رودخانه مروارید در گوانگجو / Guangzhou Pearl river

رودخانه مروارید با نام چینی جوجیانگ که قبلا به عنوان رودخانه کانتون شناخته می­شد، رودخانه­ای گسترده در جنوب چین است. بخشی از رودخانه که از شهر گوانگجو می­گذرد، همان رودخانه مروارید است، که در واقع بخش شناخته شده­تر رودخانه به حساب می­آید. نام رودخانه­ی مروارید برگرفته از پوسته­هایی به رنگ مروارید است که در قسمتی از کف رودخانه در محل عبور از شهر، وجود دارند. این رودخانه در زمان­های قدیم به دریای مروارید مشهور بوده و با طولی بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر، عرضی ۲۰۰۰ متری داشته که هم اکنون تنها ۱۸۰ متر از آن باقی مانده و با توسعه شهر گوانگجو، ۱۰ پل بر روی آن بنا شده است. این رودخانه از رود­های زی (نشات گرفته از فلات یونان-گوئیژو)؛ لوکسی ( که از شهر کانگهوا در استان جوانگ­دانگ سرچشمه می­گیرد)، رودخانه بی و رودخانه دانگ (که هر دو از ایالت جیانگسی سرچشمه می­گیرند.)، تشکیل شده که این چهار رود در گوانگجو به هم می­پیوندند و حدود ۷۰ کیلومتر جاری هستند و در نهایت به دریای جنوب می­ریزند. همه­ی این رود­ها به عنوان انشعابات رودخانه مروارید در نظر گرفته می­شوند؛ زیرا یک دلتای مشترک با آن دارند. رودخانه مروارید سومین رود طویل چین، با ۲۴۰۰ کیلومتر (۱۵۰۰ مایل) طول، پس از رودخانه­­ی یانگ­تسه و رودخانه­ی زرد، و دومین رود حجیم بعد از رودخانه­ی یانگ­تسه است. حوضه رودخانه مروارید  ۴۰۹ تا۴۸۰ کیلومتر مربع (۱۰۰ تا ۱۵۸ مایل مربع) مساحت دارد که مسیر آن، بخش زیادی از لیانگوانگ (استان­های گوانگدونگ و گوانگزی)، و همچنین بخش­هایی از یونان، گوئیژو، هونان و جیانگشی در چین را در برمی­گیرد. همچنین بخش­های شمالی استان­های کائوبانگ و لانگ­سان در شمال شرقی ویتنام از آب این رودخانه برخوردارند.

این رودخانه وسیع­ترین توزیع­کننده در دلتا است و آب­هایی که در شرق بیجی­یانگ به هم می­پیوندند، فقط در شمال گوانگجو به رودخانه مروارید ریخته می­شوند. معمولا مدخل رودخانه مروارید با نام "بوکاتیگریس"، پر از آب است تا آن را برای کشتی­های اقیانوس باز نگه دارد. دهانه­ی این رود، خلیجی بزرگ را در جنوب شرقی دلتا ایجاد می­کند، مدخل رودخانه مروارید (بوکا تیگریس)، شیزیانگ را در شمال، لینگدینگیانگ را در جنوب، و جیوژویانگ را در نقطه جنوبی مدخل احاطه شده با وانشان آرچیپلاگو، جدا می­کند. این خلیج، ماکائو و ژوهای را از هنگ­کنگ و شنژن جدا می­کند.

ساختمان­ها و بناهای اطراف رودخانه مروارید

یک کابل برق ۵۰۰ کیلوواتی، که از سه تا از بلندترین ستون­های جهان یعنی ستون­های عبور از رودخانه مروارید آویزان شده است، از نزدیک دهانه­ی رودخانه عبور می­کند.

کارخانه مشروب­سازی جوجیانگ، یکی از بزرگ­ترین کارخانجات مشروب­سازی در کشور چین، در دلتای رودخانه مروارید واقع شده است.

از دیگر آثار هنری و تاریخی این منطقه می­توان به آکادمی نظامی هوانگ­پو ( اولین آکادمی نظامی در تاریخ کشور چین) ، سالن کنسرت زینگ­های (که منظره­ای زیبا و غیر معمول را نمایش می­دهد)، ساختمان تاریخی در شامیان (در برگیرنده صدها ساختمان با طراحی­های معماری مختلف) و بارانداز تیانزی (که برای تجمعات رسمی در صدها سال گذشته مورد استفاده قرار می­گرفته)، اشاره نمود.

در امتداد سواحل این رود زیبا، آسمان خراش­ها، مراکز خرید مدرن و هتل­های زیبا خودنمایی می­کنند.

در واقع رودخانه مروارید، مانند روبانی است که ساختمان­های تاریخی و مناظر زیبا را در طول رودخانه به هم متصل می­کند و به مردم هم فرهنگ مدرن و هم میراث تاریخی شهر گوانجو را نمایش می­دهد. نمای رودخانه در شب حتی زیباتر هم می­شود. پل­هایی که با نورهای زیبای نئون آذین شده­اند و کشتی­های پر از توریست، فضای این منطقه را بسیار پر جنب و جوش و رنگارنگ کرده­اند.

Start typing and press Enter to search