تجارت با چین

توسط hosein

ایران در اندیشه عبور از دیوار چین

چین یکی از اقتصادهای بزرگ دنیا است که تجارت نقش مهمی در اقتصادش دارد. طبق بررسی های انجام شده بالاترین کسری تراز تجاری در چین به بخش نفت و گاز طبیعی و فراورده های فسیلی ارتباط دارد که ایران در این بخش مزیت های زیادی دارد.

به گزارش بازار و به نقل از چینستان، تجارت کلید رشد اقتصادی هر کشوری است و این عامل برای کشوری مانند چین که اقتصادی صادرات محور دارد از اهمیت بالاتری برخوردار است. نگاهی به تجارت خارجی چین در حوزه های واردات و صادرات به فعالان این عرصه نشان می دهدکه باید با چه دسته ای از تجار چینی ارتباط بیشتری برقرار کنند.

آمارها نشان می دهد چین در یازده ماه اول سال ۲۰۱۹ میلادی ۲.۲۶هزار میلیارد دلار کالا صادر کرده است و به همین دلیل برآورد میزان صادرات این کشور در کل سال به مرز ۲.۴۶۵ هزار میلیارد می رسد. در صورت تحقق  این پیش بینی در سال ۲۰۱۹  ارزش صادرات این کشور ۱.۲ درصد کمتر از سال قبل از آن خواهد بود. در سال ۲۰۱۸ چین موفق شده بود۲.۴۹۴ هزار میلیارد دلار کالا به دیگر کشورها صادر کند که ارزش صادراتی آن نسبت به سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۶.۵ درصد و نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰.۲ درصد بیشتر بود. با احتساب جمعیت ۱.۳۸۵ میلیارد نفری کشور چین در سال ۲۰۱۸ میلادی ، سرانه درآمد صادراتی این کشور به ۱۸۰۰ دلار امریکا رسید.

اصلی ترین کالاهای صادراتی چین کدامند؟

ده دسته از کالاهای صادراتی چین در سال گذشته  در مجموع سازنده ۶۷.۷ درصد از کل درآمد صادراتی این کشور هستند.در سال ۲۰۱۹ میلادی ماشین آلات الکتریکی و تجهیزات مرتبط با  آن بیشترین درآمد صادراتی را برای چین ایجاد کردند. در این سال درآمد چین از فروش این دسته از کالاها برابر با ۶۶۴.۴ میلیارد دلار بود که ۲۶.۶ درصد از کل درآمد صادراتی کشور بود.

دومین دسته از کالاهای صادراتی انواع کامپیوترها و قطعات جانبی آن بودند که ۴۳۰ میلیارد دلار برای  کشور درآمد ایجاد کردند. سهم درآمدی این دسته از کالاها به کل درآمد صادراتی چین در سال قبل برابر با ۱۷.۲ درصد بود. سومین دسته از کالاهای صادراتی چین را انواع مبلمان، تحت خواب ،انواع ملحفه، لوستر و آباژور تشکیل دادند که ارزش صادراتی آن برابر با ۹۶.۴ میلیارد دلار اعلام شد.

چهارمین دسته از کالاهای صادراتی این کشور انواع پلاستیک و فراورده های پلاستیکی بود که چین توانست از صادراتش ۸۰.۱ میلیارد دلار درآمد کسب کند و خودرو در این رده بندی جایگاه پنجم را به خود اختصاص داد. چین در سال ۲۰۱۹ میلادی ۷۵.۱میلیارد دلار خودرو صادر کرد.

انواع لباس های کاموایی و زمستانه در رده ششم و انواع پوشاک و زیور آلات در رده هفتم قرار داشتند و تجهیزات چشم پزشکی در کنار انواع عینک رده هشتم را به خود اختصاص دادند.در جایگاه نهم آهن و فولاد و فراورده های آنها قرار دارند و مواد شیمیایی جایگاه دهم را دارند.

فرصتهای صادراتی به چین کدام است؟

با وجود اینکه چین یک کشور بزرگ صادرکننده محسوب می شود و ارزش صادراتی  بیشتر کالاهایش بیش از هزینه وارداتی آنها است ولی در گروهی از کالاها، وضعیت فرق می کند. در این گزارش از این دسته از کالاها تحت عنوان کالاهایی که بالاترین خالص صادراتی منفی را دارند نام برده شده است.در این دسته از کالاها هزینه وارداتی چین بیش از درآمد حاصل از صادراتش است.

طبق مطالعات انجام شده ده دسته از کالاها هستند که مازاد صادراتی چین در آن دسته از کالاها منفی است. اولین و مهمترین دسته انواع سوختهای معدنی از جمله نفت و زغال سنگ و گازطبیعی است. در سال ۲۰۱۸ میلادی درآمد صادراتی چین از این دسته از کالاها ۳۰۱.۲ میلیارد دلار کمتر از هزینه وارداتی آن بود. نکته مهم تراین است که  کسری صادراتی این دسته از کالاها در فاصله سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ میلادی ۴۰.۶ درصد رشد کرد. ایران به دلیل دارا بودن ذخایر نفت و گاز طبیعی می تواند در این بخش فعالیت زیادی داشته باشد و با صادرات سوختهای فسیلی به چین، درآمد زیادی از این محل بدست آورد.

دومین دسته از کالاها در این فهرست انواع سنگ های معدنی  هستند که درآمد صادراتی آن نسبت به هزینه وارداتش ۱۳۴.۷ میلیارد دلار بیشتر بود. سومین دسته از کالاها در این فهرست انواع الماس و سنگ های قیمتی و فلزات گران بها است. خالص صادراتی  چین در این دسته از کالاها برابر با منفی  ۴۱.۸ میلیارد دلار بود و ۱۱.۶ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش یافت. از دیگر کالاهای این فهرست می توان به مس، دانه های روغنی، تجهیزات پزشکی و چشم پزشکی، هواپیما و فضا پیما و در نهایت پالپ چوبی را نام برد. دارو در این رده بندی جایگاه نهم و گوشت جایگاه دهم را دارد.

در سال ۲۰۱۸ خالص صادرات دارو به چین برابر با منفی ۱۹ میلیارد دلار بود و نسبت به سال  قبل از آن ۵.۷ درصد رشد کرد. در حالیکه خالص صادراتی گوشت برابر با منفی  ۱۰.۲ میلیارد دلار بود و افزایش ۱۸.۵ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۷ تجربه کرد.

ارسال دیدگاه

Start typing and press Enter to search