جغرافیای استان شاندونگ

shandong-province

استان شاندونگ به جهت قرار گرفتن در مسیر تجاری شمال به جنوب و شرق به غرب در چین باستان ، یک مرکز اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی بشمار می آمده و در حال حاضر یکی از مراکز مدرن اقتصادی کشور چین است.. بعد از یک دوره بی ثباتی سیاسی و اقتصادی اواخر قرن ۱۹ ، در حال حاضر این استان به عنوان یکی از پرجمعیت ترین استانهای مرفه و مدرن ( با جمعیتی بالغ بر ۹۵ میلیون نفر در سر شماری سال ۲۰۱۰ ) در جمهوری خلق چین به شمار می رود.

مساحت این استان ۱۵۶۰۰۰ کیلومتر مربع و دارای ۱۸ شهرستان است. شاندونگ در زبان چینی دارای دوکارکتر است که بخش اول به معنای کوه و بخش دوم به معنای شرق است.  این استان در لبه شرقی کشور چین با دریا، در کنار رودخانه زرد (هوانگ لو Huwang lu ) قرار دارد. دماغه ای از شرق و شمال شرقی و جنوب شرقی حدود ۳۰۰۰ کیلومتر هم مرز دریاست. از غرب با استان هنان و از جنوب با استان جیانگ سو و مرز کوتاهی با آنهویی و از شمال با هبئی همسایه است. شاندونگ در واقق شبه جزیره ایست پر از تپه و کوه که به دریا پیشرویی و گسترش یافته است.

آب و هوای شاندونگ

شاندونگ دارای آب و هوایی معتدل، بین مرطوب و نیمه استوایی است. تابستانهایی گرم و بارانی و زمستانهایی سرد و خشک با بارش سالانه ۵۵۰ تا ۹۵۰ میلیمتر که اکثر در تابستانهاست. متوسط حرارت سالانه این استان ۱۱ تا ۱۴ درجه سانتیگراد است.

Start typing and press Enter to search