک برنامه تلویزیونی مستند است. در این ویدئو صد پل بلند دنیا لیست شده که همچنان نشان می دهد اکثر این پل ها در چین هستند!

آمریکا و پل گولدن گیت

افراد زیادی هنوز تصور می‌کنند آمریکا در موضوعات عمرانی بسیار پیشرفته و پیشرو است. جالب است بدانید اگر پل گلدن گیت در آمریکا را از لحاظ فاصله بین دو پایه یا تک دهانه بررسی کنیم (مانند جرول دوم)، فاصله دو دهانه بزرگش ۴۲۰۰ فوت است. یعنی رتبه هفدهم دنیا!

ارتباط بلندترین پل دنیا در چین با کشور ایران

مجموعه چینستان قصد تبلیغ یا بزرگنمایی توانایی ها یا برتری های کشور چین را نداشته و ندارد. اما این مجموعه خواهان نگاهی منطقی و درست به همه ظرفیت ها و فرصت ها است. آن چه برای ما در مورد جایگاه چین در میان بلندترین پل های دنیا جالب است، گستردگی زیرساخت های پایدار در این کشور، نوع بهره برداری از آن ها، افزایش توان علمی و فنی متخصصان و مهندسان چینی، گستردگی سرمایه‌گذاری های انجام شده و البته واقع‌بینانه شدن جایگاه چین در دنیا به ویژه در مقایسه با کشورهای غربی است.

کشور چین به عنوان شریک راهبردی ایران، که همکاری‌های نزدیک و تنگاتنگی با ما دارد باید به درستی شناخته شود. اینکه بدانیم این کشور تا چه اندازه، با تکیه بر چه نیرویی و در طی چه مدتی به چنین موفقیت‌هایی دست یافته، برای ما بسیار ارزشمند خواهد بود.

ارسال دیدگاه

Start typing and press Enter to search