اطلاعات ارومچی / Urumqi information

ارومچی (Urumqi) مرکز ناحیه خودمختار اویغور نشین شین جیان (Xinjiang) در شمال غرب چین است که به ترکستان چین معروف است. این شهر که بالغ بر ۲٫۶ میلیون نفر جمعیت دارد. ارومچی در شمال جاده ابریشم (شمال کوه تیان شان) واقع شده و ۷۵% از جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهند. ارومچی در زبان مغولی به معنی مرتع زیبا است.

Urumqi-City

ویژگی های منطقه ای

رونق اقتصادی ، فراوانی و ارزانی ، آب و هوا و طبیعت خنک و کوهستانی ، فرهنگ ، آداب و رسوم نزدیک به ترکمن و تاجیک از خصوصیات این استان بزرگ چین است. نژاد مردم ایغور و زبان آنها نزدیک به ترکی است. در این منطقه میوه و سبزیجات بویژه خربزه شیرین و آبدار به فراوانی وجود دارد. منابع بسیار غنی از نفت و گاز در اعماق زمین های این استان وجود دارد ، به همین دلیل دولت چین برای این منطقه استراتژیک برنامه های توسعه دارد. سیاست دولت این است که چینی های بقیه مناطق چین را به این منطقه منتقل کند تا اکثریت ایغور مسلمان را بکاهد و آنها را کم کم از صحنه سیاست و اجتماع دور کند تا بتواند کنترل اوضاع را بهتر بدست گیرد.

منطقه استراتژیک شین جیان و ارومچی مرکز داد و ستد و بازار دوازده قوم ساکن در اطراف مرزهای نزدیک چین با جاذبه های تاریخی و سنتی حفظ شده است. در ارومچی پوشش زنان لباس سنتی بلند با روسری و مردان با لباس محلی و کلاه عرقچین است. شهر به دو بخش ایغورها و چینی های قوم هان تقسیم شده. در بخش ایغور نشین ساختمان ها و بناهای سنتی ، مساجد با مناره های بلند و رستوران های اسلامی و بازارهای حراجی و ارزان و در منطقه چینی ها ساختمان های نو و تمیز و بازارهای شیک با زنانی بدون حجاب ، تفاوت این دو بخش را کاملا نشان می دهد.

فرهنگ غذایی در ارومچی

غذا خوردن برای مسلمانان و گردشگران و آنهایی که ذائقه حساس به غذاهای چینی دارند در چین کاری مشکل است ولی در ارومچی اوضاع بسیار متفاوت با بقیه کشور چین است. به برکت وجود مسلمانان در این شهر نانوایی و نان های خوشمزه به خوبی یافت می شود. اغلب رستوران های این شهر اسلامی و غالب مصرف گوشت گوسفند با ذبح شرعی است و بوی کباب در کوچه و خیابان به چشم می خورد. البته این ایغورهای مسلمان در همه جای چین به همین شغل (رستوران های مسلمان) مشغول هستند . هر جا کلمه حلال و عبارت بسم الله الرحمن الرحیم دیدید و خانمی با رو سری و مردی با کلاه و نان و کباب بدانید همین مسلمانان چین هستند که اغلب مغازه های کوچک خود را به این شغل اختصاص داده اند.

جاذبه های ارومچی

دریاچه بهشتی

تپه سرخ

موزه منطقه ای سین کیانگ

در این استان و منطقه مسلمان نشین بویژه شهر ارومچی به دلیل وجود مسلمانان مساجد بسیاری وجود دارد که برای بازدیدکنندگان و علاقه مندان لحظات تاثیر گذار و خاطره انگیزی را ثبت خواهد نمود. با دیدن این مساجد به جایگاه دین مبین اسلام و مسلمانان در چین و استان شین جیان و اقوام منطقه پی خواهید برد.

Mosque in Urumqi.....1

مساجد ارومچی

۱ – مسجد جنوبی

۲ – مسجد بزرگ

۳ – مسجد تاتارها

۴ – مسجد چینگهای

 

 

Start typing and press Enter to search