ماساژ در چین

توسط hosein

وقتی به چین می روید، یک نوع کسب و کار متداول که در همه جای شهرهای بزرگ خواهید دید، مراکز ماساژ هستند. احتمالاً از تجربیاتی که خواهید داشت شگفت زده خواهید شد. در واقع چندین نوع ماساژ چینی وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کنید. رایج ترین نوع آن مانند ماساژ غربی است و Tui na نامیده می شود. بدون شک چین بهشتی برای دوستداران ماساژ است، زیرا می توانید بهترین ماساژها را با بهترین کیفیت و با قیمت های بسیار مناسب پیدا کنید. در بسیاری موارد، مسافرانی که به چین میروند، دردها و ناراحتی های مزمن خود را با یک جلسه ماساژ در چین برای همیشه از دست داده اند. ماساژور ها حتی گاهی در خیابان خدمات خود را به شما معرفی میکنند یا بروشور هایی به شما میدهند، مراقب باشید، سعی کنید در مراکز معتبر و با گواهینامه های بهداشتی از این خدمات استفاده کنید. به علاوه در برخی موارد نیز هزینه های نامتعارفی از گردشگران برای ماساژ نیز اخذ میشود.

در طب سنتی چین ماساژ درمانی، رژیم غذایی، داروهای گیاهی، طب سوزنی و ورزش درمانی از روش های اساسی درمان می باشد. ماساژ چینی نام خانواده ای از ماساژ درمانی است که در طب سنتی چینی انجام می شود. ماساژ درمانی یکی دیگر از کمک های بزرگ مردم چین است که در زمینه پزشکی جهان انجام داده اند.

تاریخچه ماساژ در چین

ماساژ درمانی به عنوان بخشی از معالجه پزشکی چین به حدود ۴۰۰۰ سال پیش یا بیشتر برمی گردد. اولین آثار و نشانه ها در مورد ماساژ در کتیبه ها، روی استخوان ها و پوسته های لاک پشت سلسله شانگ دیده شد (قرن ۱۶ تا ۱۱ قبل از میلاد). کتب ماساژ در اوایل قرن چهارم همراه با اولین متون پزشکی چینی، ظاهر شدند. به نظر می رسد ماساژ درمانی در کنار هر دو روش درمانی یعنی طب سوزنی و ورزش درمانی توسعه یافته است. برای مطالعه بیشتر درباره تاریخچه طب سنتی چین به این صفحه مراجعه کنید⇐ تاریخچه طب سنتی چین

ماساژ درمانی

کلمه ماساژ از کلمه ی یونانی بنام massein به معنای مالش و از لغت manus به معنای دست، گرفته شده است. ماساژ درمانی عبارت است از دست ورزی بر روی بافت های نرم بدن. این درمان به بهبود استرس، فشار عضلانی، درد ناشی از صدمات و ناراحتی های حاد و مزمن کمک می کند.

امروزه ماساژ درمانی بیش از ۲۰ نوع تکنیک ایجاد کرده است و مطالعه در مورد آن بسیار پر رونق است.

اهمیت ماساژ و روش های درمانی چین

در سال های اخیر، ماساژ چینی در غرب بسیار مورد قبول واقع شده است. تعداد زیادی از متخصصان غربی نه تنها در حال مطالعه ماساژ چینی هستند، بلکه آموزش و گواهینامه خود را نیز در شانگهای و سایر مراکز آموزش پزشکی سنتی چینی کسب می کنند. اکنون بسیاری از مراکز درمانی جایگزین در ایالات متحده ماساژ چینی را به همراه اشکال غربی آن ارائه می دهند. یکی دیگر از نشانه های پذیرش گسترده تر روشهای درمانی چینی، ظهور روشهای ماساژ ترکیبی است که تکنیک های چینی را با روشهای دیگر ماساژ شرقی یا سایر روشهای غربی ترکیب می کند.

ماساژ چینی

ماساژ چینی نام خانواده ای از ماساژ درمانی می باشد که در حوزه طب سنتی چین (TCM) قرار می گیرد. تکنیک های ماساژ چینی از سیستم اعتقاد فلسفی که زیربنای طب سنتی چینی است جدا نیست و این بدان معناست که ماساژ بر کل موجودیت بیمار تأثیر می گذارد، نه فقط بر جسم او.

