معرفی سیستم بانکی چین

فعالیت سیستم بانکی چین براساس بانک خلق چین (PBOC) که در واقع بانک مرکزی چین با قدرت نظارت بر سیاست­های پولی می باشد و کمیسیون تنظیم مقررات بانکداری چین (CBRC) است. بانک مرکزی چین، که در سال ۱۹۴۸ تأسیس شده است.

کمیسیون تنظیم مقررات بانکداری چین نیز در سال ۲۰۰۳ تاسیس شد و هدف اصلی آن اصلاح بانک دولتی (SOB)  و نظارت بر سیستم بانکی بود. در حال حاضر سیستم بانکی چین، به دو سطح تقسیم می شود: بانک مرکزی چین (PBOC) و سایر بانک­های تجاری. این دو سیستم شامل چهار قسم بانک تجاری دولتی (بیگ فور)، با عنوان های شرکت­های سهامی، بانک­های ملی، بانک­های محلی و بانک­های خارجی می­شوند.

پس از شکل­گیری جمهوری خلق چین (PRC) در سال ۱۹۴۹، سیاست­های اقتصادی سوسیالیستی چین، به لطف وزارت مالی، ناظر اصلی خدمات مالی و مدیریت سرمایه­های ملی، ملی­سازی بانک­ها را ترویج داد. تا دهه هشتاد، فعالیت اصلی سیستم بانکی، تنها اعطای اعتبار لازم به شرکت­های دولتی برای فعال کردن برنامه­های طرح­های ملی بود.

در دهه هشتاد، اهمیت نقش بانک ها برای حمایت از فعالیت های اقتصادی خصوصی برنامه ریزی نشده به تدریج افزایش یافت. در حقیقت کاهش توان مالی دولت و افزایش همزمان پس انداز و سپرده های خانوارها به دلیل افزایش درآمد ناشی از توسعه اقتصادی قوی اتفاق افتاد. بانک، ابزار اصلی برای اختصاص منابع شد که رشد اقتصادی  چین را فراهم می کرد. از آن سال­ها به بعد، واسطه بانکی، به خصوص در توسعه صنعتی چین ضروری شد. با این وجود، این نقش جدید بانک ها نیاز به سازماندهی مجدد سیستم بانکی و اعتباری داشت که تا آن زمان تنها توسط PBOC مدیریت می­شد.

بنابراین در دهه هشتاد، ما می توانیم اولین تغییر و تنوع عملکرد بانک مرکزی را ببینیم. در حقیقت، با آغاز اصلاحات اقتصادی دنگ زیائوپینگ، قصد دولت این بود که بر سیستم بانکی چین کمتر تاکید شود. در این راستا، در سال ۱۹۸۰، PBOC مخصوص کارهای تجاری شد و "بیگ فور" برای حمایت از شرکت های بین المللی از طریق تامین مالی در بخش های استراتژیک ایجاد شد که شامل بانک های زیر می شود:

بانک چین (BOC) متخصص در زمینه تجارت خارجی.

بانک ساخت و ساز چین (CCB) در زمینه امور زیربنایی.

بانک صنعتی و بازرگانی چین (ICBC) در بخش صنعتی.

بانک کشاورزی چین (ABC) در بخش کشاورزی.

در اصل، این بانک­های دولتی به عنوان موسسات اعتباری ویژه­ای که در رشته­های مرتبط با آن صلاحیت دارند، ایجاد می شوند، اما در طول سال­ها این تخصص کاهش یافته و امروزه در تمام فعالیت­های اعتباری رقابت می­کنند. علاوه بر این، "بیگ فور" هنوز هم توسط دولت برای حمایت از برنامه­های اقتصادی استفاده می­شود.

از دهه نود نیز افزایش تدریجی بانک­های تجاری غیر دولتی و دیگر شرکت­های مالی که اغلب توسط سرمایه­گذاران خارجی ایجاد می­شوند، به وقوع پیوست.

Start typing and press Enter to search