دریاچه غربی هانگزو / West Lake Hangzhou

دریاچه غربی در میان شهر هانگزو، در غرب مرکز شهر، واقع شده و از سه طرف توسط کوه­ها محصور شده است. مساحت دریاچه حدود ۵/۶ کیلومتر مربع و میانگین عمق آن سه متر است و سطح آن توسط  گذرگاه­های بای، سو، و یانگ به ۵ قسمت به نام­های دریاچه داخلی شمالی، دریاچه یوهو، دریاچه داخلی غربی، دریاچه جنوبی و دریاچه خارجی غربی تقسیم شده که دریاچه  خارجی غربی، بزرگ­ترین آنها است. بین دریاچه داخلی شمالی و دریاچه خارجی غربی، بزرگ­ترین جزیره طبیعی به نام تپه دورافتاده قرار دارد. علاوه بر این سه جزیره مصنوعی در دریاچه خارجی غربی وجود دارد. همچنین دو بتکده لیفنگ در جنوب و بائوچو در شمال دریاچه واقع شده­اند. امروزه دریاچه غربی یکی از ده مکان مشهور در چین است که در سال ۲۰۱۱ توسط یونسکو به عنوان میراث فرهنگی جهانی نامگذاری شده است. این دریاچه به افسانه­های عاشقانه و مناظر زیبا مشهور است.

شهرت دریاچه غربی تنها به علت زیبایی آن نیست، بسیاری از وقایع تاریخی چین با این دریاچه در ارتباط است و همین­طور اماکن تاریخی زیادی در اطراف آن وجود دارند که از بهترین و با ارزش­ترین آثار تاریخی چین هستند. موزه­ای نیز در کنار این دریاچه احداث شده تا اهمیت تاثیر آن را در فرهنگ و تاریخ چین نشان دهد. این دریاچه در تاریخ ده هزار ساله خود الهام­بخش بسیاری از شاعران و نقاشان چین بوده است و طبیعت منحصر به فرد آن را سر منشا سبک طراحی باغ­های چین می­دانند. در سال ۱۰۸۹، هنگامی که شاعر بزرگ چین (سوشی) حاکم هانگزو بود به کمک دویست هزار کارگر، گذرگاهی سنگی را در اطراف این دریاچه ساخت تا امپراتور کیان­لانگ از سلسله کین، بتواند از پیاده­روی در منظره زیبای صبح­های بهاری آن لذت ببرد. امروزه بقایای این مسیر از دیدنی­های این منطقه است.

منظره­ های زیبا در منطقه دریاچه هانگزو

سپیده ­دم گذرگاه سو در بهار، بسیار لذت­بخش است. این گذرگاه با طول ۸/۲ کیلومتر توسط شاعر بزرگ (سودانگپو) در سلسله سانگ ساخته شد. شش پل در امتداد این گذرگاه وجود دارد. در بهار جوانه­ های سبز درختان بید و شکوفه­ های صورتی درختان هلو، نفس گردشگران این منطقه را تازه می­ کند.

ماه برفراز دریاچه صلح در پاییز، مکانی در غرب گذرگاه بای تا دریاچه خارجی غربی است که شامل عمارت سنگی امپراطوری، یک عمارت هشت ضلعی، گردشگاهی بر فراز دریاچه که از آنجا می­توان شکوه ماه کامل را حس کرد، و برخی ساختمان­های دیگر است. علاوه براین شامل یک گالری نقاشی و خوشنویسی زیلینگ است. گردشگران در این مکان می­توانند از مهتابی زیبا لذت ببرند و فضای فرهنگ سنتی چین را احساس کنند.

برف­های باقیمانده بر روی پل شکسته در زمستان، در پای تپه سنگی تا انتهای شرقی گذرگاه بای وجود دارند. این پل شکسته در سال ۱۹۲۱ با ۸/۸ متر طول و ۴/۸ متر عرض ساخته شد. وقتی که پس از بارش برف به کوه بوشی نگاه می­کنید این پل، شکسته به نظر می­رسد، چون برف در قسمت میانی ذوب شده و در انتهای آن هنوز باقیمانه است و این برف سفید باقی مانده در نور خورشید می­درخشد.

Start typing and press Enter to search