به طور کلی ماساژ چینی بر حرکت و ارتباط تأکید دارد. هدف اصلی ماساژ، بازگرداندن حرکت آزاد به چی و خون بیمار است. ماساژورهای چینی برای دستیابی به این هدف از طیف وسیعی از تکنیک ها مانند فشار دادن، ورز دادن، برش زدن، کشش، ضربه زدن، نیشگون گرفتن و کشیدن و ... استفاده می کنند و حتی پاهایشان را روی بدن بیمار می چرخانند. ماساژ به سه روش هدف خود را انجام می دهد: با پرش و ضربه زدن فعالیت "چی" و "خون" را شروع می کند، حرکت آنها را تنظیم می کند و علل خارجی انسداد (سرما و رطوبت) را از بین می برد. از آنجا که پزشکان چینی ماساژ را تحت تأثیر همه ابعاد وجود بیمار می دانند، به نظر می رسد که این ارتباط شامل ارتباط بین شیوه ی درمان و چی بیمار است.

ماساژ چینی مبتنی بر چند مفهوم اساسی است. از جمله می توان به چی(qi) ، جینگ لوو(jing lou)، زو(xue) و جین(jin)  اشاره کرد.

مفاهیم اصلی ماساژ چینی

چی (qi)

چی، که گاهی اوقات چی یا کی گفته می شود، اصلی ترین انرژی زندگی است که در جهان و همچنین انسان ها متحرک است. متخصصان معتقدند همه موجودات زنده از نیروی حیات یا “چی” برخوردارند. این کلمه را به انگلیسی تحت عنوان "نفس" یا "هوا" ترجمه کرده اند.

چی قابل انتقال یا تبدیل کردن است. در انسان، دستگاه گوارش چی را از غذا استخراج می کند، در حالی که ریه ها آن را از هوا استخراج می کنند. هنگامی که این دو شکل چی در جریان خون قرار می گیرند باعث تشکیل شدن چی در بدن انسان می شود و سپس در سراسر بدن گردش می کنند.

جینگ لوو (jing lou)

نصف النهار یا کانال ها (جینگ لوو) شبکه ای از مسیرهای انرژی است که اندام های مختلف را به هم پیوند داده و متعادل می کند. این کانال ها چهار کارکرد دارند: ۱) اتصال اندام های داخلی با قسمت بیرونی بدن ۲) هماهنگی اصول یین و یانگ در اندامهای بدن (مفاهیم یین و یانگ نیز در طب سنتی اساسی هستند. یک فرد سالم باید مقادیر متعادلی از انرژی یین و یانگ را داشته باشد. “یین” انرژی زنانه و آرام بخش است. “یانگ” انرژی مردانه، با انرژی و فعالیت همراه است. در صورتی که یین یا یانگ بیش از حد باشند، فرد بیمار می شود. به عنوان مثال، فردی که بیش از حد یانگ داشته باشد به تب یا التهاب دچار می شود)

نماد انرژی یین و یانگ

۳) توزیع متناسب چی در بدن ۴) محافظت از بدن در برابر عدم تعادل های خارجی مربوط به آب و هوا. هنگامی که جینگ لوو مسدود می شود، چی و خون نمی توانند گردش کنند در نتیجه فرد دردی در بدن خود احساس می کند.

زو (xue)

مکان هایی در بدن است که تمایل به جمع آوری چی دارد و می توان آنها را دستکاری یا تغییر مسیر داد. آنها از طریق کانال ها (جینگ لوو) به اعضای مختلف بدن متصل می شوند.

انواع ماساژ چینی

ماساژ "Tui na"

ماساژ Tui na نام خود را از دو کلمه چینی گرفته است که به معنی "بلند کردن و فشار دادن" است. این کار مستلزم استفاده از کنترل فشار بسیار عمیق اما مداوم است که صدها بار تکرار می شود. پزشک با سر انگشت شست به سختی فشار می آورد، سپس به آرامی اطراف ناحیه مورد معالجه را مالش می دهد.

Tui na برای معالجه انواع مختلفی از شرایطی که به تیمی از فیزیوتراپیست ها، کایروپراکسترها و پزشکان متخصص ورزشی نیاز دارد استفاده می شود. در یک کتاب پزشکی چینی بیش از ۱۴۰ بیماری ذکر شده است از جمله: اختلالات اندام های داخلی و همچنین اسپرین ها، عضلات کشیده شده، آرتروز و سیاتیک، درد در قسمت تحتانی ران و پشت ران که می توانند با ماساژ Tui na درمان شوند. در ماساژ Tui na ، در حالی که درمانگر(ماساژور) در حال کار است، بیمار مجاز به صحبت یا حتی تشویق به صحبت می شود. این عمل اغلب به بیمار کمک می کند تا احساسات ذخیره شده را آزاد کند.

ماساژ چینی "کودکان"

ماساژ چینی کودکان (xiao er tui na) نوعی از ماساژ Tui na است که با نیازهای ویژه کودکان از بدو تولد تا ۱۲ سالگی متناسب است. چینی ها بر این باورند که سیستم انرژی کودکان با سیستم بزرگسالان متفاوت است زیرا کودکان محدودیت های جسمی و عاطفی کمتری دارند. بنابراین انرژی چی(qi) آنها برای درمان در دسترس تر است. نقاط طب سوزنی و تکنیک های مورد استفاده در ماساژ کودکان با روش های مورد استفاده در بزرگسالان متفاوت است. یک روغن ماساژ برای ماساژ کودکان استفاده می شود که اغلب روغن کنجد می باشد. جلسات ماساژ کودکان که معمولاً فقط ۱۵ الی ۲۰ دقیقه می باشد، بسیار کوتاه تر از جلسات ماساژ بزرگسالان است، اما ممکن است روزانه چندین بار برای کودکانی که به شدت بیمار هستند تکرار شود.

ماساژ کودکان برای معالجه بیماری های مزمنی مانند آسم، شب ادراری، کابوس در خواب، قولنج، حالت تهوع، تب، یبوست و سرماخوردگی و یا حتی دندان درآوردن استفاده می شود. والدین اغلب تکنیک های اساسی ماساژ کودکان را به عنوان مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه برای فرزندان خود یا برای درمان بیماری های جزئی یاد می گیرند.

ماساژ "An mo"

"An mo" نوعی ماساژ چینی است که برای حفظ سلامتی و احیاء نشاط به کار می رود. در چینی نام آن به معنی "فشار و ضربه" است. An mo با ماساژ Tui na تفاوت دارد زیرا "An mo" یک درمان متعادل برای کل بدن است. An mo ترکیبی از تکنیک های یین و یانگ است که از تکنیک های یانگ برای فعال کردن جریان "چی" و از تکنیک های یین برای "تسکین دادن و آرامش بدن" استفاده می شود.

An mo دارای الگوی مشخصی از حرکات و تکنیک هایی است که درمانگر(ماساژور) از آن پیروی می کند، اما این موارد را می توان با توجه به نیازهای بیمار تنظیم کرد. جلسه ماساژ An mo ممکن است دو ساعت طول بکشد، به خصوص اگر ارتباط قوی بین درمانگر و بیمار وجود داشته باشد.

ماساژ "Dian xue"

ماساژ Dian xue را "فشار نقطه ای" می نامند. ماساژ Dian xue نوعی ماساژ چینی است که از همان نقاط طب سوزنی روی بدن استفاده می کنند اما فشار از طریق انگشتان اعمال می شود نه سوزن زیرا این نوع ماساژ فقط مشابه طب سوزنی می باشد و بستگی به سوزن ندارد. ماساژ Dian xue می تواند توسط درمانگر(ماساژور) برای تحریک دو نقطه مختلف استفاده شود. در این ماساژ چینی ممکن است پوست و ماهیچه بین دو نقطه کشیده شود تا جریان چی تسهیل یابد.

ماساژ "Qi" درمانی

این نوع ماساژ درمانی، به وسیله جریان "چی" صورت می گیرد. نام چینی این نوع ماساژ wai qi liao fa"" به معنای "درمان به وسیله چی خارجی" است. در ماساژ چی درمانی، یک استاد چیگونگ که سالها است که این هنر را تمرین می کند، انرژی چی را مستقیماً به بیمار منتقل می کند.

ماساژ "رفلکسولوژی"

ماساژ کف پا که به عنوان رفلکسولوژی در غرب شناخته می شود می تواند تأثیری که به تمام قسمت های بدن انسان می گذارد را نشان دهد، زیرا پاها با کل بدن رابطه نزدیکی دارند و به عنوان "قلب دوم" شناخته می شوند. در این روش، فشار بر کف پا اعمال می شود تا تعادل بین یین و یانگ صورت گیرد. در نتیجه جریان خون بهبود می یابد و موجب آرامش فرد می شود.

فواید ماساژ چینی

مزایای ماساژ چینی عبارت است از:

  • تسریع در بهبود صدمات و پاکسازی کبودی ها
  • تحریک گردش خون و تنظیم سیستم عصبی
  • از بین بردن بافت اسکار
  • کاهش پریشانی عاطفی
  • درمان برخی از شرایط موثر بر اندامهای داخلی
  • افزایش انعطاف پذیری در مفاصل و بهبود وضعیت بدن
  • تسکین درد مزمن
  • حفظ سلامتی و عملکرد به عنوان نوعی از مراقبت های پیشگیرانه
  • بهبود عملکرد ورزشی
  • تقویت مقاومت بدن در برابر بیماری ها
  • از مزایای دیگر این واقعیت این است که برخی از ماساژ های چینی نیازی به آموزش گسترده ندارند و می توان از آنها در خانه استفاده کرد.

ارسال دیدگاه

Start typing and press Enter to search